Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har sett episodene av de svenske jordmødrene nå på svt. det som slår meg er at i omtrent hvert eneste tilfelle så er lystgassen i bruk. har ikke fått inntrykket av at så veldig mange bruker lystgass her, er det mer brukt i sverige kanskje...

men vil gjerne høre deres erfaringer med lystgass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk lystgass i en periode da jeg fødte sist. Det virker ikke veldig smertedempende, men tar nok noe av toppen av rien. Jeg syntes og det var lettere å puste dypt med lystgassmasken. Så min erfaring er positiv, men jeg vet at en del blir kvalm av det. Det er heller ikke alle sykehus som tilbyr lystgass for det setter en del krav til ventilering av rommet for personalets skyld. Neste gang skal jeg føde på ABC så da blir det ingen lystgass, men det kan nok hende jeg vil savne det litt. Hvis du blir tilbudt lystgass ville jeg tatt imot var jeg deg, men husk at noen blir kvalme som sagt.

Lykke til!

Skrevet

hei!

prøvde ett drag av gassen, følte at beina ble slått under meg og at jeg datt ned i senga. så jeg droppa det. fikk akupunktur i stedet:)

Skrevet

Jm sier at lystgass i bunn og grunn ikke er noe særlig smertelindring i en fødsessituasjon,noe jeg nok kan være enig med henne i,etter egen erfaring fra første fødsel. JM sier at det som er det beste med lystgassen er at en har noe annet å konsentrere seg om og dermed "glemmer" smertene,noe jeg også kan være enig i. En annen ting er at lystgass er vel den eneste form for smertestillende som ikke påvirekre barnet og fødselen,så det er vel ikke så farlig å bruke.

Enn har jo andre ting som også ikke påvirker,men det er ikke medikamenter.

Du kan få akupunkur,det påvirker ikke og så har de noe som på folkemunnen blir kalt for biestikk. Det går ut på at de setter noe væske inn under huden på deg,på en spesielle plass som skal lindre,men det gjør vist veldig vondt i det enn setter det,derfor orde biestikk.

Skrevet

Jeg brukte lystgass nder forrige fødsel. Og det er som hun over sier, det hjelper å ha andre ting å konsentrere seg om. Det hjalp meg å puste meg igjennom riene, og mannen min sa: nå er det bare to pust igjen så er det over....osv. for hver rie. Det ble veldig forutsigbart for meg, vet ikke hva jeg skulle gjort uten....Hadde riemåler som viste riene på data, derfor kunne mannen min si hvor mange ganger jeg måtte puste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...