trillemamma Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Jeg fant en link om temaet og det var ikke så gale som forventet. Det verste er igrunnen dette: Engelske undersøkelser viser at det generelt ikke er større frekvens av unormal adferd hos dyr i sirkus enn hos dyr i dyrehager, på rideskoler eller i husdyrproduksjonen, snarere tvert imot. Elefanter kommer imidlertid i en særstilling. Stereotyp adferd, som er et tegn på at det er vesentlige mangler i dyrets miljø, er meget utbredt hos sirkuselefanter i alle undersøkelser som er gjort, og er også observert ved norske sirkus. Vanligste stereotypi er "veving", d.v.s. at elefanten forflytter kroppstyngden fra side til side. Enkelte individer fordriver 25% av våken tid med dette. Adferden frigjør kroppens egne morfinstoffer i hjernen (endorfiner), og kan ses på som en form for selv-doping. Det er vanskelig å få dyr til å slutte med stereotyp adferd hvis de først har begynt. Stereotyp adferd kan derfor ha sin årsak i at dyret har hatt et stimulifattig liv tidligere, og ikke nødvendigvis nå. http://org.umb.no/etikkutvalget/Utallelser/sirkus.htm
Stratos med 3 barn Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Jeg synes det virker bedre for dyrene som får gå fritt på store områder (enkelte dyrehager), enn for de som står mye "på bås" (sirkus) jeg da. Dette er jo kun for underholdning og kan ikke sammenlignes med mat og nyttedyr synes jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå