Gå til innhold

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er at jeg har nå i 2 år studert noe jeg ikke interesserer meg for i det hele tatt. Valgte dette fordi det var lett åkomme inn på studiet, samt at jeg ville ha tid til ungene samtidig. (de er nå 2 og 4 år) Har innsett at det var helt toskete av meg, jeg gir en lang f... i dette jeg studerer og kan ikke tenke meg å jobbe innenfor dette yrket i det hele tatt....

Nå endelig har jeg skjønt hva jeg vil... Drømmeyrket er faktisk mulig å oppnå siden jeg nå har høyt nok snitt til å komme inn på det studiet. MEN.... Dette studiet er kun i Oslo... Jeg bor på en liten plass i midtnorge, vi har barnehageplass, familie, venner og alt her... Mannen min har en jobb som lar seg kombinere perfekt med å flytte til oslo, men så tenker jeg på ungene... det er så å si umulig å få barnehageplass i oslo, og med bare en inntekt + studielån, så har vi ikke så mye å rutte med, så å finne en plass å bo blir vanskelig. Har dessuten hverken venner eller slekt i oslo...

Alternativet til å flytte hele familien er at jeg leier en hybel i oslo, mens ungene og mannen blir her vi bor nå. Men da må mannen si opp jobben sin, for den kan ikke kombineres med at jeg ikke er der. Så da må han ut på jobbjakt, og det er vanskelig å finne noe innen yrket hans her... Men da har vi mulighet til å bo billig, og at jeg kommer hjem hit så ofte jeg kan med bussen....

Poenget med dette innlegget er å høre hva dere ville gjort, for jeg er så i tvil!!!! Har søkt på studiet, får svar i juli, men er så forbanna usikker på hva jeg vil, og hva som kan ofres for dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen legge dette på skravle også for meg, vil ikke ut med nick, siden jeg kjenner mange her....

HI

Skrevet

Det er ikke spesielt vanskelig å få barnehageplass til så store barn i studentbarnehagene i Oslo - men da bør dere søke kjapt om det er høgskolen det er snakk om, og er muligens seint ute om det er universitetet.

Familieleilighetene til studentorganisasjonene er også helt ok og greit prisa.

Jeg hadde glatt flytta, men jeg er glad i Oslo og absolutt biased.

Skrevet

Det er ikke umulig å få bhg-plass i Oslo. Det varierer fra bydel til bydel. Husker ikke hvilke i farten men tror Alna og Østensjø har tilnærmet full dekning. Hvis ikke går det an å flytte til Kolbotn eller Nittedal - de har full dekning. Kort vei til sentrum derfra.

Skrevet

Eg forstår at det er vanskelig i forhold til barnehage, og det er nok ein stor del av den avgjeringa du må ta. Men dersom ein ser vekk i fra det så hadde eg tatt med meg heile hurven. Me har mindre å rutte med no, enn dersom me hadde valgt å bu fra kvarandre, men det er verdt det. Etter tre år som sambuarar så forsøkte me å bu kvar for oss, på grunn av mine studier, me klarte det i halvanna år. DÅ var det nett nok og eg klarte ikkje meir. Mannen flytta etter meg, og no funker det mykje betre. Det er jo velig vesentlig kor langt studiet er da. Det er forskjell på tre år og seks år.

Venner får du via studiet! Så det trenger du ikkje bekymre deg for.

Litt rotete og kort svar, fra student som er utslitt etter uka.... =D

Skrevet

Men jeg kan vel ikke søke om barnehage og bolig før jeg vet om jeg kommer inn???

HI

Skrevet

Tja.

Skavvise ... Høgskolen: Søknadsfrist bhg for 1.årsstudenter er 30. juli (og for unger som kan gå på storbarnsavdeling er det veldig gode sjanser for plass); bolig kan du få så snart du kan dokumentere at du har søkt skolen, men må da betale fra tildelingsdato og i evt oppsigelsestid.

UiO: Ikke prioritet for førsteårsstudenter, men også ok muligheter for storbarnsplass ved løpende opptak. Boligsøk når du vet hvor du har kommet inn, men gode muligheter for familiebolig (barnefamilier prioriteres til de store leilighetene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...