Gå til innhold

Når bør man begynne å ta jerntilskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige gang jeg var gravid, fikk jeg beskjed om å begynne med jerntabl da hb var 10,6 i uke 13. Gjorde det, men hb sank til 8 før den begynte å gå oppover igjen. Nå er jeg i uke 22 og nå er hb 10,1. Legen sa ingenting om at jeg skulle begynne å ta noe jerntilskudd. Er det pga at jeg er kommet så langt før hb ble 10,1? Eller er det pga at jeg har en sløv lege? For det har jeg.

Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er slutt på å ta jerntilskudd på bakgrunn av Hb. Det har nylig kommet nye normalområder for s-Ferritin: 10-120 (mot tidligere 20-200) - dermed er det flere som kommer innenfor normalområdet og færre som blir anbefalt jerntilskudd.

Du burde få sjekka ferritin før du begynner med jerntilskudd.

Spis mye brokkoli :-)

Skrevet

Hei,

Man skal ikke begynne med jerntilskudd uten at en får beskjed om det. Det er slutt på at gravide rutinemessig skal ta ekstra tilskudd av dette - og normalt skal gravide ha et fall på ca 25% i hb i svangerskapet. I tillegg til å kun se på hb verdien skal en også se på ferritin som er jernlageret.

Dersom det falt mye ved din forrige graviditet vil du nok bli fulgt opp - om ikke, be om å jevnlig få tatt en hb ved kontroll, og ta det opp med legen på kontrollene.

Ellers er også grovt brød, grov leverpostei også gode jern-kilder - og husk at jern taes opp bedre sammen med c-vitaminer (f.eks et glass juice til)

Skrevet

Hei!

Jeg var hos jordmor på onsdag, og hun anbefalte meg å ta jerntabletten hemofer fra nå av og resten av svangerskapet. Er i uke 19 nå. Hun har jobbet som jordmor i snart 40 år, og har mye erfaring, er veldig dyktig og snill :)

Hun mente at selv om man hadde gode jernlagre (jeg hadde ferritin på 44 i begynnelsen av sv.sk) og forholdsvis grei Hb, så var det lurt å ta jern fra ca. uke 20. Hun hadde sett at kvinner som ikke tok jern, slet mere med tretthet og depresjoner etter fødsel, enn de som hadde tatt dette. Mange kvinner faller i Hb utover i sv.sk. og blør litt under fødsel, og da tok det visst ganske lang tid for kroppen å bygge opp jernlagre etter fødsel.. Jeg synes det hørtes litt fornuftig ut, og har derfor begynt å ta 1-2 tbl hemofer hver dag..! :)

Skrevet

Jeg hadde iallfall ikke tatt mer enn 1 tbl om dagen - dersom en har høy hb vil dette kunne gi høy viskositet/at blodet er litt mer tyktflytende - og det vil kunne gi litt tregere blodgjennomstrømming i bl.a. livmor/morkake i siste del av svangerskapet.

Skrevet

Hb min har alltid vært høy, 15.7 før sv.skapet og nå har den gått ned til 13.0, men ferritinlageret mitt har gått fra 55 (i jan) til 18 nå i april...så legen anbefalte meg å starte med jerntilskudd...så nå tar jeg en hemofer tbl hver dag...jordmor mente også at d var lurt!

Skrevet

Hm, ja da ble jeg ikke helt klok. Men bør få målt ferritin da kanskje. Har en, etter min mening, sløv lege, så jeg må få byttet han også. Tror hb var ca 13 da jeg ble gravid, og altså 10,1 nå. Forrige gang falt den fra 13,3 til 8 i uke ca 20. Nå er jeg altså 21+6 og hb er 10,1. Så da var det jo verre forrige gang. Skal til jordmor og lege på helsestasjonen om 2 uker, får håpe de har litt bedre svar enn fastlegen min.

Men tusen takk for svar!

Skrevet

VIKTIG! Snakk med legen din før du begynner med jerntilskudd. Han/hun kan se litt på blodprøvene dine og se om du virkelig trenger jerntilskudd. Jeg fikk nemlig streng beskjed fra min lege om IKKE å ta jerntilskudd. Jeg har gode jernlagre som det er, og i mitt tilfelle ville mer jern ville virke negativt på barnet sa hun. Så ikke begynn på eget initiativ, det er mitt råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...