Gå til innhold

Dere som har refluks barn og vært til pH-registrering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 1 år har hatt sonde for pH-registrering dette døgnet og tatt den ut nå. Får ikke svar direkte i dag, må vente alt fra 2-14 dager før vi får svar. Lurer på hva pH-verdien på deres registrering var og når det betegnes som refluks. Er så spent på resultatet og syns det er lenge og vente....

Noen som vet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Refluksindeksen til jenta vår var på 7,9 (da hun var 2 år)mener jeg å huske. Lengste episode var på 43minutter og hun hadde totalt 101oppstøt det døgnet vi hadde måling(Og da var et fint døgn for henne symptomatisk sett). Oppstøtene skjedde gjennom hele døgnet og det var like mye natt som dag.

Her er et lite utklipp fra:

http://www.med.uio.no/rh/bk/publ/Veil_genPed/7_GastroLever.doc

som gir deg svar på endel av det du lurer på.

Tolking: Syrerefluks defineres som pH under 4.0 i nedre øsofagus. Det mest benyttede scoringssystem inneholder følgende:

- prosentandel av total tid med pH < 4 i måleperioden (refluks indeks, RI)

- antall refluksepisoder med varighet over 5 minutter

- totalt antall refluksepisoder

- varighet av lengste refluksepisode

Referanseverdier for de aktuelle parametre ved ulike alderstrinn finnes, men i praksis er refluksindeks samt en visuell vurdering av pH-kurven tilstrekkelig. Refluksindeks over referansegrense, eller minst to av de øvrige parametre over 95-percentil, regnes som patologisk.

Kortvarige refluksepisoder etter måltider forekommer normalt innenfor visse grenser. Nattlige refluksepisoder er sjeldnere, og ofte mer langvarige på grunn av lavere evne til normalisering av pH under søvn (svelging av spytt, peristaltiske bølger).

Grensen mot fysiologisk normal refluks er aldersrelatert, og barn etter 18 mnd alder har samme normalverdier som voksne (<3,5%). Fra fødsel ligger 95-percentil for RI på 12%, med gradvis fall til 1-årsalder med 5%.

Ved RI >20%, i alle fall hos barn over 18 mnd, er endoskopi indisert.

Er det noe mer du lurer på så skal jeg prøve å svare :-)

Skrevet

jeg har refluks sel, og tatt ph-registrering. hadde på ett døgn 69 refluksepisoder og ble satt fast på medisiner heldigvis :)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Dessverre fikk jeg ikke opp siden og forsto ikke helt, men jeg skjønner det vel etterhvert når vi får svar. Syns det er litt synd at vi ikke får pratet med legen som leser av svaret.

Apparatet han hadde på seg viste pH verdien hele tiden og flere ganger gikk den under 4. Derfor er jeg litt nysgjerrig og spent på resultatet...

Skrevet

Jeg har to refluxbarn. Vet ikke tallene på eldste, men han gikk på Losec 20 mg i et år og er helt fin nå.

Yngstemann var 6,5 mnd ved registrering. Han hadde over 160 oppstøt og lengste varte i 10 min. Fulgte litt med på måleinstrumentet, og det viste alt fra 1,3 til 7,4. Han har fått Losec 10 mg.

Vi fikk forresten svaret med en gang med første, og ventet 4 dager med andre.

Lykke til!! :-)

• 4 år senere...
Skrevet

datteren min har akkurat tatt den testen og svaret kom i går. Den viste 131 refluksepisoder, de lengste på over 30 minuter. Totalindeks 9,5%. Det står at registreringen tolkes som patologisk.

Skrevet

Vår datter har også tatt den testen, hun var fem år da hun gjennomførte den. Husker dessverre ikke noen tall eller hvor lang tid det tok før vi fikk brevet i posten.

Men litt nysgjerrig på dere som har testet babyer og veldig små barn. Vi måtte vente i seks måneder på time på Ullevål. Hvordan kan dere ha fått testet en baby? Slapp dere all ventetid?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...