Gå til innhold

Noen som har kjennskap til prostatakreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære svigerfar har fått diagnosen prostata kreft og behandlingen går ut på å få sprøyte hver uke. Dette er vel et tegn på at det er kommet langt? Jeg har ikke fått snakket med han ennå..

Er det noen som har opplevd dette i nær familie? Hvordan var livskvaliteten etterpå? Hvor lenge kan en leve med det?

Trist dag.....

Takker for svar viss noen vet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så veldig stor kjennskap til det, men de sier jo at prostatakreft er noe man dør med og ikke av stort sett.

Min kjæres farfar hadde det vel i 15 år eller noe, levde helt som normalt, eneste han merket det på var at han brukte 1-2 minutter lenger på toalettet når han skulle tisse.

Han døde av alderdom og ikke kreft.

Masse lykke til til dere :)

Skrevet

Min svigerfar fikk det for 6 år siden. Han oppdaget det tidlig og er i dag helt frisk. Han fikk både strålebehandling og injeksjoner.

Så vidt jeg vet er prognosene gode hvis det ikke er spredning.

Føler med dere!

Skrevet

farfar har det.

ble friskmeldt, men kom tilbake for ikke så lenge siden..

har igrunn ikke pratet så mye om det med han, men er lenge siden det ble påvist hos han første gang. virker like sprek enda (bort sett fra alderen da)

Skrevet

De kunne ikke operere det bort, og ikke skulle han få stråling. Bare sprøyter hver uke. På meg høres det ikke så positivt ut, men som sagt så vet jeg ikke så mye ennå... håper bare han kan leve lenge med det.

Er en ufattelig snill og god farfar til våre søte små...

Skrevet

Et tips er å bli med på sykehuset å snakke med legen selv :)

Prostatakreft sprer seg stort sett ikke, og ettersom jeg har skjønt er det stort sett ikke noe de opererer bort..

Tror ikke min kjæres farfar fikk noe stråling heller, og det ville jeg egentlig sett på som et godt tegn om han hadde fått heller. Da ville jeg trodd at det var mer alvorlig..

Ikke ta sorgene på forskudd, min pappa hadde veldig alvorlig kreft så vi tilbragte mye tid på radiumhospitalet, og alle sa det samme om prostatakreft :) at det i de aller aller fleste tilfller er noe man dør MED og ikke av..

Skrevet

Tusen takk for svar.

Det var veldig godt å lese det som dere har skrevet her. Har liksom svartmalt situasjonen litt i dag. Fikk litt sjokk av beskjeden kan du si... Godt å høre andres erfaringer før jeg skal snakke med svigerfar selv. Er godt å ha noe oppmuntrende å si når han er han er deppa...

tusen takk igjen..

Skrevet

Hadde en pappa som hadde prostatakreft! :(

Det høres ut for meg som om at svigerfaren din blir behandlet med hormonsprøyter! :) Dette er det man ofte blir behandlet med om det ikke har gått for langt! Pappa ble vel behandlet med sprøyter i flere år før han måtte på stråling og cellegift! (han hadde det på skjelettet, derfor måtte han ha mer behandling).

Krysser fingrene for at det er det han får og ikke noe annet! :)

Prostatakreft er en av kreftformene der det er aller størst sjansje for å overleve! :)

Går nok bra skal du se! :)

Skrevet

Da håper jeg det er hormonsprøyter. Men viss ikke det er det, hva er det han får sprøyter med da?? Mener sprøytene var foå stabilisere kreften og da er det vel mest sansynlig hormonsprøyter..

Krysser alt jeg har for at vi får beholde han i mange mange år ennå....

Skrevet

En sprøyte hver uke høres ut som om det er cellegift han går på. Det gis når man ikke er sikker på om det er mer av kreften igjen, for å hindre ny utvikling eller spredning, f.eks. etter en operasjon. Er han operert?

Skrevet

PS. Hvor gammel er han? Dess eldre han er, dess mindre farlig er det. Det er en veldig vanlig kreftform blant gamle mennesker, men da utvikles kreften sakte, og er sjelden dødelig. De dør av andre ting før kreften tar dem.

Hos yngre menn er det som regel en mye farligere kreftform. De som er under 50 dør som regel fort av den, eller de må få god behandling før den er kommet særlig langt.

Når det gjelder ettervirkninger etter at man er blitt frisk, så kommer det an på behandlingen, og ikke på kreften. Om man opererer kreften ut, forsvinner også en del av omkringliggende vev, og man kan bli inkontinent og noen blir impotente. I våre dager finnes det imidlertid en rekke alternative behandlinger som ikke har slike ettervirkninger.

Skrevet

Han er bare 55 år. Og er ikke operert. Er vel kanskje cellegift da?

Skrevet

Det er hormonsprøyter. En depot-sprøyte hvor middelet legger seg som en liten "kake" på magen og så gir det gradvis fra seg hormoner. Faren min gjør det samme nå. Han skal i tillegg begynne på strålebehandling snart, hver dag i 2 mnd. Det blir nok verre, for det er noen bivirkninger der. Men det er en veldig vanlig kreftform, og en ganske snill en. Så det er stor sannsynlighet for at det går helt fint. Men sexlivet blir ikke det smame, antagelig borte. Det er jo trist.

Skrevet

Kan jeg spørre hvor lenge faren din har gått med diagnosen? Får han vite noe om hvor lenge han kan leve med det? Og hvorfor må han ha strålebehandling i tilleg?

Du trenger ikke svare viss du ikke ønsker. Jeg må bare få all info som mulig om dette nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...