Gå til innhold

Hjelp, såre brystvorter!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ei jente for 4 dager siden og jeg må si hun suger som en helt, problemer er at jeg er blå på vorta. Det har dannet seg en skorpe på begge vortene og nå nettopp begynte jeg å blø da hun var ferdig ammet.

Av og til er jeg sikker på at jeg kan begynne å synge soprano hver gang hun skal til å suge.

Er det noen som har noen gode råd annet enn å smøre melka rundt vorta?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lufttørk etter hver amming.

jeg tente opp i ovnen å satt forran den , da ble jeg go og varm.

smør på brystvoretesalve etter hver gang. å morsmelk.

jeg brukte baaare ullinnlegg. dusja me masse varmvann.

og når jeg var skjikkeli sår, da brukte jeg brystskjold. var litt vanskeli med å få henne til å suge på bare puppen etterpå, men det gikk bra etter noen dager.

Skrevet

Samme som dæm som har svart dæ, men hadde ikke sæli god erfaring med sånn brystskjold, vart mer fustrasjon over at hu ikke tok puppen etterpå...mått bruk nånn daga. Prøv albueskjæll, har d på apoteke eller i fjæra. Men tar du dæm i fjæra, så må børst av dæm litt og kok dæm. Bruk d mellom ammingan, samle sæ melk i dæm, men bruk ammeinnlægg av ull utenpå. Vær obs på sopp på brystvorta, men d tru æ e sjelden. Kok skjællan nånn gang i løpet av dagen. Håpe d går likar, tænk at du gjør d for den bæste i værden :)

Skrevet

Mine ble såre og fikk skorpe 3-4 dager etter fødsel, men jeg lot det stå til og ventet, innen ei uke var alt helt i orden og ingen smerte :) Hvis det ikke går over så kan det være feil ammeteknikk kanskje? Spør etter hjelp på sykehuset el. hvis du mistenker det. Viktig med rett teknikk.

Skrevet

Det samme skjedde med meg etter fødsel. Brukte lansinoh. En liten blålilla tube som kan kjøpes på apoteket. En annen god ting er å smøre brystmelk på og la det lufttørke. Kanskje hun suger litt feil også?Det er lite som skal til. Hør med ammehjelpen. De hjalp meg og etter det gikk alt kjempefint:D

Skrevet

Jeg hadde det også slik da mini ble født.

Det var fordi han fikk feil sugetak, og så var han så ivrig å flink til å suge, så da ble alt feil.

Men heldigvis så var det en snill barnepleier på barsel som forbarmet seg over meg, og gav meg godt tid og muligheten til å få lagt han til ordentlig selv. alle de andre kom bare å tok en hånd rundt puppen og en hånd på babyen og klemte de mot hverandre, så jeg fikk aldri tid til å se hvordan de gjorde det.

Jeg smurte ihvertfall ofte med purelan salve, og det hjalp masse. Den trenger du heller ikke tørke bort før du ammer.

Å rett ammeteknikk hjalp VELDIG!!

Å ikke minst, pust dypt ned i magen når mini tar tak. Det hjelper også masse.

Lykke til :) går over etterhvert, du får bare trøste deg med det i mellom tiden :D

Skrevet

jeg var også veldig sår og blødde etter amming rett etter fødselen. I tillegg til å smøre med melk, krem og lufttørke så pumpet jeg litt før jeg ammet, da ble brystvorten "strekt" litt og det var lettere for jenta mi å få tak.

Det er veldig vondt og tårene triller når det er så sårt, men ca 14 dager etter fødsel merker de fleste betydelig forbedring :)

Ta først en og en amming, så en og en dag, så kommer du gjennom det.

Det er jo veldig koselig å amme senere og gjør ikke vondt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...