Gå til innhold

Herregud.. jæwla rente!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet sannelig ikke hvordan dette skal gå! Er så lei å måtte betale i dyre dommer rett ut vinduet! Vet ikke om vi har råd til å bli gravide/få barn heller.. /%¤%&(/(/&()%¤ ta dette! Jobber og jobber.. men hva sitter man igjen med? Så og si ingenting.. :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe.. er så lei og irritert at jeg glemte å si på hva. :P Kjøpte leilighet for en stund siden.. renta på fellesutgiftene.. folk har jo ikke råd til å bo lenger. :/

Skrevet

Altså... Man er jo klar over rentesvingningene når man tar opp lån. Det er ikke synd på mennesker som tar seg opp større lån enn de er i stand til å betjene.

Skrevet

Det er ikke syndt på de??? Hør på deg selv da! Selvfølgelig er det det! Det er mange mennesker som tar opp minstelån til hus/leilighet, som sliter med lån og utgifter oppetter øra når renta stiger?! Er ikke alle som vet hva de går til og heller ikke alle som kan tenke på at "RENTA STIGER" hele tiden! Noen må ta det de får. Bedre det enn å leie iallefall!

Skrevet

Dette burde man tenkt på når man tok opp lån. Renten har jo vært latterlig lav nå i mange år, og det er jo først nå at det begynner å komme på et "normalt" nivå. Begynner renten å komme over 8-9 % DA kan man begynne å snakke om en høy rente!

Alle med noe lunde økonomisk sans har jo forstått (og kalkulert med) at renten ville stige på sikt. Fatter ikke at bankene har gitt lån til disse som ikke har råd til å betjene en rente over 5 %, de burde hvertfall vite at renten skulle stige! Bankene bør ta et stort ansvar her, i tillegg til de som har tatt opp lånene!

Skrevet

Syntes ikke det jeg. Enten kan man leie en leilighet til minimum 5000kr, eller bruke de samme pengene å putte det inn i et lån i steden. Leilighet må man ha uansett.

Syntes det er dårlig av bankene å sette opp rentene. Mange som kommer til å slite. Man kan jo ikke gå rundt og tenke på at renta kan stige. Så da kan man ikke kjøpe bolig? Da vil jo ingen med en inntekt under 300.000 ta seg minstelån da?

Skrevet

Selvsagt skal man tenke på at renta kan komme til å stige! Det er noe man må ta med i regnestykket når man undersøker om man har råd til å betjene et lån det.

Sånn er det.

Om det blir for dyrt, må dere prøve å selge. Brutalt, men sant.MAn skal ikke bo seg ihjel heller.

Skrevet

Men nå er det vel ikke dette HI mener.

Hun har tatt seg lån, men føler at det tar alle pengene hennes. Ikke at hun må tvangs selge!

Skrevet

"Syntes ikke det jeg. Enten kan man leie en leilighet til minimum 5000kr, eller bruke de samme pengene å putte det inn i et lån i steden. Leilighet må man ha uansett.

Syntes det er dårlig av bankene å sette opp rentene. Mange som kommer til å slite. Man kan jo ikke gå rundt og tenke på at renta kan stige. Så da kan man ikke kjøpe bolig? Da vil jo ingen med en inntekt under 300.000 ta seg minstelån da?"

Ja, jeg er enig med deg at man kan heller kjøpe en leilighet og betale 5000 i renter, om man får lån til det. Men det er jo klart man må regne med at renten vil stige, når den ligger på et historisk lavt nivå!!!! Du kan jo ikke bare skrive "synes det er dårlig av bankene å sette opp rentene" - fatter du ikke HVORFOR bankene setter opp renten? Det er ikke de som bestemmer seg for å heve renten for å tjene mer penger, om det er det du tror. Det er fordi STYRINGSRENTEN i Norges Bank økes - dvs. at det også blir dyrere for bankene å låne. Mange banker nå sliter også med at de har gitt for lav rente til forbrukerene pga hard konkurranse, og bankene sliter selv med at de må betale en høyere rente på sine lån enn de får igjen med forbrukerene.

Så skriver du "så da kan man ikke kjøpe bolig?" Klart man kan det!! Man må bare ta høyde for at renten kommer til å stige, og at renteutgiftene kan bli høyere. Jeg har aldri tatt opp lån som er høyere enn at jeg kan betjene det på en rente på 8 %. Når renten har vært lav så har jeg bare betalt mer i avdrag.

Folk må sette seg litt inn i hvordan systemet fungerer før de setter seg i milliongjeld! Er de usikker, så er det jo egentlig bankene sitt ansvar å informere om dette til forbrukerene. Dessverre så finnes det så mange banker som er sultne på kunder, at de har gitt lån i hytt og gevær, uten å ha gitt den informasjonen som de burde ha gitt...

Skrevet

Vi ville ikke ta opp mere enn at vi skal klare og leve godt selv med 10% rente...tåler er enn det også før det blir krise.

Å kjøpe bolig med høy fellesgjeld er ikke særlig gunstig...i hvertfall ikke når renta stiger.

Skrevet

Skjønner hvordan du har det, når vi kjøpte hus hadde vi en rente på 3% og nå er den på snart 7% klart vi merker det, selv om vi har tatt høyde for rente opp mot 9 %. Har tenkt og ta en tur i banken og høre om muligheten til å ha avdragsfrihet det året jeg skal gå hjemme med 80% ikke fordi vi abselutt må, men dat kan være godt å ha litt ekstra og rutte med og kunne gjøre noe koslig for mens jeg går hjemme.

Skrevet

Jeg mente ikke at hun måtte tvangsselge..hvor har du fått det fra? Jeg mente at om det ble for dyrt for dem å bo der, så måtte de prøve å selge huset og heller leige frem til de har råd til å betjene et lån. Eventuelt til renten stabiliserer seg/går nedover igjen. :-)

Skrevet

Føler med deg HI

Vi sliter som bare det om dagen selv...

Og folk kan snakke så mye de vil om at man må ta høyde for at renta kan stige osv..joa....men så skjer det en drøss med andre ting også da...nytter ikke forutse alt heller...

Vi sitter i en helt fastlåst situasjon nå, og gud vet hvordan det skal gå.

Lykke til alle dere som sliter om dagen!!

Alle frøken fornuftige her på tråden trenger vel ikke det, for dere har vel allerede tatt høyde for alt!!

Skrevet

Bedre enn å leie du liksom! Jeg og samboeren min er studenter, vi jobber ikke ved siden av og vi har ingen problemer med å betale husleien eller andre utgifter. På toppen av det hele skal vi ha barn.

Skrevet

Takk!

(ble vel bare mer irritert over "visse" andre innlegg som kom inn her!)

Jaja, så er vi vel "unge dumme nyetablerte" da, som prøver å komme oss ut i markede. Vi må jo begynne en plass. Og såklart var vi klar over at renta kunne stige litt, men det er syke forhold til tider nå. Masse tvangsselging. Kan ikke si vi sliter såpass enda.. men det skal jo bli verre. Bare blir så sint på tanken av all de pengene som vi "hiver" ut vinduet. :/ Sykt. Men tanken på å betale til andre og ikke komme noen vei, den er jo håpløs. Billigere - ja.. Men på sikt - nei.

Så.. takk for innlegget ditt anonym 13.01 (og noen av de andre..hehe). Lykke til!!

Skrevet

Hehe, må le av "dårlig gjort av banken å sette opp renta"

Tror du renta blir satt opp for å være slem mot de som har tatt seg opp lån uten å tenke gjennom ting og tang?

Renta bunner i så mye mere enn folks lån.

Om dere som sliter på grensa nå hadde fulgt med litt i verdens og norges økonomi, både privat og næringsmessig sett så hadde dere kanskje kunne forutse dette. Det lønner seg å være opplyst!

Sitter selv med lån til 6 mill, og ja vi betaler renter. Men det er så mange gode grunner for å sitte med lån og. Bare man opplyser seg selv og lærer og finnet ut av hvordan økonomien fungerer og hvilke muligheter det gir!

Skattefradrag, inflasjon, kronekurs, verdistigning osv osv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...