Gå til innhold

Er det jeg som er litt sær her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barna til mannen min her annen hver jul og påske, i tillegg til såkalt "normalt samvær".

De gangene de skal feire høytidene sammen med oss har de alltid feiret på forhånd sammen med moren sin. Kan ta sist jul som eksempel, de skulle for første gang feire sammen med oss. Da de kom hit hadde allerede feiret "julaften" dagen før, med pakker, ribbe, julestrømpe, julegrøt osv. Dette resulterte i at vår feiring, på selve julekvelden, ikke var så viktig for dem; ingen glede å spore over julestrømpen, middag ville de ikke ha osv. Jeg føler at mye av gleden og "mystikken" med selve julekvelden ble borte, både for oss og barna.

Er det jeg som er sær og urimelig her, eller er dette helt normalt? Det er jo selvsagt helt greit om moren ønsker å gi dem pakkene, slik at de kan åpne sammen med henne. Men alt det andre synes jeg er unødvendig og ødeleggende både for oss og ungene.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det er så dumt av foreldre at de skal gi barna dobelt opp av alt bare fordi mor og far ikke bor sammen lengre??

jeg feks hadde ikke barna hos meg denne julen, så da hadde vi julegrøt den 22 des for barna.

men de åpnet alt av pakker hos far og ny samboer, og far og samboer ringte og fortalte litt utpå kvelden hvordan unga hadde hatt det og hva de hadde fått av gaver.

i påsken så kjøpte jeg påske egg til de av barna som kom til oss, men ikke de andre, for de får vel påske egg der de er..

men sannelig sannelig kom ikke hun minste med medbrakt egg hehehe...

jeg sa bare at da fikk hun ha det hun hadde med, for flere egg med godteri er uaktuelt :) det gikk bra d :)

jeg er veldig i mot alt dette oppstyre vi lager rundt barna bare fordi de har to hjem, det får holde med en julaften, nyttårsaften osv... unga er da vel fornøyd med det de også? vi tar jo magien fra dem? og det bare fordi vi vil feire høytidsdagen med dem selv... jaja vi voksne er egoister....

Skrevet

De julaftene eg ikke har mine barn så feirer vi "julaften" på nyttårsaften. Syns det er helt forferdelig å ikke få feire jul med ungene mine, men en må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen. Og for meg og mine blir det å utsette feiringen, funker helt fint for oss, ingen som klager iallefall. (eksen gjør det samme)

Skrevet

Det hadde vært noe helt annet om moren tok hele feiringen på etterskudd, da hadde julaften fått komme først, med alt det innebærer.

Vi feirer også litt ekstra når ungene kommer hit i romjulen, med god mat, åpning av gaver osv.

Jeg tenker litt sånn at julaften er noe barn skal glede seg og se frem til. Hele poenget med julaften er jo borte, dersom man tar feiringen dagen før.

Skrevet

Jeg ville nok følt det samme som deg, Lillegullet&mamma, det samme ville mannen min. Vi feirer ikke to dager, barna feirer jul, nyttår og påske sammen med den familien de er hos da. Vi har aldri lagt opp til noen alternativer og barna har heller ikke bedt om det. Jeg innbiller meg litt at den doble feiringen er mer for de voksne enn for barna. Hos oss så tar også barna med seg alle pakker der de er, vi åpner ikke sammen med dem hvis vi ikke har dem. Men hvis de er hos oss så ringer de moren på kvelden etter at gavene er åpnet for å snakke, takke og si god jul - og omvendt når de er hos mor. Jeg tror barna hos oss ville syntes det ble stress hvis de skulle feire dobbelt, det er så mye annet som er dobbelt hele tiden. Vi voksne må også bare finne oss i at ikke begge foreldrepar og alle besteforeldre alltid får bakt pepperkaker, gått på juleteater og laget julepynt med barna i desember hver jul. Det er rett og slett ikke nok tid og barn:) Det blir nok til alle til slutt, og barna blir stressa når de føler at de må være med på alt.

Det med gaver til jul kan det hende vi må endre etterhvert fordi det kan bli litt mye pakker for ungene å åpne i forhold til andre familiemedlemmer, Men ingen syns ikke det er spesielt ideelt, julaften er julaften liksom.

Skrevet

Vi har pleid å feire julaften annenhvert år sammen og annenhvert hver for oss, de årene hvor vi har vært hver for oss (pga mine foreldre bor langt unna) har pappaen fått lov til å ha litt jul på forskudd med barnet, men det har ikke vært full rulle med ribbe og alt mulig, det har bare vært å samles og gi gaver og ha en koselig stund. Dette har ikke lagt noen demper på feiringen for barnet, han har like mye stjerner i øynene på julaften likevel.

-men skjønner godt at det er frustrerende for dere å skulle ha julaften når den på en måte allerede har vært. Har dere tatt det opp med moren? Kan jo hende hun ikke har tenkt over at det legger en demper på selve julaften.

Skrevet

jeg er så hjertens enig! Her har mor og far lagt opp til full feiring både lillejulaften og julaften, noe som stresser ungen, og ikke gjør julaften helt magisk... I år reiser mannen og jeg bort, så kan vi prøve å både dele jula i to, og ha bare en julaften. Vi valgte bevisst å gjære det nå når mor skal ha ungen, siden det å ha to julaftener her er uaktuelt pga fellesbarnet. Så får vi se hvordan det fyker av:) Og den dobbeltfeiringa er for de voksne, ikke for barnet! Det er iallefall sikkert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...