Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #1 Skrevet 19. april 2008 Hei. Jeg har etter samlivsbrudd (oppgjør av felles leilighet) fått en fomue på litt over 300.000. Hvis jeg har disse pengene på egen konto blir stipendet mitt redusert, noe jeg synes er kjipt fordi jeg har tenkt å bruke disse pengene når jeg finner en leilighet jeg kan kjøpe til meg og datteren min. Lurer på om jeg midlertidig kan sette disse inn på en konto i hennes navn, og dermed slippe det? Er det noen her som har erfaring med eller greie på dette?
St. Hans Skrevet 19. april 2008 #2 Skrevet 19. april 2008 Hei! Jeg skal ikke påstå at jeg har full oversikt over alle konsekvenser, men her er i hvert fall noe du bør tenke på: -penger som står på din datters navn kan ikke føres tilbake til deg uten samtykke fra begge foreldrene -dette blir å regne som arv (selv om det er midlertidig, det er jeg nesten sikker på), og det skal betales arveavgift av beløpet over frigrensen på 200.000. -når et barn under 18 har så stor formue, skal overformynderiet involveres.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2008 #3 Skrevet 19. april 2008 Og når overformynderiet kommer inn så akn du ikke bare ta ut pengene for å kjøpe hus. Du må søke om det. Kan du ikke høre med dine foreldre om ikke de kan åpne en konto i sitt navn da som du kan ha pengene stående?
annnonym Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 har du lån? grensen for redusert stipend er vel omtrent 200000? hvis du da allerede har lån på feks 100000 så blir d jo utjevna på likninga..
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 da kommer overformunderiet inn og du må søke om å bruke pengene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå