Gå til innhold

avlastning fra komunen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som ikke har nettverk rundt seg, slik at de må ha avlastning fra komunen? eller noen som vet hvordan dette er??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet at barnevernet har slikt tilbud, hvis du virkelig har behov. Tror kanskje HS vet om der er andre som tilbyr slikt. Som Amathea, Røde kors osv..

Skrevet

Det kan du fint få hvis du er alene. Problemet er bare å finne nok bra folk som kan være avlastere. De sliter med det så hvis du kan finne en familie selv er det mye lettere.

Jeg jobber som avlaster selv, selv om jeg har mine små:-) Vi har en 6 år gammel gutt med autisme og det fungerer kjempefint. Han er hos oss 20 timer i månaden og det tror jeg moren hans syns er helt passe:-)

Skrevet

Da må du kontakte barnevernet.... men ikke sikkert du får avlastning. De barna som trenger det mest får det først. Men kontakt barnevernet du, kan jo hende du får hjelp:-)

Skrevet

hei, jeg blander meg inn i HI sin tråd jeg.

om jeg vil være avlaster for min vennines barn. (hun er alenemor til 2 og den ene kan ikke være hos far) kan hun søke BV om det da?

jeg tenkte å ha jenta hennes 1 natt vær 14 dag i den helga jeg har min gutt. min tass er hos faren sin 1 natt vær 14 dag og det funker veldig greit. det er så viktig å få sovet ut innimellom.

går det? hva er forsjellen om vi bare avtaler oss i mellom og om vi gjør det igjenom BV?

Skrevet

Hvis det går igjenom barnevernet får avlasteren godtgjørelse, og avlasteren må skrive rapporter og levere til barnevernet.... Men det må tungtveiende grunner til for å få avlastning, det er ikke nok å bare være alenemor. Tror ikke behovet for å sove ut en gang hver 14. dag er grunn god nok til å få avlastning. Men det går jo an å søke... Da må mor selv ringe inn i såfall.

Dessuten må du igjennom intervjuer, fylle ut en haug med papirer, levere legeerklæring m.m før barnevernet kan godkjenne deg som avlaster.

Skrevet

takk for svar smitt&smule. jeg skal ikke passe denne jenta pga penger, men fordi jeg liker mor og barn. så for min del trenger vi ikke og ta det igjenom bv. men jeg vet jo ikke hva mor ønsker.

Skrevet

Da synes jeg bare du skal tilby henne hjelp jeg:-)...Istedenfor en lang og omfattende prosess med barnevernet, hvis du mener at jenta ikke lider under en eller annen form for omsorgssvikt.. Og barnevernet bør nok prioritere de barna som ikke har det så bra hjemme!

Skrevet

ja har tilbudt meg og hjelpe. og hun har sakt ja :-) så nå er det bare og få søta på 10 måneder til og ta flaske. så blir det litt mer livatt her :-)

hun lider appselutt ikke av omsorgsvik!

er helt enig med deg smitt&smule

Skrevet

Nei og nei. Du må ikke skremme folk nå:-)

Det er ikke så omfattende som du får det til å høres ut som.

Moren kontaker NAV eller barnevernet. Etter det blir du bedt på en samtale, mest om hvordan ting fungerer. Søker politiattest hos politiet og etter det er bare å sette igang. Hvis du ska ha overnattning ønsker de å gjøre et hjemmebesøk, mest bare for å se at det er forsvarlig å bo der.

Sen kan du begynne å passe. Og de er ikke så vanskelig å få igjennom avlastning, er man sliten så er man og de får man avlastning til. Begrunn med lite hjelp fra familie. Synes det er riktig at man får litt godtgjørelse hvis man stiller på den måten. Man blir ikke rik på det det hele tatt så man trenger ikke å tenke på at man gjør det for penger, men det er en fin måte å føle at det er jobb.

Jeg er avlaster selv og synes alt gikk veldig lett og smidig. Broren min var avlaster for et tvillingpar og der var det heller ikke noe trøbbel. Så snakk med henne du HI:-)

Skrevet

Smitt&Smule: Har du i det hele tatt peiling på det du skriver? Jeg har selv et vennepar som er avlastere for meg via barnevernet, og det var ikke særlig vanskelig å få det selv om min eneste grunn var at jeg var enslig forsørger. Tok ikke lang tid heller, og ikke lider barnet mitt kun med meg.

Skrevet

Ehm... ja, litt peiling har jeg da...av grunner som jeg ikke skal gå nærmere inn på nå... Har vel aldri sagt at det er vanskelig heller, men avlasterne må igjennom intervjuer, levere legeerklæring og andre papirer... Det jeg vet er at barnevernet er overarbeidet, så jeg hadde ikke villet blande inn dem om det ikke var nødvendig. Og når mor til Gunnar har lyst til å passe barnet innimellom uten økonomisk godgjørelse, så synes jeg hun godt kan gjøre det, og la barnevernet prioritere de barna som lider.

Skrevet

Legeerklæring?? På hva???

At barnevernet er overarbeidet vet vel ikke du i nettopp hennes kommune. Barnevernet vil ja, alltid være overarbeidet fordi de kunne gjort så mye mer men de er jo til å hjelpe så man må jo ikke føle at man forstyrrer. Barnevernet er ikke bare til for de som "lider" uten for de som trenger støtte av alle slag.

Politeiet er også overarbeidet men jeg ringer nok de hvis bilen min blir stjålet.

Det virker ikke på meg som at du egentlig vet hva du snakker om og jeg synes det er litt dumt av deg å si så mye dumt.

Jobb gratis du, be dem sende lønna di til fond for bilen min som ble stjålet;-)

Skrevet

Jeg er avlaster og har aldri levert noen legeerklæring til barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...