Gå til innhold

Hvor mye tar egentlig ammingen på vekta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ganske undividuelt? Har hørt att man går raskt ned i vekt når man begynner og amme, og det er derfor man ofte legger på seg litt ekstra mens man går gravid, til "ammefettet" som skal bort etterpå.

Hva har dere som har født før erfart?

Selv har jeg bare lagt på meg 8 kg, og legen sa de kiloene ville forsvinne på sykehuset. Blir jeg tynnere enn jeg var i utgangspunktet når jeg starter og amme da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro dette er ganske individuelt ja... Men jeg krysser både fingre og tær for at jeg er en av dem som kiloene renner av under ammingen ;-)

Skrevet

Jeg for min del håper det tar sinnsykt på vekta ;) Hehe...

Men som sagt er dette individuelt. Man bruker mer kalorier ved amming (mye næring går over i melka), men mange får i tillegg en voldsom appetitt for å kompensere. Sunn mat og jevnlig mosjon hjelper på :)

Skrevet

Jeg fødde for 16 dager siden,gjikk ned 7 kilo rett etter fødeselen...3 dager etter hadde jeg gått ned 8 kilo,og nå i dag når jeg veiet meg hadde jeg gått ned 17 kilo(!!!!!) så jeg har ammet vekk ca 9 kilo på13 dager=)) så nå har jeg 8 kilo igjen,la på meg 25 kilo i dette svangerskape..... Jeg har ikke fått noe mere matlyst av og amme...

Skrevet

Tror nok dette er individuelt, men som ellers i livet avhenger det jo også av hva vi putter i munnen og gjør med kroppene våre... Jordmor sa at som gravid har man behov for ca 100 kalorier ekstra per dag, men mens man ammer har man behov for 500 kalorier ekstra. Putter man i seg mindre enn kroppen har behov for går man i prinsippet ned.

Skrevet

Jeg var så fysen etter fødsel nummer to, at jeg etter ett par timer dusjet og kjørte på bensinstasjonen å kjøpte baguetter og godteri.. Det var verre enn når jeg gikk gravid. Så ammingen gjorde ikke at jeg raste ned i vekt. Jeg gikk konstant sulten. Så nå skal jeg ha med frukt og grønnsaker på føden!!

Skrevet

Det er nok individuelt. Jeg har aldri hatt lett for å legge på meg og la på meg 10 kilo i forrige svangerskap. Gikk ned seksten fra fødsel i august til november. Men da gikk jeg bare ned en kilo til.

Ble veldig tynn og fikk dårlig blodprosent.

Jeg la ikke på meg de fem mnd jeg ikke ammet før jeg ble gravid igjen. Nå har jeg snart lagt på meg så jeg er der jeg var ved slutten sist. (mangeler to kilo...)

Det hører vel med til historien at vi ikke har bil, så jeg går sjeldent mindre enn en times tid i løpet av en dag. Får kjørt meg, kan du si.

Snakket med svigerinna mi om dette i går. Hun har gått ned masse med amming med bgge sine, men både nå og sist,begynte hun å legge på seg igjen når ungene var seks mnd, ca. Vet ikke helt om dette er vanlig, da. Men det skal sies at hun ikke er så aktiv fysisk når hun er i perm.

Skrevet

Jeg har hørt ca 300 ekstra kcal i graviditet, og ca 700 kcal ekstra ved fullamming. Men uansett: du trenger mer kalorier når du ammer enn når du er gravid. Men det hjelper lite hvis du også spiser mer når du ammer. Enkel matematikk egentlig :)

Skrevet

PS: Anbefaler alle som sliter / er bekymret for vekta å bli med på GreteRoedekurs. Det trenger ikke være farlig å begynne på det når man går gravid / begynner å amme, for man bestemmer selv hvor mye man vil gå ned / om man vil holde en stabil vekt / hvor mye man vil gå opp. Poenget er at man lærer om hvordan man bør spise sunt, og man kan lett kontrollere hvor mange kalorier man putter i seg, og hvor mye man har bruk for til enhver tid. Altså for å holde vekta i sjakk, evt. gå ned kontrollert og sunt etter en graviditet.

Skrevet

Og dessuten har vel Grete Roede egen amme-diett slik at du sikrer at du får i deg det du trenger!

Skrevet

Eg gjekk lite ned med amming med begge gutane mine, først då eg slutta å amme, letta det (bokstaveleg talt). Har også høyrt andre som først gjekk ned til normalvekt ETTER at dei slutta å amme.

...men når det er sagt, så har eg høyrt om veeeeldig mange fleire som rasar ned i vekt under amming, då ;-)

Denne gongen har eg lagt på meg mindre enn i dei to andre svangerskapa (ca 10 kg til no, er i veke 36) og håpar at amminga skal hjelpe meg å bli kvitt det som ikkje forsvinn under fødsel. Hadde mykje å gå på før eg vart gravid òg, så eg vil veldig gjerne krympe litt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...