firemerkersmør Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Jeg er helt grønn, og har overtatt en hage. Lurer på hvilke planter de ulike er, og hvordan de skal behandles. HVilken jord skal de ha, når klippes, og gjørsles? Noen som vet om en god og informativ bok for nybegynnere?
*** Jeg er kuul *** Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Dersom du ikke vet noenting (eller tilnermet ingenting) vil jeg råde deg til å bruke nettet for å skaffe grunninformasjon. Det finnes noen fine sider med bilder av forskjellige stauder ol. Se om du kan kjenne igjenn dine egne planter. Plantasjen har en platekatalog (pris 10 kr) som inneholder masse fine blider og litt grunninformasjon om hver plante. Firmaer som selger frø og planter over nettet har også endel info om produktene sine. Etterhvert som du blir litt kjent med dine egne planter kan du se på litt forskjellig literatur for å finne akkurat det som passer for deg. Har gått fram på omtrent samme måten selv, med bra hell. Håper dette var litt hjelp iallefall. Lykke til.
MammaMø:) Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Late hager av Tom Smaaland (gartneren på nrk´s frokostTV) er kjempebra Basic Hage av Sybille Engels er også en god startbok. Lykke til!
Mammantevilde Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Må bare si heldiggris;) Jeg er en gartner som bor i 6.etasje i blokk... Misunner hagefolk!=) "Prydbusker og trær for norske hager" av Egil Hansen er ei god bok. Den er pensum for gartnere. Den pluss ei god staudebok bør holde i første omgang. Bare pass på at bøkene er skrevet for norske forhold.. Ett tips er å kjøpe bøker som gartnerstudenter bruker, da er de beregnet for norske hager... De kan ofte også kjøpes brukt om du kontakter en gartnerskole nå som skolene slutter for sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå