2søtesmåh Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Jeg har uregelmessig mens, den er KRAFTIG, langvarig og jeg har div smerter i forbindelse før og under.... Har prøvd masse typer piller. Yasmin var best, da var det regelmessig, varte i 5 dager men blødde mYE i 2-3 dager og smertene forsvant ikke...og jeg kunne ikke utsette en mens, selv om jeg gikk fra brett til brett...Og da jeg tok brettpaude sluttet jeg ikke å blø på en måned, så jeg prøvde aldri mer å utsette menstruasjonen med den... Nå har vi to barn og skal ikke ha fler. Satte inn H-spiral, men blør i tide og utide, mye eller lite, alt etter som (har hat den i et halvt år)....Men har ikke noe annet ubehag.. ; Lurer på om sterilisering reduserer menssmerter, PMS og mengde og varighet på mens, eller er det snarere tvert imot?? Fant ikke noe om det på nettet, kun hvordan inngrepet foretaes.....Er det en promille sjans for at bivirkningene kan være en forverring av disse symptomene så får jeg det HELT sikkert...Er det evt noen andre prevansjonsmiddel jeg kan ta for å ikke blø så mye og ofte??
Sjokoladekaka Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Eg slutta å blø ca 1 år etter at eg sette inn H-spiralen. Så ha litt tålmod:) Spesielt det første 1/2året var heilt på trynet; vatn i kroppen, blødningar i hytt å pine osv. Ved sterilisering er det berre at egget ikkje kjem til livmora, det løyser seg men kjem ikkje fram. Og i livmora vil slimhinnene lage seg klare til å ta imot det evt befrukta egget. Er det ikkje befruktning, vil livmora støte ut slimhinnene, men ikkje egget då dette ikkje når fram. Så alt vil ytre sett vere som før, berre at der er ikkje egg som når fram. Einaste måten å bli heilt kvitt alt er å fjerne livmor OG eggstokkar, men då kjem du i overgangsalderen. Ved å berre fjerne livmora, vil du miste mensen og dermed blødningar og smerter. Ved å fjerne eggstokkane, vil du fjerne PMS og eggløsning osv... Men som sagt, då kjem du i overgangsalderen. Dette er fordi det er i eggstokkane hormonproduksjonen foregår:)
Sjokoladekaka Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Tenkte eg kunne ta med eit tips til: ein utskrapning KAN betre ting:) Høyr med legen.
meg & to små vampyrer Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Det finnes måter å redusere blødninger på uten å fjerne livmor. Sjekk linken: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=0&me%20nuid=2141&documentid=12782 Dette vurderes for meg når jeg har blitt ferdig med barn. Dvs om et barns tid.
mamman til to gutter Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Aner ikke om det er noen løsning når man har problemer med store blødninger, men jeg brukte p-ring før jeg ble gravid. Jeg har med p-piller og uten hormonprevensjon hatt normale blødninger, når jeg brukte p-ring hadde jeg mensen ca2ganger på det 1,5året jeg brukte det og det er ganske vanlig at man mister mensen, så kanskje det kan hjelpe deg å blø mindre?
meg & to små vampyrer Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Ellers er det de vanlige tinga man kan få mot dette: Ulike hormonpreparater, spes hormonspiral har god virkning Cyklokapron reduserer blødninger for noen Men regner med du har forsøkt dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå