Gå til innhold

NAV - engangsstønad og foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis mor søker om engangsstønad og far foreldrepenger for en liten periode (mor student og far i arbeid), skal man sende inn samme søknad eller to forskjellige? Hvordan har dere gjort det? Jeg skjønner ikke skjemaet helt!..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan far søke om foreldrepenger?

Bor dere ikke sammen da eller?

Gjelder vel bare om mor har jobbet de siste 6 mnd.

Jeg studerer og søker da engangsstønad og får permisjonspenger fra lånekassen.

Skrevet

skal søke på samme søknad. Hos oss(Haugesund) arrangerer de kurs om dette med foreldrepenger m.m. ein dag i uka, sjekk om de har sånn der du er og, da får du fylt ut heilt rett.

Men eg og e student, skal studere 100 %(kan desverre ikkje ta permisjon heller, siden eg er på attføring, og då tar dei meg av ved permisjon..) og pappa skal ha "mammapermen" eller foreldrepenger som det hette. Bare skriv på søknaden når du krysser av, Eks ved siden av eingangsstønad skriver du MOR, ved siden av foreldrepenger skriver du FAR, så må du i tillegg spesifisere i den tilleggsruta at mor studerer 100 %( sjøl om du tar perm tippe eg) og far tar foreldrepenger. Fikk beskjed om ikkje å skrive inn dato for permisjon, men ettersende dette, da eg skal ha i august, og eg ikkje vett når eg starte skolen, og far tar perm.

Var det oppklarande?

Skrevet

Ja okei skjønner.. Jeg skal studere (dvs ta fag, er egentlig ferdig) men ikke bestemt meg om jeg skal gå eller ta permisjon. Tar jeg ikke perm fra studiet har nemlig faren kra på litt perm/foreldrepenger som jeg har forstått det, men når det er ønskelig har vi heller ikke bestemt oss for. Grunnen til at jeg vil søke nå er at jeg vil ha engangsstønaden så snart som mulig. Alt det andre en ganske diffust siden vi ikke skal ha baby før i august... Går det an i dette tilfelle at jeg søker om engangsstønad nå og faren om foreldrepenger etterpå? Må han legge ved dokumentasjon på inntekt, og er det isåfall en sånn han må spørre jobben om å få?

Skrevet

du får ikke både engansstønad og foreldrepenger.

da hadde vel alle gjort det på den måten.

har du ikke jobbet mer enn en viss % de siste 6 mnd får du ikke foreldrepenger,men engangsstønad.uavhendig av om du skal studere eller gå hjemme etter at babyen kommer.

er vel etter uke 26 man kan søke om engangsstønad,tenkte jeg skulle søke da,siden vi skal pusse opp barnerom.

Skrevet

Far har ikke rett på foreldrepenger dersom mor ikke har opptjent rettigheter, dvs jobbet minst 6 av de siste 10 mnd.

Skrevet

Jeg har også prøvd å finne ut hvordan reglene fungerer siden jeg har lyst å studere til høste, og har ikke opptjent noen rett til foreldrepenger.

Etter hva jeg skjønner utfra nedenforstående link kan far få foreldrepenger, selv om mor ikke har jobbet 6 av 10 siste måneder.Forutsetningen for at far skal få foreldrepenger må vel da være at mor jobber eller studerer??

Men, man kan ikke få både engangsstønad og foreldrepenger

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning

Usikker på dette, men foreldrepengeveilederen sier at mor kan velge bort engangsstønaden og far få foreldrepenger....eller??

Skrevet

Ja det hørtes riktig ut. Mulig det at far nå har selvstendig opptjeningsrett. Han kan da ta ut 29 uker fødselspermisjon.

Skrevet

C@mill@: Hvilken dag er det de har det i Haugesund? :-)

Skrevet

Men hvis mor får engangsstønad og studerer på heltid, har ikke far rett til noe da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...