Gå til innhold

Velmente råd uten rot i virkeligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk akkurat høre av noen at jeg mens jeg er gravid overhodet IKKE må drikke kullsyreholdig vann. Fordi det kunne gi benskjørhet!?!

Ettersom det er det eneste vannet jeg klarer siden flaskevann uten kullsyre som kjent smaker rompe, og jeg jo er den nerden jeg er så ville jeg til bunns i saken, så jeg satte igang storstilte søk for å finne årsaken til denne meningen.

Har ikke funnet noe annet på nettet enn andre chattesider med spørsmål om det samme. Ikke en eneste studie om det, annet enn en på cola som dreide seg om fosfat mengden og syreinnhoildet i drikken!!

Så lurer jeg, er dette en vanlig holdning blant helsepersonell og gravid-anbefale-forståsegpåere? Og isåfall, hva skyldes dene meningen?

Merker at jeg begynner å bli lei av alle disse tingene som menes og ytres både her og der uten at det er noen god begrunnelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde dilla på gulrøtter og fikk beskjed fra flere hold om at jeg måtte kutte ned på inntaket av gulrot, ellers kom ungen min til å bli oransj!

Skrevet

*ss* Godt å se at det ikke bare er jeg som får råd uten mål og mening ;) Ei gammel tante mente at jeg måtte slutte å spise broccoli, for det ville gi ungen kolikk...go figure!! :)

Skrevet

Hun jeg jobber sammen med hadde hørt at hun burde spise masse gulrøtter, for da fikk barnet så fin og gylden farge på huden.

Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke nok betakaroten i gulrøtter til å gi noen oransje farge så vidt jeg vet, men klart hvis du spiser 10-12 kg hver dag så....

Skrevet

Hehe, så mye gikk det ikke med nei, men et par poser med sånne mini gulrøtter gikk det med hver dag på slutten ja. Har faktisk ikke spist det siden. Merkelig!

Skrevet

Skal sørge for at det ligger en pose minirøtter å venter på deg neste gang vi møtes, hockey;-))

Skrevet

Jeg syns jo fortsatt det er godt da, men det er ikke det jeg spiser bare for å spise akkurat. Hihi.

Skrevet

Tihi;-))))

Skrevet

Javisst! Det er så mye greier assa!

Har dilla på Farris av alle ting, og sist jeg var i butikken kjøpte jeg inn 6 liter Bris Lemon (den beste farrisen) til middag som jeg skulle ha hjemme med 3 vennepar. Når jeg satt og spiste begynte de å diskutere at Farris ikke var bra for fosteret...Hvorfor visste de ikke, men de hadde lest og hørt det. Blir så lei av alle som bare slenger utavseg at noe er feil og spise, men ikke vet hvorfor! Kan jo snart ikke spise eller drikke noenting! Men det er jo farlig det og??!

Skrevet

Ps: Man blir faktisk oransje i huden av å spise gulrot. Men tror ikke ungen blir oransje!! Ble oransje inni hendene når jeg spiste 6-7kg gulrøtter som diett på kokkeskolen. Men at ungen din blir oransje, har jeg humoristisk liten tro på, om det går ann å si det sånn...hihihihihi

Skrevet

Jaja, linn..

Si meg, skrelte du de gulrøttene før du spiste dem?

Skrevet

hmmm.... brukte du hendene når du skrelte gulrøttene dine?

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Jeg er enig med dere at mange blir veldig påpasselige med det meste når de blir gravide, men når det gjelder akkurat inntak av kullsyret drikke og benskjørhet så er det visstnok påvist en sammenheng. Jeg oppdaget dette fordi vi vurderer å installere en innretning gjør at vi kan tappe kullsyret, renset vann i det nye kjøkkenet vårt. Jeg ble også overrasket da jeg leste om det på nettet.

Hvis man drikker mye kullsyret drikke så burde man kompensere med 20 mg kalsium for hvert store glass med slik drikke man inntar, hevder Dr. Oz og Dr. Rizen. De er leger som jevnlig deltar på Oprah Winfreys show.

http://www.oprah.com/health/yourbody/youdocs/youdocs_faqs_de.jhtml#de01

Jeg fant ikke noen forskningsrapport som omhandler dette i farta, men ved å google "carbonated water and bones" så får man i hvertfall mange treff om dette emnet.

Deretter kan man selvsagt gjøre opp sin egen mening.

Skrevet

Enda godt jeg liker Fun Light-saften min UTEN bobler...*ss* Men kunne drept for et glass champagne med et jordbær oppi - drømte så intenst om det i natt at jeg kan sverge på at jeg hadde champagnesmak på tunga...!

Skrevet

Jeg vet ikke om legene til Oprah vet hva de snakker om, men de henviser jo ikke akkurat til studier i sine uttalelser, noe som gjør at iallefall jeg mister litt av interessen fort.

Det som jeg har funnet er at fosfor innholdet i brus, altså sukkerholdig og meget syreholdig brus som cola og liknende vil kunne tappe blodet for kalsium siden det er en god buffer når vi blir sure i blodet.

Mitt spørsmål er om kullsyreholdig vann og farris og sånn er skadelig, og det finner jeg fortsatt ikke noe om.

Det er jo tross alt ikke vanlig å få økt CO2 i blodet selvom man drikker det med mindre man har ekstremt dårlige lunger og KOLS eller noe sånn, og jeg tror ærlig talt ikke den økte CO2en kommer av drikken da heller:) poenget mitt er at lunger som virker vil ta unna for evt økt CO2.

Lav pH derimot er ikke bra for kalsium i ben.

Min generelle erfaring er at det lønner seg å styre unna amerikanske sider med mindre det er seriøst (noe det skjelden er) når jeg søker etter studier på nettet. Utrolig hva de lirer av seg over there uten at noen stiller spørsmål til kilde eller bakgrunn!

Skrevet

jupp, men ble oransje under føttene og. Og jeg skrelte ikke gulerøttene med beina...og ikke høyre hånd heller.

Gjest Tallulah Bankhead
Skrevet

Jeg valgte å komme med dette innspillet fordi du i hovedinnlegget ditt skrev at du ikke var i stand til å finne noe annet om denne påstanden på nettet enn en diskusjon på en chatteside. Jeg har ingen medisinsk bakgrunn som gjør meg istand til å mene noe som helst i denne sammenhengen, så jeg skal unnlate å føre denne diskusjonen videre.

Når du sier at din generelle erfaring er at lønner seg å styre unna amerikanske nettsider med mindre "det er seriøst (noe det skjelden er)" så synes jeg at du maler med vel bred pensel. Det finnes nok flere amerikanske nettsider enn fra noen annen nasjon, men jeg tviler på at det faktum at de er amerikanske generelt gjør dem mer useriøse enn f.eks. nigerianske eller ungarske. Men deg om det.

Skrevet

Hehe, poenget mitt var at det er utallige sånne "Dr. Donna will answer" sider også sier de ikke noe om kildene sine, men bare "several studies show...". Men klart du har rett og min pensel er ganske bred, men jeg er ikke mindre kritisk til det som kommer fra Ungarn eller Nigeria:)

Jeg setter forøvrig stor pris på det du fant, da det ledet meg til mye annet.

Det som nok er et faktum er at en eller annen har på veien overført det man vet om å innta store mengder brus som inneholder mye syre til å gjelde all carbonated drikke. Jeg finner iallefall ikke noe annet. Der det står om kalsium tap står det om sukker, fosfor og syre.

Tror jeg fortsetter og drikke mitt kullsyreholdige vann med god samvittighet:)

Skrevet

Om du leser om benskjørhet og kosthold tror jeg at du vil finne ut at det frarådes å drikke kullsyreholdig drikke siden det tapper skjellettet for kalsium. Likeens med store mengder te og kaffe. Hilsen ei med lav bentetthet som har fått disse rådene fra legen sin.

Skrevet

Er det ikke bare å få i seg mer kalsium, da....tenker jeg da...., men det er kanskje ikke så lett?

Skrevet

Vel, det finnes ingen studier som jeg har funnet iallefall. Men jeg har bare søkt på norsk og engelsk.

Og igjen, koffein, syre og sukker er ikke så lurt for benmasse. Men farris og kullsyreholdig vann er da ikke farlig. Lungene våre har fantastiske evner til å få det ut om vi skulle få det i oss av å drikke det. Noe jeg ikke vet om vi gjør.

Så alle de legene og sånn som sier at man ikke skal, ikke vet jeg hvor de tar det fra!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...