aikipia Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Nå har gutten i huset her, som skal bli storebror fått vannkopper.....noen som vet om dette kan være farlig for fosteret, eller for et nyfødt barn, baby blir født senest man. da jeg i dag er 41+5.....tro om han kan komme på besøk på sykehuset når babyen er født...? Håper noen vet!
Lorien Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Oi, tror jeg ville ringt legen og spurt om det. Vil ikke tro at de slipper en med vannkopper inn på barselavd... Men jeg ville definitivt snakket med legen!!
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Så lenge du har hatt vannkopper så er du immun, og da vil du ikke kunne smitte over til fosteret heller så det trenger du ikke bekymre deg for. Ellers så er det ytterst sjelden at helt nyfødte blir syke, fordi det er masse antistoffer i morsmelken som beskytter mot en rekke sykdommer, så fremt man ammer da selvsagt.. men jeg tror kanskje ikke jeg ville tatt ham med på barsel for å se babyen, rett og slett fordi det kan være andre der som kan bli smittet (voksne, babyer som ikke ammes osv...). Men ring legen din, ev. fødeavdelingen, og hør så får du nok litt mer konkrete svar
RaPe Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Vannkopper er ikke smittsomt etter de har tørket ut, fått skorpe. Før den tid, synes jeg du skal holde han unna barselavdelinga. Lite hesynsfullt å ta med seg syke dit, synes jeg, når de små som er der er så lite robuste, -uansett sykdom. (Og vannkopper bryter gjerne ut inntil to uker etter man er utsatt for smitte....Det er tiden før det bryter ut, og når koppene væsker at det er smittsomt) For fosteret tror jeg ikke det spiller noen rolle. Det er vel rødehunder som er det som man bør styre unna. Men det er vel de fleste vaksinert mot nå.
volvo-mamma Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Så lenge du har hatt vannkopper og ammer vil det være liten sjangs for at babyen blir smittet og vannkopper er ikke farlig for forsteret Du får ikke ta han inn på sykehuset med vannkopper !
05prinsesse+des08baby:) Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Det er ikke farlig for forsteret/babyen:-) Røde hunder derimot er ILLE, men ikke vannkopper. Jeg spurte legen min, og han sa at vannkopper var en naturlig funksjon i kroppen, ett eller annet, ihvertfall ikke farlig. Dersom DU har hatt vannkopper, er du immun, og gutten din kan ikke smitte babyen i magen. Har hørt at desto mindre barna er når de får koppene, dess bedre. Men om det samme gjelder nyfødte vet jeg jo ikke......Han kan ihvertfall IKKE gå på barselbesøk-desverre..Heller ikke i bhg, før siste vannkopp er tørket inn...Drit..
aikipia Skrevet 18. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2008 Tror også han ikke skal komme til sykehuset, men jeg må jo ta med babyen hjem etter noen dager, og det er jo ikke sikkert storebror er smittefri før den tid...huff, huff, dette passet ekstremt dårlig!! får kansje ringe legen, og så får jeg jo svar på hvordan det er etter fødselen på barsel....
simba2 Skrevet 18. april 2008 #8 Skrevet 18. april 2008 Ser det er mange som sier at vannkopper ikke er farlig for fosteret, men det er feil. Jeg fikk vannkopper da jeg var gravid og legen min ble bekymret og sendte meg til Nasjonalt senter for fostermedisin på St. Olavs Hopsital. Det ble jeg grundig undersøkt med ultralyd og fikk beskjed om at de ikke så noen tegn til at fosteret hadde tatt skade, men at de ikke kan være 100 % sikre. Men at i de tilfellene de hadde sett skader, hadde de sett det svært tydelig pga. store misdannelser. De sa også at nyfødte tåler vannkopper svært dårlig...
aikipia Skrevet 18. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2008 Har hatt vannkopper selv, og er ikke redd for at fosteret skal få missdannelser da jeg er fullgått, men jeg er mest bekymret for om den lille kan bli syk etter den er født....håper storebror blir mildt angrepet, så det går fort over! Man vil jo uansett aldri være 100% sikker på at man ikke kommer i kontakt med noen som bærer smitte med vannkopper siden de smitter før prikkene kommer....
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 18. april 2008 #10 Skrevet 18. april 2008 hei! har bare hørt at røde hunder er farlig for fosteret. men snakk med legen, er ikke verre enn en telefon ned:)
Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 18. april 2008 #11 Skrevet 18. april 2008 Ta kontakt med legen. Vi er nettopp kvitt vannkoppene her i huset, da jeg var på sv.kont sa legen at jeg må gi beskjed om vankoppesmitten på sykehuset dersom noe skulle skje (selv om jeg hadde det som liten) Det er fordi du mest sannsynlig må ligge på isolat, tror jeg :-§
aikipia Skrevet 18. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. april 2008 Har snakket med føden, og det var ingen fare for barnet i magen, den eneste forhåndsregelen vi måtte ta var at storebror måtte holde seg borte fra sykehuset, og at jeg og babyen kansje måtte være litt lenger slik at det ikke var smitte i hjemmet lenger når vi kommer hjem!
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 18. april 2008 #13 Skrevet 18. april 2008 Ammer du babyen når den er født så regnes den som immun mot vannkopper(og noen andre barnesykdommer) de 3 første månedene. Så det skal nok gå bra, men synes ikke dere skal ta hen med inn på sykehuset ikke.
nussie Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 Jeg fikk helvetesild da jeg nettopp hadde født første mann,da måtte jeg være veldig forsiktig med smitte for babyen kunne få vannkopper av det! og da hadde hun måttet bli lagt inn på barneavd om så. Så tror nok du skal ta endel forhåndsregler ja og ikke tenke at babyen ikke kan bli smittet,for det kan skje og det er ikke noe en så liten kropp er veldig motstandsdyktig mot. men somregel går det bra heldigvis,jenta mi ble ikke smittet,men vi var veldig nøye med masse skift og vask hele tiden og jeg badet henne ikke før jeg var helt frisk og ikke smittsom lengre. Det var trasig og tungvindt en periode,men verdt all jobb for at ikke vesla måtte bli lagt inn og bli syk av vannkopper! Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå