Gå til innhold

Polycystisk hva-for-noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HELP!!! MAYDAY, MAYDAY!

Forsøker å bli gravid og har vært hos gyn i dag for å sjekke at det ikke er noen "tette rør" som gjør at jeg ikke har blitt gravid enda (forsøkt i 13 mnd)

Ble undersøkt vanlig og med UL. Han mente at alt så bra ut bortsett fra at det kunne se ut som jeg hadde Polycystiske ovarier :-((

Har søkt og søkt på nettet, men det står nesten bare om PCOS (Polycystisk Ovarie Syndrom)

Kan noen hjelpe meg? Er det noen som HAR det, og har det innvirkning på ønsket graviditet/evnen til å få barn? Det står at det forstyrrer hormonbalansen, men jeg har 100% regelmessig mens, ikke problemer med hverken kviser, overvekt, hårvekst eller humørsvingninger.

På forhånd takk for hjelp og råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....men vet du at du har EL? Det går faktisk an å ha regelmessig mens uten EL.

Skrevet

Hei, Smøfilla.

Er jomfru her inne, såå jeg er ikke fortrolig med alle forkortelsene... EL?

Skrevet

SNØfilla skulle det være...

Skrevet

Ja, jeg vet... Dumt spørsmål...

Jeg tror selv at jeg kan kjenne når jeg har Egg Løsning, for jeg får smerter i det jeg tror er eggstokkene. Jeg kan til og med kjenne hvilken side det er på... Men de skulle sjekke det på blodprøven. Skjønner ikke helt hvordan de kan sjekke det, men det kan de visst.

I og med at jeg har vært så sikker på når jeg har EL, har jeg ikke testet før nå. Er på dag 9 em, så jeg kan vel begynne snart...?

Skrevet

Hei! Polycystiske ovarier er et av kjennetegnene ved pcos, og man kan ha det i varierende grad, det vil si at man kun kan ha cyster på eggstokkene.

Jeg fikk selv diagnosen i fjor høst og har mange symptomer, sjenerende hårvekst, overvektig, cyster på eggstokkene, aner ikke om jeg har EL.. Men det skal jeg finne ut av når jeg slutter på Diane, ppiller som visstnok skal redusere plagene ved pcos. Jeg har hatt en spontanabort og en graviditet utenfor livmora. Jeg sluttet på ppiller i 2004, og har ikke brukt prevensjon siden, men vi har ingen barn.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på pcos forumet på bim. Jeg har lært masse der! Håper at du kun har cyster på eggstokkene og ingenting annet! Det er jo ikke uvanlig å bruke en stund på å bli gravid da, og pcos er ikke synonymt med barnløshet, det kan bare ta litt lenger tid!

Lykke til! Du må gjerne sende meg en privat melding hvis du har lyst:)

Skrevet

Hei, ønskerbarn2009.

Får ikke sendt deg priv jeg. Knappen kommer ikke opp når jeg går in på nic'et ditt! :-(

Skrevet

Heihei! Man regner med at ca. 5% av alle jenter har PCO, mens 5% har PCOS. Ved PCO ser man cyster på eggstokkene men ingen andre tegn. Ved PCOS har man cyster og hormonfostyrrelser (bl a ofte økt testosteron som kan gi uønsket hårvekst og kviser, det er også ubalanse i andre hormoner som styrer kjønnshormonene og stoffskiftet vårt; mange sliter med overvekt som følge av disse forstyrrelsene).

Jeg vil anta at du tok blodprøver da du ble undersøkt. Dersom disse viser unormale nivåer av ulike hormoner i tillegg til dine polycystiske ovarier, kan du ha PCOS selv om du ikke har disse andre symptomene.

Jeg har fått diagnosen PCOS, men sliter ikke med overvekt eller uønsket hårvekst. Jeg hadde imidlertid en del kviser i tenårene.

Jeg ble raskt gravid etter at jeg sluttet med p-piller. Har en gutt på 10 mnd. Jeg ble også raskt gravid igjen etter at jeg sluttet å fullamme han. Denne graviditeten endte dessverre i abort; MA (Missed Abortion) i mars. Det skal også sies at man mener at vi med PCOS har en økt sjanse for å abortere..... Sukk.....

Dette ble langt.... men håper du fikk noen svar..... ;o)

Dersom det viser seg at du har PCOS og du ikke har eggløsning, vil gynekologen hjelpe i gang denne. Min gynekolog sa at behandingen stort sett bestandig var vellykket!!! Så du blir gravid om ikke alt for lenge!!! ;o)

Lykke til!!

Klem

Skrevet

hei viss du går inn på hjemme sia mi har jeg mye info om pco der.

der er også historien om hvordan kampen vår for lille spire har vært.

www.grysom.piczo.com.

prøvde å sende deg pm men tror postkassen din er full?

Skrevet

Hmmm... skrev feil oppe i innlegget mitt..... 20% av alle jenter antas å ha PCO....

Jeg har kikket på hjemmesiden din "grysom" - den er veldig bra!!! ;o)

Skrevet

tusn takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...