prekæs Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Hvem er norges vanligste bunad? Her jeg kommer fra er er det østfold og løken som "leder" Og nordlandsbunaden sitter på resterende. Nesten. Svært vanlig i Østfold, selv om den egentlig hører til i nord. Min, som kommer fra Vestfold ser man sjelden. Og den er fra nabofylke. Er nordlandsbunaden like vanlig i resten av landet, er det ikke det minste rart at den blir kåret til norges peneste. I hvertfall ikke hvis man stemmer på seg selv. Men er det noen som vet hvem den vanligste er?
petite fleur Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Vet ikke, men her er nordlandsbunaden den vanligste...Bor i Tromsø, tror ikke Tromsbunaden er så gammel uten at jeg vet det for sikkert.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Synes man ser utrolig mange nordlandsbunader her også (akershus) Og jeg skjønner søren ikke at den kan være kåret til den vakreste for jeg synes faktisk den er en av de styggeste med det hæslige sjalet over skuldrene, eneste som er værre er den som har kort stort skjørt... Selvfølgelig er det veldig mange romeriksbunader her i og med at vi bor i Akershus men de der er flest av bortsett fra den er Nordlands og Telemarks (den røde med kort jakke)..
prebs Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 I Oslo vest er det definitivt vanligst med Øst-Telemarksbunaden...
ღhælgelainnღ Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Jeg synes IKKE at nordlandsbunaden er stygg. Derimot så er den blå utgaven en av de fineste vi har i Norge. Det eneste negative, er at det er så mange som har denne nå, så da blir den ikke noe spesiell lenger.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Her er det sunnmørsbunaden som er vanlig. Jeg har kystdrakt og mange lurer på hva i all verden slags bunad jeg har! I kr.sund der jeg er oppvokst, så er det nordmørsbunaden som er vanligst, men kystdrakten er det vel også veldig mye av. Så det kommer nok an på hvor du er i landet, hva som er vanligst.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 Tror faktisk nordlandsbunaden er en av de mest brukte ja. Syns det er synd for ikke er den spesiellt fin, og hensikten med bunad blir jo borte når "alle" har lik pga mote eller smak. Syns man skal velge bunad utfra tilhørighet jeg.
prekæs Skrevet 18. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2008 Synes ikke den er stygg, men liker ikke fasongen. Synes vesten blir "flat" og formløs og er det ikke strikk i livet, tro? i så fall mener jeg at en bunad bør være nøye tilpasset med søm og ikke med strikk i livet. Føler at strikk i livet er for lettvint i ett så kostbart plagg. Men det er sikkert noen som ikke liker min heller.
prekæs Skrevet 18. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2008 Joda. Men tipper vel at de fleste nordafra har flyttet sørover:) På samme måte som at jeg har flyttet over fjorden og østover.
nicknavn Skrevet 18. april 2008 #10 Skrevet 18. april 2008 Om det er Nordlandsbunaden du snakker om har ikke den strikk i livet. De aller fleste får bunaden tilpasset sin kropp og ja, er du flatbrystet blir det flatt forran:-) om du da ikke bruker bh som gir litt løft,men nå vet ikke jeg om det var det du mente?
prekæs Skrevet 18. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. april 2008 Har den ikke det nei. Det ser sånn ut, se. Og det jeg mener med at den ser flat ut foran uansett push up kan jo også være pga. feiltilpasset bunad. Det ser man jo egentlig ofte, uavhengig av bunaden. Folk vokser og krymper hele tiden:))
ruffen Skrevet 18. april 2008 #12 Skrevet 18. april 2008 Her er den vanligste rogalandsbunader i ulike former og farger. Ikke så vanlig å velge seg bunad fra andre deler av landet her. Rogalendinger er nok litt patrioter sånn. ) Og vi synes selvfølgelig at de er de fineste. Hehe...men de er fine også da! Liker også veldig godt Hardangerbunaden.
prekæs Skrevet 18. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2008 Hardanger bunaden er vel den de tidligere kalte "nasjonal" og den er nydelig, ja. Jeg burde absolutt vært fra Hardanger:)
julenissen Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 Jeg og gutten min har hardangerbunad. Kjempe glad i den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå