lille me og mine Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Hei! Jeg har nylig vært på 6mnd kontroll, hvor legen plutselig bauset ut at han skal sende meg på røntgen med jenta pga asymmetri! Jeg fikk sjokk og fikk ikke spurt og gravd etter informasjon om dette, så nå sitter jeg med en hau med spørsmål. Så det var mange erfarne damer her inne, så håper noen har tid til å svare på noen spørsmål 1. Burde ikke dette blitt oppdaget tidligere? vi er med fysoterapaut med jenta allerede, da hun har hatt hemotom på nakken og har blitt skeiv. fysoterapautn har også sjekket hoftene nå i ettertid og fant ingenting annet en en liten ektra "strek" på den ene valken. Hoftene kjentes fine ut sa hun, og derifra det andre spørsmålet... 2. Når hoftene kjennes fine ut, det kan vel ikke da være en alvorlig grad av HD? Kan man kjenne det, se hd? 3. Er det noen der ute som har blitt henvist til røntgen pga asymmetri som har kommet hjem glad, lettet og fornøyd??? 4. Hvordan tok dere det som foreldre? jeg sliter veldig med tanken på å stive av kroppen hennes med gips, får grusomme bilder i hodet, og ser for meg at hun vil forandre seg. Hun er så blid og fornøyd, ei skikkelig glad jente, vil jeg "miste" henne? 5. Ligge i strekk? Dette ser jeg evt svart på. jenta mi hadde kolikk til 4mnd alder, og er da vant med å bæres mye på, dulles med, og absolutt ikke ligge i ro! om dagene må jeg trille noen minutt med vogna for at hun skal sovne, dette blir jo vanskelig i ei seng... offa meg, dette gruer jeg meg til... som dere seg så tar jeg sorgene på forskudd... det trenger jo ikke være noe, men som jeg leser her så er det jo oftest det! hadde vært kjekt å høre fra noen som har kommet "godt" ut av det også! litt positive tanker skader ikke nå mandag har vi fått time... skrekk og gru... hilsen mamma som synes synd på lille prinsessa si...
mamman til to gutter Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Det er dessverre sånn at det ikke alltid blir oppdaget når det bør:-( Har to venninner som har opplevd noe av det samme. I familien til den ene pappaen hadde omtrent alle jentene det (er arvlig og mest vanlig hos jenter) og selvom foreldrene flere ganger sa at de ønsket å bli henvist til nærmere undersøkelse fordi de trodde hun hadde det, så sa hs flere ganger at alt så bra ut. De var også hos en fysioterapeut som sa den lille skjevheten som var, kunne hun gjøre noe med, hun påsto til og med at den ble bedre etter noen behandlinger! På 6mndkontrollen fikk moren endelig kranglet seg til henvisning videre og når de kom til ultralyd sa de at her var det ikke tvil, nesten før de hadde begynt undersøkelsen. Hun fikk først pute, men det fungerte dårlig fordi hun var såpass stor og sterk, så hun fikk en skinne. Tror ikke hun lå noe i strekk. Hun måtte ha skinna til hun var ca13mnd. Var ikke plaget av den selv, var nesten vanskeligere for foreldrene å venne seg til den. Hun andre ble henvist til røntgen tidlig og der konkluderte de med at alt var bra. Bestemoren som selv har det var hele tiden sikker på at det måtte være feil, så de fikk til slutt en ny kontroll når hun var ca11mnd hvor de fant ut at hun også måtte ha behandling. Vet ikke hvordan det har gått videre med henne for det er ikke så lenge siden det ble oppdaget.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Hei på deg... Jeg har nettopp kommet hjem fra sykehuset med min lille som har akkurat samme forhistorie som din. Oppdaget asymmetri på 6 mnd kontrollen, og jeg fikk selvfølgelig panikk!!! Nå har vi vært hos barnelege som har kjent på hoftene hennes. Det var 2 leger innom, og begge sa at det kjentes normalt ut. Røntgen har vi ikke fått svar på ennå, men har blitt litt roligere etter besøket på sykehuset. Tror at den lille hadde blitt illsinna hvis hun ikke fikk bevege seg som før.... Men etter sykehusbesøket har vi roet nervene litt. Ikke helt ennå før vi får svar på rtg, men de sa at de gikk mer og mer bort fra å tro at det var noe galt bare på bakgrunn av ujevne valker på lårene.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Trodde det var vanlig at det blei sjekka før man reiste hjem fra sykehuset. Jenta mi ble "automatisk" sendt til ultralyd av hoftene pga jeg låg med "pute" i 3mnd (men i de dager fikk jeg det på rett etter jeg ble født). Vi var på ultralyd med henne da hun var litt over en mnd, var helt fint, men skal på røntgen om 2-3uker for å sjekke at de utvikler seg normalt.. Fikk beskjed at uansett hadde hun blitt sendt til røntgen el ultralyd (fikk velge selv) pga hun var jente. Var aldri snakk om noe når guttungen var liten Men er jo forskjell fra lege til lege osv
lille me og mine Skrevet 18. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2008 Er veldig spent selv.... det blir en lang helg! Er på en måte litt rolig, med tanke på at legen sa det mest sannsynligvis ikke var noe, og at fysoterapauten ikke kjente noe unormalt, men leser jo også mange innlegg her hvor det viser seg på bilder at det er det værst tenkelige... Det er ikke noen ønskesituasjon dette her, krysser alt jeg har på at det ikke er noe... Får man ikke svar på bildene samme dag? Er jo grusomt å måtte gå å vente på svar...!!!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Har ventet i laaange tider nå..Var litt stresset da jeg kom inn og skulle levere lappen med personalia, så jeg tenker at jeg kanskje har gitt feil tlf eller noe??? Kommer muligens til å ringe sykehuset og sjekke det, hvis ikke de ringer i løpet av formiddagen... Ok nå har jeg ringt, og det var rett nr... Håper de ringer før helgen, og at det ikke er usikkerhet på om de skal sette igang tiltak som gjør at det tar så lang tid!!!! Se så.. Det fikk jeg panikk igjen. Er ikke så lett dette....
tudeluuu Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 hei! Jeg lå selv i pute da jeg var liten. Det var et tvilstilfelle, og de ga meg pute i tilfelle det var noe galt. Nå har jeg fått to sønner, den første hadde fine hofter, men nr 2 har venstresidig hofteleddsdysplasi. Det var ingenting som ble oppdaget ved undersøkelse av barnelege, men begge guttene ble automatisk sent til UL da jeg fortalte at jeg hadde ligget i pute. Nr 2 ligger nå i pute, men de så utviklingen av hoftene an i 2 mnd før de gjorde noe, iom at det var et grensetilfelle. Merker godt at mini er irritert på puta, men vi får leve med det, og håper at det hjelper så vi slipper videre behandling senere. Det trenger så absolutt ikke å være noe i ditt tilfelle, og om det er det så er jeg sikker på at både du og pinsessa di vil takle det helt fint, uansett behandlingsmetode! Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå