Gå til innhold

Ang syklister i gangfelt...

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Vi hadde en diskusjon her inne tidligere, der mange mente man ikke hadde vikeplikt for syklister i gangfelt.

Jeg var uenig med dette fordi kjørelæreren min hadde sagt noe annet, og skulle sjekke opp i dette og oppdatere dere.

Nå har jeg snakket med kjørelæreren.

Man har vikeplikt for syklister i gangfelt pga.

Paragraf 3 sier man skal være aktpågivende, hensynsfull og varsom, og man skal dermed ta hensyn til også syklende i gangfelt.

Paragraf 18 sier at syklister har lov å oppholde seg (syklende) i gangfelt så lenge de ikke er til hinder for gående.

paragraf om gangfelt (husker ikke tallet) sier at man har vikeplikt for gående i gangfelt, men her skal ordlyden muligens endres til "gående og syklende" fordi dette kan mistolkes til at man IKKE har vikeplikt for syklende i gangfelt, noe som jo paragraf 3 og 18 opphever.

Har vært oppe til diskusjon flere ganger.

forskjellen er at syklister har delt vikeplikt for biler - de skal samarbeide med bilisten for å "avgjøre" hvem som skal kjøre først, i motsetning til gående som har førsterett i vanlige gangfelt.

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det pga av disse misforståelsene vi lærer å gå av sykkelen før vi skal gå over en vei på et gangfelt? Rett og slett for å være på den sikre siden?

Vanskelig å stole på en bilist når man sykler. Prøver å tenke på det når jeg kjører bil selv.

Har forøvrig ikke fått meg med den diskusjonen tidligere.

Skrevet

Etter min mening bør man holde fast på at syklister må gå av sykkelen for å få rettigheter som gående i gangfelt. Syklister kom kommer i en vanvittig fart og bare freser over gangfeltet, er direkte livsfarlige, både for seg selv og andre. Om du er aldri så aktpågivende som bilist, så har man ikke sjanse mot en del av disse "gærne" syklistene. Og hvem får skylda når noe går galt? Joda, alltid bilisten.

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Ja det er jeg helt enig i.

syklisten har forsåvidt den samme vikeplikten ovenfor bilen, så tanken her er vel at man skal samarbeide.

hvis man svinger har man alltid vikeplikt for både gående og syklister (sier ingenting om hvor de skal oppholde seg da) men det regner jeg med dere vet om da=)

Skrevet

Uff, jeg tør ikke annet enn å gå av sykkelen sånn som bilene kjører her i byen. De er horrible og INGEN tar hensyn om man går med barnevogn f.eks., nei de kjører i ful fart selv om det er grønn mann, gangelt e.l. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...