Gå til innhold

Noen med GOD greie på diabetes her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker nå. Har niesen min på overnattingsbesøk og hun var 18,2 kl 21.30. Hun satte da nattainsulin og pga litt rot ble den 22.15 tror jeg før hun satte 5 enheter med insulin. Spiste 1 brødskive med salami. Jeg måler henne alltid før jeg legger meg så hun ikke skal være lav på natten og nå er hun 18,6:( Burde jeg sette mere insulin eller satse på at det hun har satt virker i løpet av natten? Får selvfølgelig ikke tak i foreldrene så de kan ta avgjørelsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å ringe sykepleier på legevakta istedet for å spørre her...kremt... er vel greit å være sikker på at svaret kommer fra noen med peiling.

Skrevet

Jeg ville ikke satt mer insulin. Det er langt farligere med for lavt enn for høyt blodsukker. Regner med at det er langtidsvirkende insulin hun setter før natta, og da kan virkningen komme senere.

Skrevet

Fordi jeg er ikke mere garantert et fornuftig svar der enn her..... og fordi det ikke er kriiiiise om jeg ikke får svar i det hele tatt. Får jeg ikke svar sitter jeg oppe i 1 time til og måler igjen. Hun er jo ikke akutt syk liksom...

Skrevet

ja er jo mere redd for at hun skal bli lav. Er noen timer igjen før langtidsinsulinet har sin topp. Drøyer en time til med å legge meg jeg så jeg vet at hun ikke stiger enda mere bare.

Gjest irismor
Skrevet

Litt sent nå kanskje men jeg synes at bls var høyt. Men det hele kommer an på hva som er normalt bls for henne. Ikke bra å ligge for lavt heller.

Skrevet

Selv om det ikke alltid virker ¨sånn så er det faktisk endel kompetanse her.

Og jeg vil tro det er noen her med diabetes selv også.

Jeg har en mann med diabetes 1 og kan følgelig litt om det:o)

Men nå har hun vel stått opp, så min hjelp kommer vel litt forsent:o))

Skrevet

Det er litt vanskelig å vurdere fordi du kommer med lite opplysninger. Du sier ikke noe om type insulin, og det finnes mange typer. Sannsynligvis får hun en langtidsvirkende insulin, for at det skal vare hele natta. 18 og noe i blodsukker er høyt, men igjen er det å kunne vurdere ut fra jenta sin tidligere sykehistorie. Hvordan pleier blodsukkeret hennes å svinge i løpet av døgnet? Har det vært så høyt tidligere, og hva har i såfall blodsukkeret hennes vært om morgenen? Er noe blitt gjort tidligere når det har vært så høyt?

Som et engangstilfelle vil jeg på generelt grunnlag si at det ikke er "så farlig" å ha høyt blodsukker i en akuttsituasjon - det er verre å få føling. HØyt blodsukker over tid (uker) kan imidlertid være skadelig, og man bør derfor justere insulinmengden pånytt dersom dette er tilfelle.

Uansett hva du gjør, bør du ta en kontrollmål noen timer senere på natta, for å sjekke om blodsukkeret har gått nedover.

Synes du skulle etterlyse litt mer slike ting før du neste gang har henne til overnatting. Litt greit både for jenta sin del, deg selv som tross alt har ansvaret for henne, og ja, jeg skulle tro foreldrene ville syntes det hadde vært greit.

Ooops, snakker før jeg tenker. Innlegget ditt må ha vært postet i går kveld, så du har nok funnet svaret for lenge siden...He-he. Men nå er jeg ferdig med svaret mitt, så kan like gjerne poste det.

Skrevet

hehehe jada hun overlevde natta:) Jeg satt oppe 1 time ekstra i natt og målte henne på nytt. Vanligvis synes foreldrene at det er greit det er litt høyt når hun sover borte for det er bedre enn at det plutselig blir for lavt på natten. Hun var 10,2 når jeg la meg så da var det jo greit. Vanligvis så tar vi alt på telefonen med foreldrene da jeg ikke vet hva hun har spist tidligere på dagen osv. I går var et unntak da mamman hadde glemt telefonen hjemme. Hun var 5 når hun stod opp så en perfekt overnatting hos tante:) Klart jeg føler veldig ansvar når hun er her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...