Gå til innhold

Øyekatarr, Kloramfenikol og amming..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har klart å pådra meg litt av hvert etter en temmelig røff fødselsperiode- fikk infeksjon på sykehuset, gå på antibiotika og har jammen også fått øyekatarr nå! Ringte legen min som faxet en resept til apoteket i dag og har endelig fått kloa i Kloramfenikoldråpene og salven. Også ser jeg nå at det ikke skal brukes under amming! Er det legen min som ikke har gjort leksa eller? Jeg sa jo i tlf at jeg har født nettopp, så hun burde jo tenkt på det..

Noen m erfaring el som vet om dette er farlig? Det står "risiko for påvirkning av barnet". Lurer forresten på om den lille kan ha blitt smittet også, men håper ikk det!!! Hun er prematur og helt ny.. Trenger all info jeg kan få om øyekat hos ammende mammaer og bittesmå babyer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min nyfødte fikk Kloramfenikol for sin øyekatarr rett etter fødselen. Skulle tro at det var ok for deg å bruke det da, selv om du ammer... Vi fikk det på sykehuset/barsel.

Skrevet

Ja, jeg syntes også dette var litt rart, for legen sa at om barnet viste tegn til smitte skulle vi kjøre på med saltvann et døgn, og hjalp ikke det ble det dråper på henne og. Skulle jo tro det var verre å få det på eget øye enn gjennom melka mi ja..? Hmmm. skal jeg bare fortsette å dryppe meg da tro.. Ikke kult med de gule klattene i øyekroken..

Skrevet

ring legevakten å få råd!

Eller vent til i morgen tidlig med dråpene, og ring fastlege.

Skrevet

eller det beste er egentlig å ringe et døgnåpent apotek og spørre en farmasøyt om råd. De er nok litt mindre stresset enn legevakten :-)

Skrevet

Jepp- var dte jeg tenkte og. Så ringte legevakten i går kv og en lege sa at Kloramf ikke skal gis ved amming, men at man kan få noen dråper som heter Fucithalmic i stedet! Så vet man det, for de som lurte:)! Har endelig fått tak i dem så nå ser jeg vel snart normal ut igjen.

Skrevet

Jeg fikke øyekatarr når snuppa var 2 mndr, dryppa som bare det med koramefenikol, som gubben hadde stående!! Hadde jo ikke tid til å gå til legen med meg selv for vi skulle ha folk hjemme den dagen jeg fikk det!! Styrte å stressa å jenta ble sintere å sintere utover kvelden, forsto ikke hva det var, helt til jeg leste pakningsvedlegget på øyendråpene, der står det at de ikke skal tas ved amming!! Gjett om jeg fikk dårlig samvittighet da:-( Det va helt tydelig at snuppa reagerte på det!!

Skrevet

Ja, det er skummelt- man tenker jo ikke over at noen uskyldige dråper i øyet kan påvirke barnet! Fikk tom høre på legevakten at det kan gjøre at barnet får anemi og lav blodprosent!! Bare av øyedråper. Best å passe på da..

Skrevet

Nå får jeg dårlig samvittighet :( Har brukt de øyedråpene siden mandag.....og snuppa fikk de samme når hun hadde øyebetennelse noen uker gammel......Hva er forskjellen der egentlig? Med tanke på å få det gjennom morsmelka enn å få de fysisk selv??

Skrevet

Nei, det lurte jeg også på- for jeg spurte legen hva jeg burde gjøre om min lille hadde blitt smittet, og hun sa først saltvann et døgn og så antibiotika om det ikke ble bedre. Så derfor trodde jeg ikke det var noen fare å få det i melka. Men legen på legevakta sa at barn under 6 mnd ikke bør få Kloramf, men et annet middel (prøve å vaske jevnlig med bare lunkent vann en stund først).

Rart at jenta di fikk det når hun var så liten da. Men jeg ville gått over til Fucithalmic om jeg var deg, bare for å være sikker. men om datteren din begynner å bli ganske stor er det kanskje ikke noen fare å får det gjennom melka..?

Skrevet

Hun er 10 mnd i dag faktisk :) Skulle liksom tro at legene vet hva de holder på med, men av og til kan en jo lure....Legen min sa at om hun fikk det igjen, siden det er smittsomt, kunne hun også få de samme dråpene......Jaja, øyet mitt er nå ganske bra, så kuren er så og si ferdig, men kjente jeg fikk vondt inni meg av å lese innlegget ditt.....man vil jo kun det beste for de små :)

Skrevet

Huff ja, det var ikke meningen da! Men man kan jo lure på hva legene tenker på av og til. Jeg fikk resepten på Klor fra min fastlege over tlf. Da hadde hun akkurat snakket med meg om den nylige fødselen og babyen min som er prematur og 12 dager i dag, så det burde jo ringt en bjelle hos henne ang amming.. Men- jeg tenkte heller ikke på å spørre. Ja, man vil jo det beste for dem. Kan berolige deg med at en 3. lege jeg snakket med i dag i en annen forbindelse sa at det er små mengder et barn får i seg i mm så det er nok ingen stor fare for noe.. God 10-mnders dag til Celine:)

Skrevet

Hun er 10 mnd i dag faktisk :) Skulle liksom tro at legene vet hva de holder på med, men av og til kan en jo lure....Legen min sa at om hun fikk det igjen, siden det er smittsomt, kunne hun også få de samme dråpene......Jaja, øyet mitt er nå ganske bra, så kuren er så og si ferdig, men kjente jeg fikk vondt inni meg av å lese innlegget ditt.....man vil jo kun det beste for de små :)

Skrevet

Uff da...noe galt med pcen her ja....var ikke meningen å sende denne på ny :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...