Gå til innhold

For og imot familiebarnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært heldige og fått plass i en familiebarnehage, men venter fortsatt på svar fra 1 ønsket vårt som er en privat barnehage. Nå vet jeg fint lite om familiebarnehager og håpe noen kan hjelpe meg med litt + og -. Barnehagen det her er snakk om har 5 barn og en leder i 100% stilling samt en førskolelærer i 16% stilling. Synes det høres lite ut med 1 voksen på 5 barn..

Hva tenker dere? Jenta mi vil være vel 16 mnd når hun starter i barnehagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta mi gikk i famile.bh fra hun var 21 mnd og totalt i 5 mnd. (hun som hadde det skulle begynne i ny jobb da).

i dette tilfellet var det 3 barn og 1 voksen. Jenta mi hadde eget soverom, de to andre delte rom da de sov.

Det var en super start på barnehage-karrieren i og med at det er rolige omgivelser, og ikke så mye mas og styr som i en vanlig barnehage.

Familebarnehagen har et pedagogisk opplegg, og treffer andre famile-barnehager flere ganger i uken. Her hadde de gym i gymhallen hver mandag, og gikk på treff i et bydelshus en annen. De hadde fast turdag, og familebh får besøk av ped.leder minst en gang i uken. Om den ansatte i fam.bh er syk må barna inn i en "base" hvor det er andre barn. Dette gjelder ved sykdom og ferie. Jeg har bare fine ting å si om den fam.bh vi begynte i, og det var synd når vi måtte slutte...

Skrevet

Hei! Det blir som å spørre om du burde ha barnet i en hvilken som helst barnehage - alt kommer an på hvordan barnehagen er!

Vi har BARE positivt å si om vår familiebarnehage der snuppa går, men som sagt - det varierer helt sikkert fra bhg til bhg. Ingen er like, og du må i grunnen gjøre valget selv. Forhør deg med andre som evt. har hatt barna sine der - det gjorde vi. Dra på besøk. Spør og grav! Hehe..

I vår fam.bhg er det 1 voksen på 4 barn og en førskolelærer i x ant. % stilling pr barn (utgjør en bitteliten prosent, husker ikke hvor mye....13 % kanskje?) Vår har to besøksbarnehager (vanlige store barnehager) som besøkes en gang i uka ca., samt en annen familiebhg som kommer på besøk til vår hver torsdag. Ellers styrer de dagene sine veldig selv, og det syns jeg er helt flott. Følger selvfølgelig egen årsplan.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar ihvertfall! Godt å høre at dere er fornøyde med barnehagen! :)

Skrevet

hei hei

jeg driver en familiebarnehage,

jeg har akkurat de samme regler og lover som barnehage. det er en "barnehage" er man under 10 barn og i eget hjem heter det familiebarnehage.

De foreldrene som er hos meg syns det er en myk overgang, roligere, mer tid til enkelt barn.

førskolelæren min har sluttet i barnehage og jobber for 4 familiebanehager. syns det er rolig, bedre kontakt mellom barna og foreldrene.

jeg har 4 barn fra 0-3 år

Skrevet

Jo ser du tenker på 5 barn på 1 voksen er mange.

er det samme i en barnehage.

jeg som har gruppe fra 0-3 får ha 4 barn

Skrevet

Jeg trodde man skulle være en voksen pr 3 småbarn i kommunale barnehager jeg. Stemmer ikke det? Ser for meg et underlig pes med av og påkledning, mating og slike ting når de er så få voksne.

Skrevet

Kunne jeg fått en PM med hvilken fam.barnehage det er?

Vi fikk plass i en fam.barnehage, og jeg fikk ikke noe godt inntrykk da vi var der! Magefølelsen min var skikkelig dårlig, og jeg hadde ikke lyst til å sende han dit. Valget var vanskelig siden vi ikke hadde hell med å finne dagmamma eller få plass i vanlig barnehage. Jeg googlet og valgte å takke nei til plassen. Heldige som vi var fikk vi plass i privat barnehage akkurat til tiden vi hadde søkt :)

Skrevet

En familiebarnehage er mer kontrolert enn en dagmamma, men det blir likevel litt mer likt det enn en vanlig barnehage er. Rett og slett fordi det er en som passer på barna hele tiden, kun med pedagog innimellom (er vel ofte noen timer 1 gang i uka) og da kommer det veldig an på den ene personen. Noen er kjempeflinke og barnehagen er veldig bra, mens andre er ikke flinke og da blir barnehagen dårlig. I en vanlig barnehage kan en person som ikke er så flink, men barnehagen kan likevel fungere bra pga alle de andre som jobber der.

Jeg ville besøkt barnehagen og sett hvilket inntrykk jeg fikk og evt be om å få snakke med foreldrene til noen som går der nå og høre hva de syns om barnehagen (ville bedt om tlfnr eller at de kunne få ditt tlfnr så du kan snakke med dem uten at lederen hører hva de sier).

Skrevet

Nå har vi snuppa i privat barnehage, men svigerinnen min har sønnen sin i familiebarnehage - og han stortrives, og de er veldig fornøyd--- MEN, fra høsten av må hun finne på noe annet, for barnehagen legger ned - en av de ansatte skulle nemlig begynne på skole, og den andre noe annet. Så nå vet de ikke hva de skal gjøre.. begge er i jobb, og gutten ble nettopp 1,5år..

Dette hadde vel ikke skjedd kommunal eller privat barnehage? Kanskje lettere å gjøre det om det er familiebarnehage..

Selvfølgelig er det sikkert bare tilfeldig, men er jo en tanke likevel...

Skrevet

Hockeymamma: Det er i Trondheim, er det her du også holder til?

Skrevet

Nei det er det ikke. Hadde bare fått det for meg at du bodde i bærumsområdet, hehe ;)

Forresten, i fam.barnehager er det mindre intern kontroll. Få på jobb som kan "kontrollere" arbeidet til hverandre. Hvis noe galt blir gjort blir det ikke like lett plukket opp som i vanlig barnehage hvor det er flere ansatte. Så forhør deg godt er mitt tips ;)

Skrevet

Hehe, vel, jeg har bodd i Oslo da, flyttet derfra før jul.

Men ja, jeg tenker jo litt på dette med kontroll, og tenker at uansett barnehage vil vi prøve å hente henne tidligere noen ganger slik at vi kommer litt uanmeldt. Det er en grei måte for å se hvordan ting egentlig er.

Men aktså, alternativet er en barnehage med kun 1 avdeling, ca 30 barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...