Gå til innhold

Lite oksygen i blodet??? Hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe medisinsk betegnelse??

Hva er symptomene på det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man kan blir cyanotisk. blå på leppene og neglene. noen blir uklar. mange med kols har lite oksygen i blodet. lav metning

Skrevet

I hvilken forbindelse?

Skrevet

da blir man også veldig trøtt

Skrevet

Så d er ikke en tilstand man kan ha over lengre tid??

Skrevet

Er fryktelig trøtt, blå under øynene og det kjennes ut som om jeg har litt uregelmessig hjerterytme. + at når jeg leser eller synger spesielt føler jeg at jeg må gjespe hele tiden. Akurat så jeg ikke får nok luft...

Men har vært slik i mange år...

Skrevet

Gå til legen. Det kan skyldes mange ting som kan være lett å korrigere.

Skrevet

Hypoxi eller hypoxemi, og dette kan du ha over tid, ja. Er mer uttrykket for kronisk oksygenmangel enten det kommer av den ene eller andre årsaken. Ischemi er også et uttrykk, men det er såvidt jeg husker mer et uttrykk for at det vevet (cellene) som får for lite oksygen (fordi det er lite O2 i blodet, enten pga dårlig gassutveksling, hjertesvikt eller annen årsak). F.eks ischemiske smerter.

Skrevet

Det medisinske navnet på det er hypoksi.

Symptomer kan være:

cyanose (blålig farge) på lepper, øreflipper og neglesenger. I ekstreme tilfeller hele ansikt, fingre og etterhvert flere områder.

hurtig og overflatisk respirasjon

lufthunger

Skrevet

Blodprosenten(Hb) din, kva er den?

Skrevet

Det vet jeg ikke. Mulig det kanskje bare er den som er dårlig??? håpe håpe. Har vært ekstremt trøtt siste tiden. Og har også hatt store menstruasjonsblødninger...

Skrevet

Sjekk om du har jernmangel.. (trøttheten, men om det er årsaken så følger det gjerne bleke slimhinner med "på kjøpet")

Sov nok, da forsvinner nok det blåe under øynene..

Alle har litt uregelmessigheter i hjerterytmen, ekstrasystoler eller at det hopper over et slag i ny og ne. Dette er årsaken til at en ikke skal drive å ta pulsen på seg selv, en kan ofte bare bli skremt av det, og da blir det ofte enda mere uregelmessigheter. Det i seg selv er ikke farlig, men en blir unødvendig bekymret.

Det at du må gjespe når du leser/synger er mest sannsynlig for at da anstrenger du halsen, og du puster ikke så regelmessig som når du okke leser/synger...

Skrevet

Tusen takk minsta for logiske svar.... jeg har nok tenkt ekstra mye på dette med hjertet i det siste. Sitter ofte å holder på hjertet for å kjenne om det ER regelmessig:)

Er nok mye bekymring inne i bildet ja:)

Skrevet

Dei røde blodlegema(Hb) er dei som fraktar oksygen rundt i kroppen.... store mensblødningar kan vere ein årsak til anemi.

Det kan vere det, men dette blir rein gjetning her inne. Ta ein tur til legen. Det er ikkje alltid lurt å prøve å finne ut slikt aleine...

Skrevet

Fantasien/bekymringene overstiger ofte virkeligheten. Bedre å ta en tur til legen enn å bekymre seg hjemme.

Skrevet

Nei, det er sant. Har bare drøyd det så lenge nå. og selvfølgelig finner jeg ut på en fredagskveld at en time hos legen hadde vært på sin plass. Da må jeg vente helt til mandag før jeg får gjort noe med det. Nå har jeg bare lyst til å begynne med jerntabeletter med en gang:)

Skrevet

Du treng ikkje begynne med jerntablettar før du evt har funne ut kva det er:) Men du kan jo drikke litt ekstra appelsinjuice og ta C-vitaminar:) det øker opptaket av jern frå kosten:)

Er det anemi, så er det ikkje farlig å gå med det litt til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...