Gå til innhold

Dilemma dilemma dilemma (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, her er scenarioet som plager heimen vår for tida:

Vi har de siste 5 årene bodd nordpå og flyttet hit da min mann bytta jobb. Vi kommer begge fra Østlandet og etter at mini ble født ser vi vel verdien av å flytte nærmere familien, både med tanke på tilgang på barnevakt og slik at mini skal få kontakt med familien. Allikevel hadde vi bestemt oss for å bli boende et par år til slik at jeg (som straks er ferdig med lærerskolen) også kan få skrevet ned litt på lånet mitt og at vi kan få opparbeidet oss mer egenkapital (Finnmarksfradraget er fine greier).

Men... Nå har det blitt utlyst en stilling mannen min har en meget god mulighet til å få i vår felles hjemkommune. Han har søkt, slik at vi kan tenke mer over saken, men for å være ærlig synes jeg at dette er veldig vanskelig.

Pluss faktorer:

Vi vet at vi vil nærmere familie og dette kan være den perfekte muligheten vi ikke er garantert om et par år.

Barnevakter slik at vi kan være kjærester innimellom.

Feriene blir ferie siden vi hvis vi flytter kan gjøre hva vi vil istedet for å måtte besøke familie.

Vi vil komme næremere en by og alt det vi savner i dag.

Kortere avstander til det meste.

Mannen min kunne forsåvidt tenke seg å bytte jobb.

Sjansen for at vi kommer oss inn på boligmarkedet øker. Her vi bor i dag tør vi ikke kjøpe i frykt for å bli sittende med et hus vi ikke får solgt.

Negative faktorer:

Vi har ikke barnehageplass til mini og min sjanse for å kunne jobbe neste år er derfor veldig svekket (følger jo skoleåret).

Jeg er veldig glad i å jobbe og har sett frem til å komme meg ut i jobb, derfor ser jeg mørkt på å være hjemmeværende lenger enn jeg må.

Jobbmarkedet er mye mer presset for min del, her vi bor i dag er jeg så og si garantert jobb

Økonomien blir dårligere (vi klarer oss godt allikevel forsåvidt) siden jeg

vil få meget redusert inntekt og at vi mister finnmarksfordelene.

What to do???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ville flytta:) Mange av de negative faktorene er "kansje - faktorer" dvs at det er ikke garantert at du ikke får barnehage, dagmamma, pass visst dere flytter, det kan vere du får deg jobb....osv. De positive faktorene er jo helt sikre:)

Ang økonomi så må dere jo forsikre dere om at dere klarer det. Det er mulig å leve litt trangt, spare litt osv, men visst dere virkelig ikke klarer å bo (eg vet jo ikke hvordan situasjonen deres er i detalj) så er jo det et problem. Men om dere klarer dere, om enn litt trangt i begynnelsen, ville eg absolutt gjort det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...