Vestlending med to, snart tre? Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Har nettopp oppdaget at denne kan være farlig for fosteret dersom man får det. Nå viser det seg at det nettopp er noen som har hatt den på skolen der jeg jobber. Leser at jeg da må ta blodprøve for å sjekke om jeg har hatt sykdommen tidligere uten å vite det. Viss ikke jeg har hatt den kan det hende jeg blir sykemeldt i 6 uker (skrekk og gru, og skolen som har problem med å finne vikar i utgangspunktet). Det verste av alt er at jeg lurer på om datteren min på 1 år har det. Hun har noe utslett som jeg ikke vet hva er. Ville dere ringt til legevakten i kveld eller ventet til mandags morgen med å gå til lege? Dersom jeg får sykdomen er det 5 % sjanse for at fosteret får sykdomen, og fosteret kan da få blodmangel og dø, huff - ble litt stresset nå jeg.
Ecco Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Ring legevakten du. Det er bedre å spørre om råd der enn å gå og lure. Ikke utsett deg for unødig engstelse.
Krusemynthe Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Det holder på mandag. Ring fastlegen din da, og krev blodprøve. Er midt i en slik situasjon selv - venter på testresultat på prøve nr 2. Det viser seg at både leger og jordmødre er litt lite informert om dilemmaet 5.bs/svangerskap - så stå på ditt - og få eventulet lege/jm til¨å lese seg opp på temaet. Eks. på folkehelseinstituttet sine sider. Sjansene for at det går skikkelig galt er veldig liten - men risikoen er ikke verdt å ta. Særlig ikke når oppfølging og eventuell behandling er mulig. Lykke til.
Moneric Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Er egentlig også midt inne i dette. Gutten min på 2 år har idag hatt knallrøde kinn og hake. Det har roet seg nå ikveld. Hvordan vet jeg om dette r 5. barnesykdom eller om det bare er solbrenthet, overoppheting el. Hvor lende varer evt utslett på kinnene?
Krusemynthe Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Hvis det er den 5. bs (som forøvrig er mest vanlig mellom 5 og 12 år) avløses de røde kinnene av utslett ellers på kroppen. MIn datter hadde de røde kinnene tre-fire dager og fikk etter det utslett på overarmene, som siden spredde seg til ryggen og brystet og så videre. Utslettet kunne nesten se ut som solbrent hud/ soleksem, det var sammenflytende og uten "tupper". Det er vanskelig å finne litteratur på 5.bs, men det har nok sammenheng med at det er en relativt "ny sykdom". HVis jeg ikke husker feil så vardet først på 80tallet den blomstret opp i NOrge.
Juliaug Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 Hei! Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for noen uker siden. En av elevene mine fortalte at hun hadde den 5.barnesykdommen. Jeg leste meg opp på nettet (nok til at jeg ble ganske skremt), ble hjemme fra jobb en dag og dro til legen istedet. Legen min hadde ikke så veldig god peiling på dette var inntrykket mitt, men jeg fikk tatt en blodprøve. Hun mente at det ikke var noen grunn til å sykemeldes. I ettertid har jeg blitt helt beroliget av en fødselslege og også av jordmoren jeg går til, som begge sa at dette ikke var noe å bekymre seg over. Det er ikke så mange forhåndsregler man kan ta, ettersom smitten gjerne overføres før sykdomstegnene kommer (den røde huden osv). Bare sørg for å ta en blodprøve, og evt en ny etter et par uker dersom du ikke har hatt sykdommen i barndommen. Da jeg fikk blodprøvesvaret mitt viste det seg at jeg var immun.Dersom du skulle være så uheldig å få sykdommen, følges du nøye opp med ultralyd og ekstra kontroller. Lykke til! Ikke engste deg
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 19. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2008 Tusen takk for alle svar. Jeg har blitt nok beroliget til å vente til mandag med å oppsøke lege. Da skal jeg ta blodprøve, og viss han/hun ikke vil ta kommer jeg tilbake neste dag...... Jeg har jo allerede vært i kontakt med flere elever som har hatt det så håper bare på at jeg selv har hatt det tidligere.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå