finarosina Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Hei. Jeg har testet positivt, og er gravid:) I går var vi på tidlig ultralyd for å finne ut hvor langt på vei vi er. Først når legen skulle kjenne på livmora så sa hun at hun trodde vi var ca. 7-8 uker. Innvendig ultralyd viste visst noe annet. Vi så en pitteliten svart runding, på størrelse med en ert. Dette var visst livmora, og vi er 1-2 uker på vei. Så måtte jeg ta blodprøve igår, og skal igjen idag, for å sjekke hcg nivået, og det stiger eller synker. Hun begynte å snakke om spontanabort og graviditet utenfor livmor, selv om hun syns det så greit ut. Nå er jeg så redd og bekymret at jeg ikke klarer å gjøre noen ting. Er det virkelig mulig at vi kan være så kort på vei og alikevel ha 3 så klare positive tester? Er det noen som har vært i samme situasjon her? Jeg trenger å høre at det går bra, skulle ønske hun sa jeg kunne slappe av. Har vært bekymringsløs hele mitt liv, og alltid tenkt at det ordner seg. Men dette kan ikke jeg gjøre noe for at skal gå bra!
Gjest Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 har desverre ingen erfaring å gi deg på dette området. men jeg ønsker deg lykke til, og håper alt går bra for deg.
my71 Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Aller først; Gratulerer med graviditeten. Og lykke til med videre utredninger. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg. Du skriver at legen mente at du var 1-2 uker på vei utfra ultralyd undersøkelsen. Jeg antar da at du mener 3-4 uker på vei, siden man regner gradivitetsuker fra siste menstruasjonens første dag. Jeg selv tok positiv graviditetstest i uke 3, altså noen dager før forventet menstruasjon. Befruktningen skjer jo i uke 2. Legen din at livmoren din var på størrelse med gravidiet på 7-8 uker. (Trodde ikke at det var så lett å kjenne livmoren så tidlig i det hele tatt?). Det er i såfall denne forskjellen mellom livmorstørrelsen og størrelsen på fosteret som lager bekymringen. Det blir nå tatt blodprøver av deg med noen dagers mellomrom for å se om graviditetshormonnene dine øker. Om noen dager får du alstå svar. Har selv ventet på sånne svar engang og vet at de timene går forferdelig sakte. Og som du sier...akkurat dette kan vi gjøre forfedelig lite med annet enn å vente. Lykke til. Krysser fingrene for at du får et positivt svar over helgen :-)
finarosina Skrevet 18. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2008 Det er alt dette som gjør meg så usikker, for jeg skjønner ikke helt hvordan man regner ut hvor langt man er på vei. Det med å kjenne på livmor sa hun var en alternativ måte å finne ut om man er gravid på. Hun mente at det var 1-2 uker siden befruktning. Men da kan jeg altså si at jeg er 3-4 uker på vei? Når man snakker om disse 12 ukene i 1.trimester, regner man da fra første dag i siste mens, eller siden befrukning?
my71 Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Du regner fra siste menstruasjonens første dag. Hvis du har den datoen så er det den dagen din uke 1 begynner. Så hvis det er 1-2 uker siden befruktning, så betyr det altså at du er 3-4 uker på vei. Lykke til.
Ina25♥med gull i magen Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Hei du! Jeg tror legen din måtte mene at du er mellom 3 og 4 uker. Dvs. at fosteret er mellom 1 og 2 uker. Man regner graviditeten fra første dag i siste menstrasjon. Er du bare 1 eller 2 uker er du ikke gravid enda! Jeg var på tidlig UL for å fastsette termin, da jeg var veldig usikker siden mensen hadde vært ustabil. Testet positivt 08.03 og 12.03 var jeg på UL. Han kunne ikke se noenting. Kunne ikke se at jeg var gravid i det hele tatt. Men han tok blodprøve som viste at jeg var gravid - og fikk ny time igjen 15.04. Han trodde da at jeg var ca 4 uker, og sa at når man var så kort på vei, da så man ingenting på UL. På tirsdag var jeg på ny UL og så en pitteliten knøtt med bankende hjerte:) Da var jeg 8+5. Stemmer perfekt med at jeg var 4 uker første gang jeg var der. Testene i dag er så sensitive, og fanger opp graviditet TIDLIG! Som legen min da, du er jo nettopp befruktet du;) Så er fullt mulig med 3 positive, klare tester og være så kort! Jeg er et levende bevis på det! Jeg var også stresset etter første UL, men slo meg til ro med at som regel får man tegn på at noe er galt. Som oftest går det bra vet du:) Tenk positivt, både du og det lille gullet i magen din tjener på det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå