Gå til innhold

Flere som har hørt om nye regler ved ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralyd i uke 13 ( for snart 3 uker siden). Før undersøkelsen sa gynekologen at det var kommet nye regler for ultralyd hvor man ikke lenger har lov å sjekke/opplyse om eventuelle kromosomfeil på fosteret.Så da han undersøkte meg etterpå var ikke dette noe han så etter eller sa noe om. Da jeg fødte dattera mi for 9 år fikk jeg aldri høre noe om at gynekologen kunne se og sjekke dette på ultralyd, så det var uansett ny informasjon for meg. Lurer på om det er andre som har fått beskjed om disse regelendringene ved ultralydundersøkelsene sine? Skal visst nok ha blitt innført for bare en mnd. eller to siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hørt det her inne, jeg mener nå de må gi en begrunnelse for slikt vedtak.

Ser av infoen jeg fikk i forbindelse med innkalling til ul at infoen er den samme som jeg fikk for 2 år siden

Skrevet

Glemte å si at på privat ul i uke 12 sjekket gyn disse tingene

Skrevet

Har forstått det slik på min gynekolog at de ikke kan gi noe fosterdiagnostikk (nakkefold o.l)og at ul skal kun gies når det er grunn til det, ikke bare for morro skyld. De måler fosteret og ser etter hjertelyd bare. Hvis de ser noe uregelmessig må de henvise til sykehus, Dette gjelder privat gynekolog/ul. Men han sa også at det er mange som ikke praktiser dette og må si selv at jeg ikke skjønner, mange drar jo på 3d for "morro" skyld......

Skrevet

Det er jo for de aller fleste av oss interessant å vite om poden har en kromosom feil. Hvis regelen er slik du skriver syntes jeg den er helt gal. Jeg mener kvinnen bør få vite det hun vil vite for å knytte bånd til babyen og for å bli beroliget eller eventuellt kan forbrede seg på det verste. Hvis en kvinne vil vite om barnet har downs eller om det er gutt eller jente er det min mening at legen bør strekke seg uhyre langt for å finne ut av dette. Til beste for mor, barn og far.

Skrevet

Var på privat UL i uke 13 og da forklarte hun som tok den (majorstueklinikken) veldig greit hva de såg etter/målte for tegn på downs. Hun fortalte hva målene skulle være og når det kunne være fare for downs. Dette er vel ca 5 uker siden.

Skrevet

jeg har ikke hørt om de reglene... Er det ved ordinær ul dette er snakk om? At de ikke skal sjekke for kromosom "feil"? Trodde det var litt av vitsen jeg, sjekke om svangerskapet foreløper normalt og om babyen i magen er som den skal.....

var på privat ul i uke 13. balderklinikken. Hun sjekket nakkefold (var vanskelig å se slik fosteret da lå) men sjekket også str. på hodet, og om foster hadde nesebein. Altså, sjekket om grunn til å evt kunne mistenke downs. Trodde det var normalt sjekke ut jeg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...