HeLLiNoR med2småprinsesser Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Snuppa på 3 år skal på tur med barnehagen til uka,de er fra 3-6 år. De skal kjøre buss i ca 30-40 min,det er jo bare magebelter i bussene og jeg syns det høres skummelt ut. Lille snuppa på 3 år og snaue 15 kg skal altså sitte alene med et lite magebelte i 80-90 km/t... Vi kjører selv sa jeg i barnehagen,ble selfølgelig møtt med full forståelse på dette(det er en suuuper bhg) Men tenker nå på om jeg bare er veldig nervøs og overbeskyttende??? Hva mener dere? erfaringer?
Psyche Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Når jeg tar buss(noe jeg gjør ganske ofte) og eldstemann er med, sitter han alltid med magebelte. Han er 3,5 år og rundt 13-14 kg. Bussen har ikke barneseter å tilby, jeg er bare overlykkelig de gangene det kommer en buss som har belter jeg :-P Og de gangene de har en sittepute er jeg superlykkelig. Minsta binder jeg fast i meg med mei-tai, det er ikke ideelt, men bedre enn uten. Og før noen sier "ja, da bør du ikke ta buss da" til meg, så kan jeg fortelle at vi må ta buss for å komme til lege, butikk o.l. Men, jeg skjønner godt at du er nervøs.
Stratos med 3 barn Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Jeg er som deg Hos oss sendte de 30 barn fra 1-3 år på slik buss du beskriver. Jeg er den eneste høna i flokken jeg da, så jeg kjørte mitt barn i egen bil
Gjest gründerjente Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Samme oppfatning som deg!!! Jeg liker det overhodet ikke, og vi har, som deg, også kjørt selv... Sist gjorde vi det ikke. Skidag. Ingen sjekket om barna faktisk hadde på seg seler på hjemturen. Så junior satt hele veien UTEN sele!!!! Herregud, sier jeg altså! I vår egen bil har vi jo beste sikring, beste sete i test, fremdeles setet feil vei osv. Jeg synes det er skremmende hvor dårlig barn sikres i busser.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 I februar var jeg og sønnen en uke til mine foreldre, for å komme dit måtte vi ta buss i 5 timer.. Hadde med sete besafe izi up, han satt på det sete. Men bussen hadde kun magebelte. Kanskje ikke ideelt, men men..
balsam Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 er da stor forskjell på 1-3 åringer og 3-6 da.. jeg hadde aldri latt snuppa sitte i et slikt sete når hun var 1.5 , men tror jeg hadde latt henne når hun var 3!
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 synes faktisk ikke at en behøver å kjøre 3åringen i egen bil nei.... men 1 og 2 åringen kaaanskje, men 3 åringen...næi.. uæææ det er mye hysteri i denne verden...men er enig i at sikringen er rimelig dårlig..der hvor jeg bor er det nesten bare busser med vanlige bilsæler..kanskje derfor jeg ikke ser at dere er bekymret:) Er faktisk mer bekymret når vi kjører med lillan i bil jeg..siden bussen er større osv:P men men.. ser jeg virker litt bombarderende i starten her, men det er ikke ment like ille..
HeLLiNoR med2småprinsesser Skrevet 18. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2008 åååå det var suuuper godt å høre godt det er flere som meg! Heldigvis er min mann helt enig med meg,så han kjører til uka :0) men er nok litt hønemor-og dømmer INGEN som lar barna kjøre buss altså.
Puncky med nr tre i magen Skrevet 18. april 2008 #9 Skrevet 18. april 2008 Jeg er skikkelig hønemor. Sikkert slitsomt for barnehagen... Hos oss tar de ikke buss, men taxi. Der sitter de i bare selen, uten sete. Fordi dette er maxitaxi er det lov, og det er frustrerende. Jeg har forlangt at de skal bruke sete på jenta vår, og de hører på det. Men jeg tror jeg er den eneste... Noen som så det innslaget på nrk om han som hadde brukket ryggen da han brukte magebelte? Han var i tenårene, hva med ett lite barn da? Jeg forstår godt at ikke alle kan holde på å kjøre hver gang barnehagen skal ut på tur, men jeg undres over tankene til sjåførene jeg...
Gjest Skrevet 18. april 2008 #10 Skrevet 18. april 2008 Jeg anser busser for å være betydelig mer sikkert enn biler så jeg har null problem med å sende barna i buss uten noe belte i det hele tatt jeg....
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 18. april 2008 #11 Skrevet 18. april 2008 Enig i at det går an å lage avtaler med bruk av bilsete til småttisene ja:)
EnMamma Skrevet 18. april 2008 #12 Skrevet 18. april 2008 Jeg hadde kjørt selv, så jeg syntes ikke du er hysterisk. Her er en kollisjonstest(bare med dukker) som viser et barn festet i beltestol og et i kun magebelte: Jeg er glad for både barn og voksne sin skyld at vi har tre punktsseler i hele bilen.
firemerkersmør Skrevet 18. april 2008 #13 Skrevet 18. april 2008 Busser er så store, så det er noe helt annet å kollidere i de enn i personbiler. Mener dere er litt hysteriske ja...
Gjest Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 Busser generelt er relativt sikre - og det er mye større sannsynlighet for at du kommer helskinnet gjennom en eventuell kollisjon i en buss enn i en personbil. Synes du er litt hysterisk, ja, men har full forståelse om du velger å kjøre henne. Men,- busser ER sikre.. Med magebelte eller ei.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #15 Skrevet 18. april 2008 Busser er IKKE sikre . Forstår HI godt. Her nordpå hvor jeg bor var det en stygg bussulykke for noe uker siden - ei endte med brekt rygg, noen med åpne brudd, flere med kuttskader i ansiktet og alle satt med magebelte. Hadde garantert kjørt selv eller holdt barnet hjemme / nektet å ha han med på tur.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 Bussen hadde kjørt i grøfta å sklidd på siden bortover, vinduene ble knust og glasset fløy:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå