Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Vi har nylig vært og besøkt svigerforeldrene mine. De bor et stykke bort, ca 2 timers kjøring en vei. De er skikkelig kjipe og gidder ikke komme og besøke oss eller sitt nye barnebarn - vi må komme til dem! Det er jo ikke alltid like enkelt med en liten baby så det har drøyd en stund. I tillegg røyker de som to skorsteiner og har plenty katter. Sneipene ligger overalt og kattehår flyr i luften. Jeg er ganske sensitiv ovenfor lukter så jeg får skikkelig hodepine hver gang vi er der (men er ikke allergisk). Og jeg prøver å legge go'viljen til, men jeg sliter skikkelig. Nå har vi altså vært der første gangen med sønnen vår. Ankom med en frisk, glad og utvilt liten pjokk. Han er stort sett alltid i knallgodt humør, smiler og flørter og er bare blid. Vi er inne i ca 5 minutter og han setter i gang å illskrike. Og han har kun blitt bært i mine eller pappans armer. Dette gir seg ikke uansett hva vi prøver på, hvilket rom vi går på osv. Ga seg litt når jeg tilslutt sto i døråpningen med ytterdør åpen (men det ble jo litt kjølig...) men så fort jeg lukket igjen var det på'n igjen. Roet han i vognen ute (i frisk luft) men når vi etterhvert gikk inn igjen grinte, sutret og var utilpass. Vi var der i knappe to timer før vi dro tilbake. Jeg sto og unnskyldte meg i døra da vi dro at han virkelig ikke pleier være sånn (og det har de jo hørt selv fra resten av familien). Men så kunne jeg heller ikk dy meg for å si at jeg trodde det var luften og røyklukten han reagerte på. De ble sikkelig sure og sa de hadde gjennomluftet lenge og det luktet da virkelig ikke røyk der!! Det er jo no forbanna tull, det stinker jo av ALT! Vrengte av meg og gutten tøyet når vi kom hjem. Det luktet til og med røyk av huden hans....... stakkars liten!!!! Får så vondt av gutten min, virket som om han holdt på å bli kvalt av luften der! Mannen min er helt enig i det jeg sier ang lukten og at jeg er skeptisk til å dra med sønnen vår dit. Tenker jo på allergier osv både på røyk og katter! Men har jeg rett til det? Kan jeg "nekte"? Hvor skadelig er det egentlig? Overreagerer jeg?
Mammapudding Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Hvis gutten din reagerer sånn på å besøke de pga lufta så hadde jeg droppet det. Hvis de vil se barnebarnet sitt så kan de heller komme til dere, eller så får de la være. Jeg hadde i alle fall ikke tatt Leah med til et hus med en inneluft/lukt som gjorde henne så dårlig.
Gjest mphs Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Jeg ville ikke tatt med meg ungen til de. La de besøke dere slik at dere og ungen deres slipper å bli utsatt for røyken.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Dette var ikke lett.. Røykere har jo lett for å forsvare det de gjør.. Men om de har luftet godt ut og ikke røkt inne før dere kom,er det jo ikke sikkert det var det han reagerte på. Men det KAN selvsagt være det.. Men,du kan ikke forlange at de ikke skal røyke inne osv. Du kan bare ta valget om hva som er best for deg og din familie. Jeg hadde også blitt sur om jeg røkte inne,så kom det noen med barn og skulle brått jage meg ut. Også høres det ut som du har litt imot svigers fra før,så dette blir nok bare bensin på bålet for deg.. Vanskelig det der,er jo egentlig mannen din som bør si noe til de.
lilleklompen *ganske klar* ;) Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Jeg ville ikke tatt han med dit! Enkelte røykere er så forbanna egoistiske og kjenner d jo ikke selv.. Jeg tar ikke gutten med til røykere annet enn på badedager, hehe selv om det luftes ut før vi kommer,så sitter det i alt som du sier. Det er noe forbanna griseri og så klart ikke sunnt..
Frukten og To små Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 hmmm.... her tenker jeg som så: du er stresset og mulig irritert når dere besøker svigers, dette merker lille!!Det er jeg 100% sikker på. I tillegg er det kanskje mye stimuli på en gang? bæring, fra fang til fang, nye lukter, du stresser pga katter/røyk osv.. Derfor gråter den lille, og synes kanskje det er best å få litt "fred" i vognen. vel, du kan jo nekte de å røyke. men alle vet jo at røyking og barn ikke er bra, så dette burde de fint skjønne av seg selv uten at du måtte presisere, men du det med katter, så er det kun farlig pga toxoplasmose! trur ikke du skal bekymre deg over at lille kan utvikle katteallergi lykke til
mamman til to gutter Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Det er ikke noe gøy å ha han med dit hvis han bare gråter når han er der, men jeg tror ikke det er noe skadelig å ha han med dit noen timer en sjelden gang. Når vi var små var det helt vanlig å røyke inne og fåtallet av de på vår alder har problemer etter det i dag. Og kattehår er ikke i seg selv farlig, man kan være/bli allergisk, men tror ikke et besøk nå og da vil føre til allergi. Tenk på alle som har katter selv, de blir jo utsatt for det hele tiden og få blir allergiske. At det lukter ekkelt er noe helt annet. Vi har samme problemet når vi har vært hos svigermor, men vi har begynt å ha med oss kun det vi trenger og så skifter vi alle klær når vi kommer hjem. Hos henne er det heldigvis ikke sneiper overalt og hun lufter så godt hun kan før vi kommer og heldigvis røyker hun ikke inne når vi er der. Det med sneipene ville jeg sagt fra om før sønnen deres blir så gammel at han krabber rundt og spiser alt. Jeg ville fortsatt å dra på besøk dit av og til, men jeg ville også bedt dem hjem til dere selvom de i utgangspunktet ikke vil, så kan de ikke skylde kun på dere hvis de får sett barnebarnet sjeldent.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 har også tenkt at bebis lett merker humøret vårt. Men selv om du har helt rett i at jeg ikke er spesielt glad i svigersene, er jeg heller ikke stresset eller irritert når jeg besøker dem. Mener jeg ihvertfall!!! Hehe.... det er faktisk heller mannen min som er det! De røykte inne når vi var der, men på et annet rom med vinduet åpent. Og mannen min mener det samme som meg. Eller som han sa......hadde det vært opp til han hadde han vel ikke sett dem no mer. Så det er ikke det beste forholdet nei. Det gjelder forøvrig også søsknene hans. Så foreldrene er i høyeste grad sære og vanskelige. Det er jammen ikke lett. Men jeg vil liksom ike utsette gutten min for røyk, jeg synes det er no ordentlig herk. Men klart - vi har jo overlevd både røyking inne, katter, kjøre uten bilbelte og alt mulig rart selv så jeg mener heller ikke at man skal være hysterisk. Det er bare så greit å høre hva andre synes. Jeg har jo kjørt meg fast i samme argumentajon ovenfor mannen min. Så jeg lurer egentlig på om jeg er hysterisk og "finner" på ting (det kan jo være det var noe helt annet enn røyk han reagerte på?). Nå gikk han ikke fra fang til fang - det rakk han ikke før han begynte å skrike. Uff....ikke lett.
Leetha Skrevet 18. april 2008 #9 Skrevet 18. april 2008 Svigermor røyker inne. alt stinker gammel tobakk der, hvis jeg får noe av henne stinker det, matvarer stinker, klær, ja alt. men de merker det ikke selv. men de får ikke røyke inne når barna er der, men stinker av de unasett. jeg kan ikke nekte hu å ikke røyke inne i sitt eget hjem. og jeg vil jo ikke nekte hu å ha barna der. men jeg sender de ikke ofte dit. alt må vaskes, unger bades, klær og alt stinker. hu jobber på et sykehjem og jeg får til og med høre av andre at hu stinker:( røyk er rot til alt ondt!! hadde vært så mye lettere om hu hadde røyka ute!!!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2008 #10 Skrevet 18. april 2008 Personlig tar eg ikkje med bayen inn i røykeheimar. Lufting ein halvtime før vi kjem hjelp utruleg lite når ein røyker inne til dagleg:( Har ein del røykarar i omgangskretsen som nesten utan unntak tek røykepausa utandørs. Blir stadig forundra over at nokon fortsatt røyker inne.. Kinkig situasjon siden dette gjeld dine svigers, dei er jo i sin fulle rett til å røyke i sitt eige hus, men det er utruleg uhygienisk og ikkje minst egoistisk med tanke på barnebarn og andre besøkande. Hadde begrensa besøka til eit minimum dersom eg i det heile tatt hadde vurdert å dratt. Mine svigers har heldigvis nyleg slutta å røyke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå