Gjest Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 nå har jeg sett alle reprisene av norske jordmødrene og på svt1,og det som slår meg er at di fleste føder i liggende stilling....mitt første barn fikk jeg med ks,så jeg lurte på om dere der ute kan si noe om hvordan fødestilling som er å anbefale,som var best for dere...evt føde i badekar?erfaringer?
**paradis;) Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Jeg har født to ganger. Begge gangene har jeg stått på kne på gulvet når babyen skulle ut. Første gangen plasserte jordmor meg litt på fødekrakk også, men det som funker for meg er å stå på kne lent mot en saccosekk el. Jeg reagerte også på at så mange lå på ryggen i sengen når de skulle føde i den serien. Det er vel kanskje mest brukt på en "vanlig" fødeavd?! Jeg har født på Storken i Bergen. Og begge mine fødsler har vært relativt raske håper det blir en rask fødsel denne gangen og og jeg kommer nok til å stå på kne igjen...
tosøtetuller Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Jeg hadde planer om alt mulig annet enn seng, og prøvde meg på å holde meg oppreist og gå så lenge som mulig før selve pressriene. Men endte opp i seng likevel. Satt lenge på stol i dusjen under åpningsfasen og det hjalp, grusomt å komme ut av dusjen. Fikk lystgass etterpå og hadde god effekt av det. Ble vel kanskje derfor værende i sengen, halvt i koma;) Det er nok også litt som dere sier, at det er det tradisjonelle og at man på "vanlige" fødeavd kanskje ikke er så flinke til å tenke anderledes. Jeg har forøvrig stor tro på å bruke tyngdekraften, s skal gjøre et nytt forsøk neste gang på en mer "tyngdekraftvennlig" fødestilling. Jeg hadde forøvrig pressrier i 55 min, kanskje ville det vært kortere om jeg hadde hatt en annen stilling?
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Jeg gjorde samme som deg medbabyimagen:) Satt på gulvet på knær på en airex madrass med hendene over sengekanten..( lave rammemadrasser) Fødte også på storken i Bergen og hadde også en rask fødsel... Fikk ingen rifter eller noe..så jeg satser på samme stilling neste gang også.... Følte det var en behagelig stillig og følte at jeg samarbeidet med kroppen.....
MaybeAgain Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Ja, jeg og er enig i at det er underlig at så mange ligger/sitter når de føder. Da ligger de jo på halebeinet som gjør åpningen trangere....?? Jeg satt på alle fire første gangen. Oppe i fødesengen, men ryggen på sengen var hevet til maks, så jeg "hang" over den. dermed fikk gravitasjonskraften virke og. Funket veldig bra - hele jenta kom på 5 eller 6 pressrien og jeg sydde kun 2 små pyntesting på hver side. Regner med jeg prøver det samme neste gang.
<3 coccinelle Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Jeg har gått og stått under hele åpningstiden ved alle fødslene men når selve fødselen kommer har ikke bena klart å bære meg. Men har ikke klart å ligge i sengen under riene - må være i bevegelse. Har ikke prøvd å stå på kne da - kanskje det hadde gått.
MaybeAgain Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Jo, men jeg og stod, gikk, gynget under alle riene. la meg først ned på kne når lillegull var klar til å presses ut. Hadde ikke hatt sjans til å ligge/sitte under riene - det gjorde mye vondere. Dessuten tror jeg babisen beveger seg nedover fortere dersom man "går seg gjennom det". Gravitasjonskraft etc...
Herkules Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Jeg ble beordret i seng når vi kom til fødestua. Gikk til fødestua (var innlagt så det var meningen at jeg skulle trilles) Jeg hadde nok store smerter i bekken og rygg for det var et mareritt å flytte på kroppen, men jeg fikk stå på kne i senga og henge over ryggen på sengen. Føltes som en evighet og jeg brukte minst 1,5 t på pressingen så det var jo en liten evighet. Hadde med andre ord ikke helt samme opplevelse av at dette gikk fort. Får legge til at fødselen totalt sett var rask 6 timer fra første ri(som var intentse og kraftige fra start)
L@boline Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Jeg syntes det var godt å stå, men ble etterhvert beordra opp i senga fordi hjertelyden på babyen ble dårligere. Men når jeg pressa satt jeg i senga med en arm rundt hvert bein. Men skal jeg gi noe råd så må det være å ikke planlegge så veldig hva slags fødestilling man skal ha. Når man først er der så tar kroppen over av seg selv, og man gjør det man føler er naturlig og som funker best. Det kan være noe helt annet enn hva man man hadde trodd. Det er umulig å forutsi hvordan fødselen blir så hvis man har satt opp et "program" så er det vel lett å blir skuffa om ting ikke blir slik en forventer.
Mamma`n til Trym Skrevet 18. april 2008 #10 Skrevet 18. april 2008 Jeg har ligget på ryggen når jeg skulle presse men ikke under riene. Da lå jeg i alle stillinger eller gikk rundt.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 18. april 2008 #11 Skrevet 18. april 2008 Første gang fødte jeg i fødeseng,med hodeenden hevet. tenkte ikke over da at det var noen annen form for å føde. Dette er jo snart 19 år siden. Andre gang fødte jeg på fødekrakk,noe jeg synes var veldig bra og kanskje jeg velger dette denne gangen også. Vanskelig å si før en er i situasjonen om hva som passer for en der og da. hadde vel en 6-7 pressrier på en gutt på 4580 gr og 54 cm ,så det er absolutt verdt å prøve. Lykke til alle sammen,når en kommer så langt som til fødsel.Håper alle får en kjempefin fødselsopplevelse.
MKS mor til 2-tette Skrevet 18. april 2008 #12 Skrevet 18. april 2008 Under åpningsriene gjorde jeg alt mulig, gikk, lå, satt etc... Under press riene sto jeg på kne i sengen og overkroppen lent mot ryggen som var satt opp max. Da ungen nærmet seg åpningen, ble jeg instruert til å legge meg ned i tradisjonell fødestilling, og på 2 trykk var prinsen ute . Funket bra for meg, men får jeg anledning har jeg lyst å prøve å føde i vann (kunne ikke det pga. tidlig vannavgang og ingen rier, ble satt igang og full rulle til press riene kom). Som andre her sier, ikke planlegg for mye hvordan fødselen skal foregå, sansynligvis blir det iallefall ikke sånn! Lykke til alle sammen.
skalha1t etter3.pp Skrevet 18. april 2008 #13 Skrevet 18. april 2008 ej låg på ryggen når eg fødde mi første..men der låg ej oxo dei 2 siste cm.va ganske så sliten so orkakje å stå..satt i stressless fra 4-6..låg i badekar fra 6-8cm..osv.føde senga hadde en vinkel slik atte underlivet hallet nedover so fikk jo god hjelp av tyngdekrafta da..!anakje kor fødestillinga kjeme til å vere dinne gongen.teke de som de kjeme..heheh
bollenr3 Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 Jeg fødte i liggende stilling. Det var det som føltes rett for meg. Kunne ikke tenke meg å føde stående, synes alt gjorde pyton vondt alle veier når jeg sto oppe... Tror du bare må kjenne på kroppen og riene hva som føles best for deg der og da. Men er jo litt greit å se litt på div fødestilliger i forveien, sånn en vet litt hva en kan prøve!
Julimams Skrevet 18. april 2008 #15 Skrevet 18. april 2008 Men i denne serien blir jo damene oppfordret til å sitte på sånn yoga-ball (eller no) og det er jo flere som står på enten to eller fire.. Og de som ligger blir jo oppfordret til å forsøke å ligge på siden fordi det da er lettere. Og både akupunktur og badekar. Så jeg tror ikke at er fordi det er en "gammaldags" fødeavd nei! Så jeg aner ikke hvorfor alle ligger og trøkker jeg!
Venter på bitteliten Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 Jeg fødte i fødeseng, men det var ikke fordi jeg ville det selv. Det er ikke bestandig man har noe valg. Babyen min ble forløst med vakuumsug og jeg ble i tillegg klippet, og den fødestillingen var nok best for legen og jordmora. Håper min neste fødsel blir mer på mine premisser, slik at jeg kan velge den fødestillingen som føles best for min kropp.
Sina73 Skrevet 18. april 2008 #17 Skrevet 18. april 2008 Jormor ville helst at jeg skulle sitte i senga og sparke i fra med støttene, men jeg fikk så sinsykt vondt i halebeinet og bekkenet. Prøvde å stå på alle fire i senga men det funket ikke for meg. Til slutt prøvde jeg å ligge på siden med bena i støtter og det var stillingen som var best for meg.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 18. april 2008 #18 Skrevet 18. april 2008 Jeg lå på ryggen nesten hele tiden, og hadde en rask og fin fødsel. Følte bare for å ligge. Revnet nesten ikke heller, sydde kun noen få sting. Mulig jeg prøver noe annet denne gangen, høres jo unaturlig ut å ligge, men jeg får ta det der og da.
linko Skrevet 18. april 2008 #19 Skrevet 18. april 2008 Jeg har født to ganger, begge gangene liggende i seng og synes det fungerte veldig bra. Dette tross at jeg de siste dagene før siste fødsel ikke klarte å ligge. Vannet gikk fredag ettermiddag og jeg sov sittende i en stressless på føden i 2 netter - klarte bare ikke å ligge (trolig pga mindre fostervann?). Når pressriene satte inn fungerte det veldig greit å ligge i seng allikevel.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 19. april 2008 #20 Skrevet 19. april 2008 Jeg har født 4 ganger, og alle gangene har jeg stått i en prekestol og født. Fungerer kjempefint for meg, og jeg skal føde nr.5 på samme måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå