Gå til innhold

Dere som har barn med Atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg smører mer kortison........

Men man skal jo ha pauser, men jeg kan jo ikke ta pauser så lenge utslettet er der? Han har noe på hendene som ikke blir borte, det er bedre, men ikke helt borte. Nå har jeg smurt han der i ca 3 uker.

Jeg kan jo ikke ta en pause mer kort. nå? Syntes det er vanskelig noen ganger.

Kanskje jeg må øke til 2 ganger om dagen? Smører med fuktighets krem over hele kroppen 3 ganger om dagen og han får oljebad hver dag..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått oppskrift av to forskjellige hudleger, og de sier følgende:

Smør morgen og kveld i to uker, deretter skal det være en pause på min. 10 dager. Hvis det er behov kan du smøre en gang annenhver dag i pausen. På kvelden smører jeg inn hendene med Ceridal eller Locobase fet-krem etter at han har sovnet, for å prøve å få nok fuktighet inn i dem uten at det virker 100%. Gutten min har atopiske vinterhender, og vi får ikke bukt med eksemet på fingrene nå i dette våte været. Går bare og venter på sommeren...

Kan jo være du trenger sterkere kortisonsalve også. Vi bruker Locoid Lipid nå, og det holder ikke...

Skrevet

Du bør være forsiktig med å smøre for lenge med kortison. Eldstejenta mi hadde en periode med dette før vi fikk hjelp med homeopati.

Før vi søkte hjelp hos homeopat, fikk vi kortisonsalve av legen og beskjed om å smøre to ganger om dagen i maks 1 uke.

Husk at huden blir tynnere av kortison, og dermed mer utsatt senere.

Skrevet

Jeg syns også det er vanskelig å vite. Gutten min har utslett som ikke går vekk. Noen ganger har han utslett i en uke og så er han helt fin i en uke og så pluselig har han nye utslett. Jeg syns ikke han blir bra av kortison så jeg har nesten ikke brukt det. Bruker stort sett bare fuktighetskrem. Merker liksom ikke noen forskjell om jeg bruker kortison eller kun fuktighetskrem.

Hvordan ser utslettene ut da? Er det sånn e røde hissige eller røde tørre flekker?

Skrevet

Ja, jeg tenker også at Locoid ikke holder at vi må opp et hakk.

Får heller høre med hudlegen hvis jeg skal opp på Elacon (er det ikke det som er i gr. 3 da?)

Ja, jeg smører det området med locobase repair av og til, men til vanslig bruker jeg aderma og miniderm.

Skrevet

Jeg er veldig klar over dette Attpåklatten, men med hans grad av eksem så nytter det ikke å bruke homeopat (been there done that).

Skrevet

De er røde og tørre....

Jeg merker stor forskjell på fuktighetskrem og kortison, men har nå dette på hendene som ikke blir helt bra.

Skrevet

I samråd med hudlege kan kortison brukes i lange perioder uten opphold, med mange smøringer pr dag. Selv har jeg brukt Betnovat(sterkt steroid) i seks uker i strekk, med fire smøringer for dag, nedtrapping i fire nye uker med to smøringer og til slutt to uker med en smøring for dag, deretter ved behov. Fikk ikke problem med tynn hud, selv med så hyppig smøring med sterk salve. Men husk at dette skal være etter avtale med lege.

Skrevet

Min datter hadde også en ekstrem eksem, som ble bra ved hjelp av homeopati. Men det kommer også an på homeopaten og hvor mye erfaring de har..

Fettsyrer er kjempeviktig å få i disse barna.

Bade dem i lunkent vann hvor man har krystet i hvetekli kan være lindrende.

Håper dere klarer å få kontroll på det, for det er plagsomt for de små.

Lykke til!

Skrevet

Vi ble også anbefalt å ikke bruke røde klær på henne, da fargen har noen stoffer i seg som kan være fremprovoserende på sart hud!!!

Og syntetiske plagg inn til kroppen bør man unngå, helst bare ren bomull. Ull kan faktisk forverre eksem..

Skrevet

Jepp!

Har nok vært med på det meste når det gjelder huden hans. Inkl en uke på hudavdelingen på Riksen. Klibad også....

Håper at han slipper unna snart!

Datteren min på 9 sliter med det enda :-(

Det jeg spiser kan jo også påvirke eksemen, så passer litt på der.

Skrevet

Etter flere års erfaring med eksem (22 år faktisk) har jeg sett utviklingen i behandlingsregimet. Det er værre for huden å være konstant tørr, sår og sprukket (som min sønn er på fingertuppene) enn å smøre med kortisonkremer. Ull og syntet bør unngås innerst, likedan må de ikke gå fuktige. Vi smører Aderma på dagtid (maaaaange ganger pr. dag) og en fetkrem på natt, i tillegg til kortison. Farens Betnovatsalve ble brukt en liten tid da de gikk tom for Locoid på apoteket, og den var klart bedre.

Selv om vi ikke får bort alt i løpet av en smøreperiode, så tar vi pausen for at huden skal bygge seg opp igjen. Så lenge man gjør det, er det ikke noe særlig skadelig å bruke kortison.

Homeopat og forskjellige bad har vært prøvd, men med svært små forbedringer i forhold til innsatsen. Så lenge det nå bare gjelder min sønns fingertupper, er smøring den beste behandlingsmåten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...