Gå til innhold

NAV og alle disse papirer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fler enn meg som sliter med å fylle i papirerne til NAV?

Hvorfor lager de så mange av dem å så lite veiledning?

Er det fler papirer som må ordnes enn "krav om ytelse ved fødsel og adopsjon" og "inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker" i tillegg til permisjonssøknaden?

Altså, inntekts og skattepapiret synes jeg nesten det hadde vart enklare for både meg og NAV å bare få et ferdig papir fra skatteetaten, dem må jo være oppdaterte på alle opplysningerne allikevel, å så kan dem "språket" så at si.... Noen av spørsmålene vet jeg ikke helt hva for svar de er ute etter.....potittnorge ass...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt er det arbeidsgiver som sender inn inntekts- og skatteopplysninger. Ellers er det såvidt jeg vet ikke noe annet du trenger å gjøre enn å fylle i skjema som heter "krav om ytelse ved fødsel og adopsjon". Er det noe spesielt der du synes var vanskelig? :)

Skrevet

Jeg hadde et helvete med Nav. Veldig viktig å huske alle papirer. Husk å sende med terminbekreftelse fra legen/jordmor. VIKTIG! Send ALLE skjemaene sammen også skjemaet som arbeidsgiver skal fylle ut. Ikke send noe separat. Hvis det er noe du tror du trenger å bekrefte for Nav, send det med. Lønnslipp, påleggstrekk, gjeld osv osv osv. Nav er treige, og må ha alt inn med t skje. Pass på at du finner ut hvem din saksbehandler er og få direkte nr hans/hennes på jobb. Ring ofte og mas. Hilsen en som til slutt truet med å saksøke Nav :)

Skrevet

Jeg tok den "lette" utveien og troppet opp på NAV kontoret her å ba dem hjelpe meg for jeg hadde null peiling.. er førstegangs..

Jeg fikk med meg papiret "inntekts- og skatteopplysninger for arbeidstaker" som jeg leverte til arbeidsgiver og som de da sendte tilbake til NAV. Denne hadde jeg ingenting med utfylling å gjøre..

Når det gjaldt utfylling av "krav om ytelse ved fødsel og adopsjon", så var det jo en hel del jeg ikke engang trengte å skrive noe på.. Jeg trodde bl.a. at man i forveien var nødt til å skrive når far evt tok sin permisjon osv.. men fikk da beskjed om at de på NAV tok imot slik opplysning 4uker før far evt. tok sin permisjon.. Og også at det er UTALLIGE muligheter for å dele opp denne permisjonen min og fars..

Hadde aldri klart å fylle ut disse papirene uten hjelp fra NAV, men kanskje jeg bare er "dum førstegangs".. ??

Syntes hvertfall at det var greit med hjelp og synes også at vi faktisk har krav på hjelp fra dem..

Skrevet

Nei, du er ikke en dum førstegangsfødende;)hehe..jeg syns disse papirene er vanskelig å fylle ut litt fordi jeg føler at det er såååå viktig at jeg fyller ut riktig første gangen, så det ikke blir noe surr...NAV er jo ikke akkurat raske når det gjelder noe som helst:/

Jeg spurte tanta mi om hjelp jeg da, hun jobber på NAV;)hehe..veldig greit! En ting som er viktig, er å sørge for at arbeidsgiveren din fører på riktig inntektsopplysninger. DET gjorde ikke min arbeidsgiver, slik at jeg har fått altfor lite sykepenger.. Går heldigvis an å rette det opp og få etterbetalt det som var for lite, men TTT(ting tar tid), både for min arbeidsgiver og NAV!! F*** ta...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...