Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Tenker da på hvor lenge i forveien de må være fisket før de ikke er spiselige lenger?? Egentlig så stoler jeg veldig på han rekemannen her i byen som står og selger reker. Kan ikke tenke meg at han vil selge reker som ikke er spiselige. Det er jo ikke bra for noen. Enten de er gravide eller ikke. Har heller aldri hørt at noen her i byen har blitt dårlige av rekene vi kjøper her. Vi bor rett ved havets matfat, og jeg innbiller meg ihvertfall at vi er i en luksus situasjon, med de beste råvarer, meeeen man kan jo aldri vite.... Nå har jeg spist reker flere ganger i løpet av dette svangerskapet og har ikke blitt dårlig. Etter det jeg har forstått kan vi godt spise reker så lenge de er ferske. Er det kanskje best å spørre han rekefiskeren selv? Vet om flere som hadde reker til kvelds i går nemlig. Og det jeg vet når vi kjøper reker er at de er som regel fisket dagen før. Så det betyr at de sikkert er fisket for to dager siden nå da, hvis han ikke var ute og fisket en ny porsjon i går igjen da eller i natt....?? Er litt engstelig nå. Vil nødig bli syk, men man kjenner det vel? Blir man ikke syk selv så er det ingen fare eller? Sambo snakket nemlig om det at vi kanskje skal ha reker i kveld..
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 19. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 19. april 2008 Eller er det forresten slik at reker kan ligge i det uendelige så lenge de ligger på is? De ligger jo i iskasser i båten hans. Så sånn sett er de ikke gamle selv om det er noen dager siden de ble fisket? Dette lurer jeg på. Men det kan jeg kanskje spørre han rekefyren om. Så da er det kanskje slik at når man mener de er gamle eller bedervete så er det når man har kjøpt de, og de har ligget en stund hjemme i kjøleskapet før man spiser de?? Spekulere, spekulere.
Nordlyspar♥ Skrevet 19. april 2008 #3 Skrevet 19. april 2008 jeg har jobbet som fisker på en reketråler, og er kanskje derfor litt sær i "rekeveien". men jeg spiser ikke reker etter at det kjennes ut som det er mel utenpå de... de skal ikke være kornete i følelsen utenpå skallet, men glatt og fin... konsistensen skal være litt spretten, ikke seig og ikke være tørre....
Aima Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Kommer også fra fiskerihavn og er kresen på rekene. Liker ikke reker som det er mye over et døgn siden ble fisket - det smaker - og lukter - ammoniakk av dem da. Syns ikke frosne reker er noe bedre heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå