Gå til innhold

Ville dere....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tatt deres barn ut av barnehagen, og sendt ham på engelsk skole knapt 4 år gammel? Hvorfor/hvorfor ikke?

Håper på mange synspunkter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor? I Norge, i England? Hvorfor, hva slags skole etc?

Vi gjorde noe lignende med eldste, men bodde da i utlandet og hadde ikke sansen for de andre mulighetene. Skolen var fin.

Skrevet

Jeg startet på "skolen" da jeg var 3 år selv. Jeg vil ikke gjøre det samme med min egen datter, til tross for at det selvfølgelig har hjulpet meg godt. Men slike skoler er som regel strenge - det var i hvert fall min. Veldig seriøst... Og jeg vet ikke riktig om det helt er greien for et så lite barn.

Kjenner ikke til så mange engelske skoler i Norge. Men den jeg gikk på her i Oslo (da som ungdomsskole elev) ville jeg ikke sendt ungen min til å så ung alder, nei.

Skrevet

jeg kunne gått latt småen lært seg engelsk i ung alder.

men det kommer jo an på mange ting. men jeg har fryktlig lyst til og bo 1 år i usa eller england for at småen og jeg skal lære språket. men jeg har også lyst til at småen skal ha kontakt med far, så det blir nok kontakt med far og ikke 1 år i utlandet

Skrevet

Saken er at en veninne av meg har ei datter som blir 5 år i august. Jeg har en sønn som blir 4 i august. Veninna mi har søkt inn jenta si på engelsk skole, i trondheim. Skal visstnok være en veldig god skole. De har engelsk barnehage også, men skolen er for 4 og oppover.

Jeg vet at min sønn er veldig flink og kunne hatt godt av dette, det hadde jo vært morsomt også. Men så er det ikke JEG som skal ha glede av det, men han. Og jeg vil jo nødig ta fra ham ett år med lek og moro, fordi JEG gjerne vil at han skal bli flink i engelsk og gå skole og være stor gutt...

Jeg er i tvil her.... Derfor jeg spør. Er så vanskelig. vil bare hans beste, og når det er sagt så nektet jeg å bytte barnehage da vi flyttet, for hans skyld, og istedet for å gå 2 min til barnehagen, kjører vi 3 kvarter :S

Skrevet

Ja, vi hadde antagelig valgt det. Uten at jeg kjenner skolen, men under antagelsen at den ligner tilsvarende skoler jeg kjenner.

Skrevet

Hvorfor vil du sende han på engelsk skole? Spør bare fordi jeg lurer... Hadde nok ikke gjort det bare fordi han skulle lært seg engelsk bare for å kunne det, det lærer de lett nok via tv, andre engelske barn, hvis det er aktuelt, og kanskje hjemme.

Er det andre grunner? Er han super intelligent, eller noe?

Skrevet

hehe. Nei han er ikke SUPERintelligent, men han er usedvanlig smart, ja, selv om grunnen er vel at jeg tenkte det hadde vært artig eller...en forandring. Lærerikt. Jeg vet ikke. Ligger bare i luften enda,derfor jeg ønsker litt tilbakemeldinger her inne :D

Skrevet

Jeg snakker vel av erfaring jeg da. Nå var den skolen jeg gikk på i London ikke en engelsk, men fransktalende skole - men den var STRENG. Jeg føler i ettertid at jeg begynte skole altfor tidlig, og at jeg faktisk ikke hadde noe godt av det. Man blir på sett og vis frarøvet deler av barndommen sin. Greit, det var noe lek og morro så klart, men mer skole enn det var lek. Lærte masse og lå foran andre barn på samme alder, UTEN tvil. Men, jeg ville som sagt ikke valgt det samme for datteren min.

Jeg tror nok han kan lærer seg engelsk hvis han begynner som 5-åring ellr 6-åring òg. Som sagt har jeg heller ingen erfaring med den skolen i Trondheim, men jeg gikk på OIS (Oslo International School) på "ungdomsskolen" - og jeg vet hvordan "barneskolen" var det også. Strengt, mye å gjøre - og absolutt ikke like mye lek og morro.

Så poenget er at nei, jeg ville ikke gjort det basert på egne erfaringer.

Skrevet

utfordinger er viktig. kunskap er makt. så lenge skolen er slik at det også er mye lek og morro så hadde jeg sett på det som en super mulighet. tenk så flott og kunne mye språk og få lære det i en aldre da man er veldig motaglig for nye språk også.

Skrevet

Ja! Det var det jeg også tenkte. Men på en annen side vil jeg ikke la min "egoisme" ødelegge hans barndom, hvis du skjønner hva jeg mener. Han er jo så liten enda.

At han er så smart skjønner jeg ikke hvor kommer fra. Hverken far eller jeg er særlig høyt over gjennomsnittet.Han er jo en "åpen" som de på fagspråket kaller det. Ja folk ler av oss da, men vi vet jo det så da kan de bare le :P

Skrevet

det er jo ikke egoisme og la barnet få utfordringer og utvilke seg. om barnet ditt liker og klatre så lar man det klatre og øve seg. om barnet like og tegne så lar man de tegne og øve seg. man stopper ikke dem og sier "nei nå er du for god og jeg er litt redd for at du skal kunne for mye i for ung alder"

man lar de jo få utvilke seg.

ikke vær redd for at andre skal tro dumt om deg fordi du har vett nok til og ta en mulighet som dere har. om de er misunelige så får de være det. barnet ditt vil nok sette pris på gode engeskunskaper for resten av livet (så sant de blir ivaretatt)

Skrevet

Takk skal du ha :) Nei er vel helst at jeg ikke vil gjøre et dårlig valg FOR HAM. At han skal si til meg at jeg vil ikke være der mamma, jeg vil tilbake til barnehagen osv....

Takk for god tilbakemld og keep up the good work med å senke prisene ;)

Skrevet

ja det er jo en risiko. jeg kom hjem fra første skoledag og sa "mamma jeg tror jeg tar fri i morgen jeg"

og har aldri trives på skolen i det hele tatt, gjør det ikke nå heller. men jeg har alikevel utbytte av alt jeg har lært. og det er det som får meg til og gå der. jeg skulle virkelig øsnke at jeg kunne lese og skrive engelsk godt!

Skrevet

Onkelen hans gikk engelsk barnehage og han er jo flytende i det den dag idag, som 18 åring. Han var det som 10åring også da...Engelsk for han er som et annet morsmål.

Men så har jeg en meget sensitiv gutt da. Som jeg sa så er han veldig åpen. Åpen for ting både her og der .

Skrevet

Jeg må bare skyte inn noe igjen;

Kjempe glad for at jeg har gått på de skolene jeg har gått. Har lært masse, og det har vært GODE skoler - så jeg har hatt en desidert god fordel da jeg begynte på offentlig vgs. Nivået er LANGT høyere.

Men, det er slitsomt å begynne skole så tidlig. Man mister mye av livet hvor fokus burde ha ligget andre steder. Jeg har allikevel, ved å ha foreldre som tenkte litt som deg - lært meg 3 språk flytende (hvorav jeg kunne alle tre flytende innen fylte 4...)

Skrevet

heldiggriiiis::):):):).. ja det er jeg jo også litt i tvil om da...jeg tar jo ifra ham noe på en måte. Fokusen på lek og moro. Barn og uskyld. Ja du skjønner.

Jeg gikk steinerskolen vgs så jeg fikk ikke helt det utbyttet jeg håpet på desverre. Merkelig å komme fra en normal skole og rett til "helvete"

.. Lærte ingenting overhodet! 3 år rett i DASS.

Skrevet

Ja jeg skjønner godt siden jeg har gått igjennom akkurat det du vil gjøre "med" han. Det har for øvrig alle søsknene mine òg (søsteren min på 4 har gått et år på skolen allerede nå - og jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det....) Tror hun hadde hatt det bedre med å leke og sosialisere med andre på sin alder jeg da, men. Trolig fordi jeg vet hvordan det er selv. Elsket å lære osv... Men jeg var ofte misunnelig på de som fikk lov til å leke mens jeg måtte på skole.

Hehe, jeg er ikke spesielt fan av steinerskolen overhodet jeg da. Jeg tror at privatskoler ofte har mye godt å tilby - og selvfølgelig en fordel for han å lære flere språk flytende. MEN, jeg tror ikke at det er noe hastverk for å være ærlig.

Skrevet

Tenk deg meg da, som var en skoleflink jente, med en særegen interesse for norsk. Elsket å skrive og fikk 6 i alt. Kom på steinerskolen og der var det kun korsang, eurytmi og brodering, samt maling, tegning og snedige utfoldelser. Tror ikke lærerne var faglærte engang. Ingenting av det jeg skrev var dypt nok eller bra nok. Og jeg som overhodet ikke er kunstnerisk anlagt, slet jo som bare det i malingstimene, og bokbinding, stearinlyslaging. Hva i alle dager, jeg var 17 år!!!!!!!!!!

Nei jeg kan skrive under på at steinerskolen er noe herk. Og det koster atpåtil penger, og vi måtte skrive alle våre bøker selv. Her var det bare å følge med i timene!! Ja var man syk, var det ens eget problem! Jeg fikk kyssesyke og var borte i 2 uker da, så den fagboka i biologi ble det værre med-

Ja og så må man ikke glemme at steinerskolen er en veldig fri skole, og de aksepterer ALLE... Ja,alle som ER annerledes ja. Alle som vil være annerledes og streber etter det med å frike ut med rare klær og meninger. En vanlig jente som meg, var jo en sau... Eller en fjortiss. Og det at jeg ikke røkte hasj, det sa jo sitt om mitt kunstneriske innsyn og min vilje til å se ting på andre måter osv... helt stein hakke tullete!

Og alkohol er det lov i skoletiden? Lærerinna laget gløgg hele desember med 4 flasker rødvin i! kl 9 om morgenen ja jøss:D

Skrevet

Tuller du? :P Haha... Kjenner flere som har gått på steinerskole frem til ungdomsskolen, men ingen av dem har fortalt meg at det var så ille! Vet bare de slet en god del med å tilpasse seg vanlige skoleforhold!

Jeg hadde i hvert fall aldri passet inn på Steinerskolen, det er sikkert og visst! Får helt noia av tanken i seg selv!

Skrevet

Ja jeg angrer valget. Men i min naive ungdom tenkte jeg at en skole som er rett over gaten, var perfekt for meg :D

Nei jeg tuller ikke. Jeg fikk mye pes fordi jeg nektet å røyke hasj. Tror de fleste i klassen min røkte det.

Jeg hadde miss sixty bukse, boblejakke , rosa lipgloss, og ingen flosshatt, frakk eller palestinaskjerf...

Såklart måtte jeg jo være uintelligent!!!!!!!!!!! Sier seg selv.

Men det ingen visste var hvilken dyktig skribent jeg var. Ingen brydde seg heller, siden det viktigste var å lage lappetepper, og stearinlys.

Skrevet

Hvorfor byttet du ikke etter første året?

Jeg vet om flere som røyker hasj til tross for at de ikke er steinerskolebarn da, det er vel et utbredt fenomen uansett? :P

Haha, ikke alle steinerskolebarn er like gærne, håper jeg. Selv om en god del av de jeg har møtt har vært litt merkelige. Men langtifra alle da, det skal sies... :-)

Skrevet

Nei skal ikke slå alle under en kam her :D Ja hasj er utbredt nå ja. Rimelig utbredt og, må man si. Er ikke mange årene siden det var tabu.

Jeg fikk ikke bytte skole. Jeg ba om bytte etter 1 året, og da truet foreldrene mine meg med å kaste meg ut. som kjent så er jeg ikke helt på godfot med dem, samme hva det gjelder. De går under kategorien: Egoistiske idioter.

Skrevet

Ja, det har blitt veldig utbredt de senere år... Finner all slags folk som røyker det.

Skjønner. Vel, noen foreldre er dessverre veldig kontrollerende og tror de kan styre barna sine ved å være vanskelige og egoistiske;) Har tildels slike foreldre selv, så vet hvordan det er... Satser på at du ikke har tatt for stor skade av det;)

Sønnen din har for øvrig nesten helt samme navn som lillebroren min! Mulig jeg har sagt det før - men det er så spesielt;-D

Skrevet

Nei det har du ikke sagt?! Hva heter han??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...