Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Må bare spørre her etter at jeg nok en gang har fått spm fra ei venninne om hun kan få låne noe babyutstyr. Hun har, som dere sikkert har skjønt blitt mamma og er samboer med barnets far. De har god økonomi men prioriterer det som vises "utad" om jeg kan kalle det det. De har bil til 350 tusen, godt nedbetalt hus og hun kjøper seg ofte klær. Når det gjelder barnet derimot har de kjøpt alt brukt eller lånt utstyr. De har spurt meg om å få låne flere ting enda jeg solgte de en del veldig billig, og ga de en del(både stort og smått). Nå var det 2 forholdsvis store ting de spurte om å få låne. Jeg var student når jeg ble gravid og er alene med småen. Jeg jobbet som en galning i ekstrajobben under graviditeten for å få råd til å kjøpe utstyr samt få fødselspenger. Selvfølgelig gjør det meg ikke låne bort noe, men som sagt har de FÅTT masse(vippestol, leker, gåbil og massssse klær) og jeg lurer på om jeg er litt "teit" som reagerer nå?? Låner dere andre villig vekk utstyr? Og er det bare meg som syns det er rart at de ikke er intr i å bruke penger på å kjøpe noe nytt til barnet?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 Nå har ikke jeg personlig erfaring med å låne vekk ting siden dette er førstemann, men har hørt mange andre som har dårlig erfaring med dette... De har opplevd at tingene de låner bort blir ødelagt eller veldig dårlig brukt, sånn at tingene ser helt forferdelig ut når de får det igjen. Noen har også opplevd at de ikke engang har fått tilbake tingene de har lånt bort. Jeg kunne IKKE tenke meg å låne vekk mine ting som jeg har kjøpt til bebisen. Er student selv, og må planlegge økonomien. Dessuten ønsker vi oss flere barn seinere, og da vil jeg at tingene jeg har kjøpt fremdeles skal se noenlunde fin ut, og ikke at andre har slitt de ut. Nå høres det ut som om vennene dine har rimelig god råd, så jeg vill latt dem kjøpe utstyret de trenger selv!!!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #3 Skrevet 19. april 2008 Er første min også, og håper også på flere.. Må bare finne en ny mann først:===) Det som jeg ga bort var ting jeg ønsket kjøpe nytt om jeg skulle få flere. Gutten likte ikke den vippestolen f.eks, han ville bare sitte i den som besteforeldrne hadde kjøpt for å ha hos seg. Grunnen for at jeg ga det bort er jo likegyldig for henne sånn sett for det er mye brukt hos henne. Jeg elsker kjøpe ting til barnet mitt og kan ikke skjønne at noen som i tillegg har god økonomi ikke ønsker bruke penger på barnet?! Økonomien er som sagt god- i utg.pkt! Problemet er at de bruker masse penger på ting som synes av andre. Jeg kjøper sjelden klær til meg selv da jeg enda er student, men velger derimot sørge for at gutten har det han trenger, og antagelig mer til;) Helt ærlig føler jeg behov for å si noe, men vet jeg ikke burde det. Jeg har tidl sett eksempler på barn som går i kun slitte klær mens moren alltid har nye klær og ser svært så "fresh" ut. Hadde bare ikke trodd min venninne skulle bli sånn.
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 19. april 2008 #4 Skrevet 19. april 2008 Jeg har fått lånt masse utstyr av både søster og venninde, MEN jeg ville aldri funnet på å spørre de om å få låne. De har kommet og tilbydt meg å låne og da har jeg selvfølgelig takket ja! Synes det er frekt å spørre jeg da og synes ikke du skal ha dårlig samvittighet dersom du sier nei til å låne bort en del ting.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Jeg synes det er veldig fint å låne og låne vekk utstyr og klær, jeg da... Det fineste hun har, vil jeg ta vare på, men hverdagsklær og sånn er bare stas om blir brukt igjen. Ser sjarmen i å se igjen en kjole f.eks som snuppa var veldig fin i på en annen.... Har ikke noe med økonomi å gjøre.. Har råd til å kjøpe nytt, men synes det er lite miljøbevisst også. Hvis noen bæsjer ut og gulper tran på noe de har lånt av meg, er det ikke så farlig, synes jeg. Vil ikke ha det tilbake igjen bare... Ville heller ikke spurt om å låne forresten.... men veldig greit å bli tilbudt!! Det er forresten veldig greit å merke klærne når du låner dem ut. Da vet de at du vil ha dem tilbake liksom..
Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 jeg hadde en dårlig erfaring med å låne bort jeg. lånte bort masse til min egen bror fordi de ikke hadde noe penger til overs selv. lånte bort masse nøytrale babyklær, vippestol, bæresæle, bilstol osv.. nå som jeg skal ha det tilbake har eg fått hørt a, vippe stolen, den er ødelagt, de sier det ikke til meg, men fikk høre det av svigerinnen min. bilstolen har de brukt som stol for å gi mat i, så den ser ikke ut, vet ikke om jeg får den rein heller. bæresæla, får jeg bare håpe er like fin, for den var ubrukt, og alle klærne var misfarga grå, fordi de ikke sorterer klær når de vasker og har tydligvis blanda blått å hvitt og beige... jeg ble kjempe lei meg, og kommer aldrig til å låne bort noe av mitt utstyr igjenn. så nå må jeg kjøpe ny vippe stol og bilstol da, er så bortkasta når jeg hadde det fra før av!!!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 Takk for innspill:) Er ikke klær det dreier seg om. Nå har hun spurt om å få låne lekegrind og en vår/sommer pose jeg brukte ifjor. Har som sagt gitt- eller lånt bort mye fra før så liker også gjenbruk. Tror faktisk jeg reagerer mer på at hun ikke kjøper NOE nytt enn at hun spør om dere forstår meg rett. Jeg har sett flere tendenser det siste året derfor jeg blir litt sånn sjokkert. Sist hun hadde bursdag feiret hun over 3 dager med kaffe/kake(var ikke stordag) og pratet om lenge før bursdagen at hun ønsket seg gavekort for hun ville ha noen nye møbler. Hun bedte folk jeg aldri har hørt om tidligere, og til jul ønsket hun sge hos meg en ting som kostet 500!!! Kjøpte det ikke da jeg anser slike summer for å "tilhøre" familie. Jeg er en person som syns det er gøy gi gaver, og gjerne når det ikke er forventet:) Syns kanskje den gleden når det gjelder hun er iferd med å forsvinne:/
SusieQ Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Jeg syns det er veldig greit å låne og låne bort utstyr. Jeg ville kanskje ikke ha lånt bort ting jeg er redd for. Regner egentlig med at ting blir skittent og ødelagt når jeg låner det bort. Hadde selv en gulpunge som gulpet opp alt. Ødela mange klær med spagettigulp og trangulp. Når det gjelder klær låner jeg bare bort ting som jeg ikke er redd for og sier klart ifra til de jeg låner hos at jeg ikke ønsker å låne noe som de er redde for. Det må de ta vare på. Jeg syns det er kjempegøy å se klær som guttungen er blitt for stor for på andre barn og det aller beste jeg vet er når klærne blir utslitt. Da har man liksom fått maks ut av pengene syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå