ChellBell - har født! Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Er det noe annet bortsett fra tunfisk jeg ikke kan spise i sushi? Jeg vet jeg kan spise laks, maki biter.. men så har du jo alle de andre fiskeslagene. Har prøvd å Google på det, men leser bare at det er tunfisken jeg må holde meg unna.
Santi og gjengen Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Ville ikke spist sushi i det hele tatt hvis jeg var deg. Fått beskjed om å holde meg unne all fisk (og annen mat) som ikke er gjennomstekt da det da lettere kan finnes/utvikle seg bakterier i det. Ikke engang røkt laks, og det elsker jeg ! Men jeg klarer meg uten i disse månedene, for selv om risken er liten, synes jeg ikke det er verdt det. Men det er nå meg, da. :-)
ainapost Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Hei du! Du kan, som du skriver, spise laks,kveite. kamskjell og makier. Du skal holde deg unna tunfisk, smørfisk og andre eksotiske fisker. Dette er info som står på matpotalen.no. Jeg er veldig glad i sushi og har spist det regelmessig i alle mine 3 svangerskap. Har sjekket ut med jordmor og min mann som er lege. God lunsj!
ChellBell - har født! Skrevet 18. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2008 GODT å høre ainapost!! I omgangskretsen rundt meg er det babyboom og vi er 6 jenter som er gravide (og har termin omtrent samtidig) og samtlige jenter prøver å overtale meg til å ikke spise sushi og forteller hvor farlig det er! (selv om mattilsynet sier noe annet..). Til og med på legekontoret sier de det.. Jeg blir jo så provosert at jeg ser rødt! Sist jeg var gravid kunne gravide spise ALT og det gjorde jeg også og fikk et normalt velskapt barn! Ingen hadde hørt om folsyretabletter heller.. og tenke seg til at sønnen min allikevel ble normal!! hehe, jeg skal ha sushi til lunch i dag i hvertfall!
*mamma t mathea - *fødeklar* Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 tunfisk på boks kan trygt spises.
*mamma t mathea - *fødeklar* Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 røykelaks og for den saks skyld. så lnge den er fersk!
lillebull Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 Måtte bare svare på denne. Kjenner at jeg blir litt provosert. Er selv forsiktig med å spise roastbeef, spekemat og rå fisk, og sikkert andre ting. Det er kommentaren om at du sist spiste alt og ikke spiste folsyre tabletter som gjør meg litt provosert. Dumt å la seg provosere, men det virker litt enkelt å komme med slike kommentarer. Selvfølgelig vil det nesten alltid gå bra om man spiser alt man blir rådet til ikke å spise og kutter folsyre, men man vet jo at det er større sannsynlighet for at barnet blir skadet og kan få ryggmargsbrokk om man utsetter seg for det. Spørsmålet er jo om man vil ta sjansen? Det går sikkert nesten alltid bra, men hvorfor utsette babyen for den lille sjansen når man lett kan unngå det.? Samme som når man sier at bilseter er tull, vi har jo vokst opp uten bilseter og sikkerhetsbelte. Det er jo når ulykken først er ute at det er farlig. Håper jeg ikke ødelegger noens dag med dette kanskje sære innlegget.
ChellBell - har født! Skrevet 18. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2008 Lillebull, du ødlegger ingens dag med innlegget ditt og det er heller ikke sært Det kom kanskje ikke så godt frem i innlegget mitt at det var INGEN som tok folsyre sist jeg var gravid.. og alle gravide fikk spise alt som var - og det er fordi det var hundre år siden sist jeg var gravid sist. Det var ikke gjort noe forskning da på ryggmargsbrokk, folsyre, listeria bakterier og foster.. Vi levde alle lykkelig uvitende om alt vi vet i dag og som kan kan være skadelig. Selvfølgelig tok jeg folsyre tabletter 1. tri. i dette svangerskapet og jeg holder meg unna tunfisk og diverse andre ting, for nå vet man jo bedre. Men, sushi har blitt friskmeldt av Mattilsynet så det tør jeg spise. og HIMMELSK godt var det! Jeg respekterer selvfølgelig alle som ikke vil spise det allikevel.
Miss Misantrop Skrevet 18. april 2008 #9 Skrevet 18. april 2008 Fortsatt er det ingen som har kommet opp med et intelligent svar om hvordan jeg kan vite at sushi bitene ikke kommer fra fisk som er over så, så mange kilo eller er over så, så lang og ikke er fisket der eller her slik matportalen har et langt innlegg om. Det er som om når dere kaller det sushi og ikke norsk koldtbord at alt blir tillatt. Ikke misforstå meg. Jeg spiser det meste, men jeg ser ikke logikken og føler at det er en stor porsjon selvbedrag i innleggene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå