Mayken Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Snuppa fikk seg nye sandaler på lørdag. Vi skal til syden om 2 uker og trenger noen lettere sko. Kjøpte dem også for at hun skal bruke dem inne i barnehagen da tøfflene hennes har blitt for små, og jeg synes det blir for varmt med tøffler nå fremover. Da jeg kom og hentet henne i barnehagen i går sprang hun rundt i strømpelesten oppe på fellesrommet. Det satt ei jente fra henne avdeling på fanget til ei barnehagetante og hun hadde samme sandaler som snuppa. Bemerket dette ( sa henvendt til jenta: så fine sandaler du har da, likedan som *** har:)) Da sa "tanten" det er *** sine, vi bare låner dem litt vi. Jeg ble helt satt ut. Er dette vanlig praksis? Har jo kjøpt dem for at jenta mi skal bruke dem og ikke andre. Tidligere har jeg fått hjem to sett med skittent regntøy. Hun har ett foret og uforet sett, et av de andre barna manglet og da ble det dobbel vask på meg. Hadde dere reagert på dette, eller bare latt det gå?
Gjest ->>- Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Nei, det hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt. Småbarnsavdelinger bruker å aule av unger med en skofetisj, og de byttelåner gjerne. Ser på det som helt uproblematisk. Det er vanlig at barnehagen vasker om de låner bort og griser til tøyet, men med mindre de gjorde det til en vane kunne jeg ikke brydd meg mindre.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Jeg hadde reagert, men så er vel jeg også noe av det særeste her inn når det kommer til bhg og hva som er greit å låne uten og spørre. Det er ingen god grunn til at en annen unge trenger å låne sandalene. Regntøy.....hmmm ja muligens et behov, men hvem skal f.eks ertstatte det hvis det blir ødelagt? I vår bhg har de lånetøy så dette er ikke et tema.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Jeg vet selv at jeg ikke hadde reagert noe særlig. Har faktisk skjedd en gang at en annen gutt i avd. fikk låne en ekstra dress som gutten min hadde hengende i bhg. Etter å ha vært ute og rult i søla, så ble jo dressen skitten. Men det var bare å vaske. Ikke verre enn det. Men sef. reagere jo folk helt forskjellig.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Jeg har ikke opplevd slik praksis selv nei... Er det noen barn som mangler noe tøy har bhg noe lånetøy de bruker, ikke andre barns sine klær/sko.... Synes det var litt rart, hadde nok reagert på det selv, men er ikke sikker på om jeg ville sagt noe hvis det bare var noen få ganger... Men om det fortsatte da ville jeg nok gitt lyd fra meg ja...
*bolla pinnsvin* Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Sko-greia tror jeg ikke jeg hadde tenkt på i det hele tatt og det med tøyet hadde jeg ikke reagert på før det gjentok seg regelmessig. En gang i blant gjør jo ikke noe.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Jeg hadde sagt fra at jeg ikke godtok det! greit nok, det kan skje uhell, men man skal da ikke låne andres klær og sko!!!
___ Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Jeg synes deter helt greit at de låner litt av hverandre i BH. Det gjør hverdagen mye enklere og løser mange små akutte problemer. De fleste foreldre kan komme til å glemme noe en gang da er det i hvertfal helt greit om de låner noe av oss. Ofte synes også ungene det er stas å få prøve ting ungene har. Bare hyggelig det så lenge ikke barna mine fryser.
To tette + snart ei med flette Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Vet at det gjør det i vår barnehave også...og jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal reagere.. Vet at om noen låner andres regntøy etc så vasker de det i bhg. Men her igår snakket jeg litt med en av de ansatte om cherrox, støvler og joggesko (er jo blitt varmt her nå, så cherroxene er det slutt på). Sjekket etter at klumpen har stående støvler i bhg, hvorpå klumpen forteller meg at de har M*** lånt for h*n hadde ikke støvler! Syns det var vedig rart, men turte ikke si noe... Hva om støvlene hadde gått istykker?! hVem skal da stå ansvarlig for det?? Det virket ikke som de ansatte hadde tenkt til å si noe om lånet.... Hva skal man gjøre liksom?? Er det frekt/teit å spørre bhg om det er vanlig praksis?? Hehe, ble visst ditt innlegg en gang til det her kanINA
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 Ja, det må jeg si jeg hadde synes vært litt sært. Hvis andre unger skulle valsa rundt i min sønn sine crocs i bhg, som den mest naturlige ting i verden. He he, sært.
detbesteiverden Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Kanskje hun andre jenta syntes at din jente hadde så fine sko at hun hadde lyst å låne dem? Da syns jeg det er bare kjempesnilt av ditt barn å låne dem til henne! Det viser jo bare at hun er flink å dele:-))
AE❤️ Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 Jeg hadde REAGERT på det ja, men så er jeg utrolig pirkete da! hehe Jenta di skal da ikke måtte løpe rundt i sokkene for at de andre barna skal låne dem!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Jeg hadde ikke reagert på det. Tøfler må de gjerne byttelåne, men helst ikke luer med tanke på lus. Dette med regntøyet hadde jeg heller ikke reagert på. Ville heller vært glad for at vi kunne hjelpe et barn som ikke hadde regntøy selv med å låne bort vårt. Skulle ungen sitte igjen inne da? Nei vet du hva! Koster meg ikke en kalori mer å slenge to regntøysett i vaskemaskinen i stedet for ett. Er ikke dobbel vask det.
Trouble Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 Hadde ikke reagert på at andre "lånte" inneskoene... Jobber selv i barnehage og vet at kidsa driver å låner hverandre sine innesko hele tiden (på småbarnsavd er de faktisk mer av enn på...), og så lenge de har labber på så sier ikke vi noe på det. Inne og uteklær har bhg liggende om det er noen som trenger å låne... Er det snakk om sko (bhg har noen men langt fra nok til å dekke alle nr) så må barna gå med det de har, får ikke låne av andre barn så fremt det ikke er avtalt på forhånd da. Vi har ikke som praksis å sende med skittentøy som ikke tilhører det enkelte barn, om det er noen som mangler den dagen vi sender dette med hjem så får det bare henge igjen.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 Ikke mye jeg reagerer negativt på i bhg, men dette hadde gjort meg (nesten) rasende. ÆSJ! Synes det er utrolig uhygienisk å byttelåne fottøy....klær kan jo vaskes, men det er verre med sko...Hadde sagt fra og vært ordentlig sur!
Mayken Skrevet 17. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. april 2008 Det med regntøyet gjorde meg egentlig ikke så mye. Er som en over her sier, alt måtte i samme maskin uansett. Men sandalene irriterte meg, dette er helt nye sandaler til 400kr, som er kjøpt ens ærend for at hun skal bruke dem inne i barnehagen frem til sommeren. Jeg synes det er viktig at hun har godt fottøy som er tilpasset hennes fot og ikke andres. har derfor aldri tatt i mot arvede sko. jeg låner villig bort det meste vi har, men luer og sko vil jeg ha for meg selv. Er jeg veldig sær da?
Kanskje 2009barn? Skrevet 17. april 2008 #18 Skrevet 17. april 2008 Utetøy og andre klær syns jeg ikke annen voksen skal sette på et annet barn. Hvis barnet tar av seg tøflene kan heller den voksene sette tøflene på plassen. -ikke låne de bort!!! Og samme med private bamser, vil ikke barnet ha det legg det på hylla.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #19 Skrevet 17. april 2008 Reimadressen til min jente forsvant på magisk vis fra bhg før påske... det er litt verre, aner jo ikke hvem som har den og om jeg får den igjen. Er ganske vanlig at de låner fra hverandre. Datteren min på 5 år og hennes venninner i bhg byttelåner gjerne skjørt og sånn, feks.
Mayken Skrevet 17. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 17. april 2008 Jenta mi er ikke mer enn 17 mnd, og den andre ungen litt yngre, så tror nok ikke de har bestemt seg for å byttelåne da. Hadde nok helst satt pris på at de plasserte sandalene i hylla hennes hvis hun ikke ville bruke dem ja. Har jobbet i skobutikk for noen år siden, og synes det er viktig at snuppa har sko som er formet av/og til hennes fot og ikke av alle andres. Vi lærte i hvertfall at det var viktig. Fysioterapeuten hennes har anbefalt oss at hun skal bruke sandaler i barnehagen så det er også en av grunnene til at hun fikk det og ikke bruker "sklisokker" i stedet.
Sjokoladekaka Skrevet 17. april 2008 #21 Skrevet 17. april 2008 Sko hadde eg vore betenkt på å byttelåne; fotsopp florerer.... Slik som luer og lus.... Og så er det det med formen på sålen...... Men då skal det jo brukast ei stund.... Ellers så har mine også komt heim med andre sine sokkar, f eks. Så at andre lånar mine sitt var ok om det skjedde sjelden. Hadde det blitt ein vane, så hadde eg gjeve beskjed:)
Mayken Skrevet 17. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 17. april 2008 Kjøpte sandalene for at hun skal bruke dem i barnehagen, men vi kommer til å ta dem med oss til syden når den tid kommer. Som jeg skrev over her, så er det fysioterapeuten til snuppa som har anbefalt oss å kjøpe sandaler som innesko. Derfor har vi også gjort det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå