Gå til innhold

Hva er en eneforsørger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel det at en er alene med ett barn, og at en ikke får bidrag fra barnets far....eller?

 

En eneforsørger burde være betegnet på en som er helt alene om å forsørge ett barn. Ei mor/far som jobber, ikke mottar bidrag fra far eller stønader fra samfunnet. For dersom en mottar penger fra samfunnet eller feks bidrag fra far, så er en jo alldeles ikke alene om å forsørge. Og dersom en mottar stønader så blir en jo rett og slett sørget for selv også.....

 

Så er en aleneforsørger en som sørger for alt absolutt helt på egenhånd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kunne du vel puttet i en av de andre trådene?

 

Uansett er begrepet eneforsørger/aleneforsørger betegnelsen på en som har aleneomsorgen for sine barn. Å forsørge noen er ikke kun økonomi, men også omsorg og oppdragelse.

Skrevet

Ble usikker på om du spurte på alvor eller ikke, men: Aleneforsørger er en som står for ansvaret og hovedforsørgelsen av barnet alene - uten partner. Alle, også de som mottar bidrag vil få en overgangsstønad i tre år, eller inntil fem i enkelte tilfeller.

Skrevet

alenforsørger blir burkt på samme måte som aleneforelder osv. en som er alene med barn. selv om jeg får mye hjelp av staten og far betaler bidrag så har jeg aldri hat så lite penger som etter at jeg fikk barn og aldri kunnet unne meg selv så lite. men det er jo litt av konseptet med barn da.

 

 

 

Skrevet

Det var bare det at noen her inne rettet på meg da jeg skrev alenemor, og rettet det til aleneforsørger. Da lurte jeg på hva forskjellen på det er....

 

Og så må jeg jo bare si at det er litt feil å si at en mor som har barnet boende hos seg, er alene om både det økonomiske og omsorgen, når hun mottar bidrag fra faren, mottar stønader osv. Hun er jo ikke alene om det da... Og så lenge far har barnet feks annenhver helg, en dag i uken eller mer, så er hun jo absolutt ikke alene om omsorgen heller.

....at hun da har hovedomsorgen er jo mer reelt å si...

Skrevet

Aleinemor er fordi det er flest mødre som har eineansvaret for barn, aleineforelder er felles for både kvinne og mann.

 

Du er passe tett i nøtta om du meiner som du gjer utfrå det du skriv. Eg er aleineforelder, og eineforsørgar for mine barn. Dette fordi far ikkje har foreldreansvar, anna enn at han blir tvungen av staten til å betale bidrag. Men det er berre den økonomiske biten til det mest nødvendige, og ingenting anna. Samvær er ikkje det samme som å ta ansvar og forsørge ungen.

Skrevet

signerer makken. far her har småen, småen er 18 måneder og har sovet der 9 ganger i hele sitt liv. resten av kveldene har jeg sittet inne alene med han. man blir rar av sånt

Skrevet

jeg er HELT alene om omsorgen for de to eldste barna mine, far har null kontakt, mottar bidrag.. altså jeg er eneforsørger selv om jeg mottar 950 kr x2 for de..

de andre barna stiller faren opp for,så føler ikke jeg er alene om omsorgen for de. men han har de en god del, å stiller opp i kriser o.l.

Skrevet

Aleneforsørger/eneforsørger/enslig forsørger er det riktige begrepet siden ikke alle som er alene med barna sine er kvinner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...