Gå til innhold

Spm om studering, permisjon og slikt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kanskje studere fra høsten av og vi skal snart prøve på nestemann også, etter råd fra legen om bli ferdig så fort som mulig.

Om jeg da f.eks. får termin midt inni vårsemesteret, hva gjør man da?

Søker man permisjon fra studiet og tar eksamen neste semester eller noe slikt? Selv om fagene f.eks. bare går på våren? Eller hvordan gjør man det rent praktisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått begge mine i vårsemestere. Minsten i juni da, så ikke så langt fra eksamen =)

Men det jeg gjorde var at jeg startet vårsemesteret som vanlig. Med eldste passet det greit, da hadde jeg eksamen en mnd før termin og skulle egentlig startet nytt fag da, som jeg tok opp igjen våren etter.

Med minsten passet det dårligere, og siden jeg følte at det var unødvendig å ta ett fag jeg ikke kom til å klare å ta eksamen i likevel (eksamen rett etter termin) så fikk jeg sykemelding av legen og sykemeldte meg fram til permisjonen startet.

Men dette kommer jo veldig an på hvilke studier man tar. Jeg har gått juss, og der har man fagene etter hverandre, istedet for samtidig (samme studiepoeng hver termin som andre uni.fag) og da var det litt lettere å få det i sammen.

Det prdner seg nok uansett hvordan du velger å gjøre det, så lenge du har en lege som er litt fleksibel ang sykemelding =) Jeg var forsåvidt dårlig på slutten, men kunne vel strengt tatt klart å dratt meg på skolen noen timer i uken...

Skrevet

Jeg fødte i januar og fullførte skoleåret. Hadde vel fire uker permisjon hvor jeg fikk tilsendt materiale og fagplan for den perioden, og ellers hadde jeg ham med meg på skolen en del. De siste månedene var han blitt såpass stor at han sov lite, så da hadde jeg barnevakt. Var ikke noe problem siden jeg hadde korte dager.

Hadde også barnevakt ved eksamen og tentamen (bortsett fra en tentamen hvor barnevakten sviktet og jeg kom for sent, da hadde jeg han med men det gikk heldigvis kjempebra.)

Skrevet

Ja, jeg skal evt ta studier på 1 år da. Så da skal de jo egentlig avsluttes noen måneder etter bare.

Men hva gjør man da? Bare studerer og leser som vanlig og så utsetter selve eksamen?

Skrevet

Men studerte du samtidig som du fikk fødselsstipend da eller monajenten?

Jeg skal enten studere et sted i nærheten med mye obligatorisk eller 1,5 time vekk med tog... he he.

Skrevet

Jeg fikk ikke fødselsstipend fordi jeg hadde termin to dager for tidlig. JÆVLIG irriterende, er det mulig å være SÅ streng.

Jeg hadde jo skole hver dag, men bare ca. fire timer gjennomsnittlig pr. dag.

Skrevet

Ja. Akkurat.

Men jeg tenker å prøve å time dette så jeg får det stipendet da. Men blir dte slik at de 2-3 månedene før permisjonen da ikke er noe vits eller? Må jo ta hele året også og man kan ikke ta de samme fagene på høsten.

Å ta med baby på tog i 3 timer totalt hver dag + bære vognen inn i toga + ta med baby på 4 timers forelesning tror jeg at jeg ikke vil gjøre. He he:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...