Rivjerntilkjeft Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 hei! jeg har prøvd ALT fra kremer til mat og altmulig diverse, men uansett er jeg full i merker! overalt! overdriver ikke når jeg sier at ansikt hender og legger er eneste stedene uten! så prøv ivei, men ikke forvent at alle rådene skal fungere.. men om noen har positive erfaringer er jeg med å dytter her altså!!
Gjest Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Det er nok desverre ingen produkter som kan garantere deg at du ikke får strekkmerker. Noen får strekkmerker, andre ikke. Og det skyldes noen hormoner. Selv er jeg av de som får strekkmerker nesten bare ved å tenke på det. Har masse strekkmerker allerede. Jeg er 26 år og førstegangsgravid, men det ser ut som at jeg har født minst 2 barn allerede. Jeg har strekkmerker på magen, brystene, over hele korsryggen, på hoftene og lårene - ja, til og med på knærne! Jeg har smurt meg med a-creme og spenol hver jævla dag etter at jeg ble gravid, men har det hjulpet? Jeg forsøker nå ihvertfall å se det positive i at jeg allerede har strekkmerker fra før, for hittil har jeg ikke fått noen nye merker. Det er bare de gamle som har blitt lengre. Og hvis det fortsetter sånn så skal ikke jeg klage i det hele tatt =) Nå er det desverre sånn at noen kvinner bare får strekkmerker og ikke kan gjøre så mye med det. Man kan selvsagt forsøke å fjerne dem ved hjelp av plastisk kirurgi, men det greieste er hvis man kan klare å godta at de er der. Jeg forsøker å se på strekkmerker som et tegn på kvinnelighet jeg. Jeg liker dem ikke, men jeg har godtatt at de er der. Heldigvis har jeg en samboer som er strålende ovenfor meg og strekkmerkene mine. Han sier at de er en del av meg og han elsker alt ved meg. Og da trenger ikke jeg å bekymre meg over hva andre mener om hvordan jeg ser ut. Så lenge han liker meg for den jeg er, så spiller det ingen rolle om andre mennesker synes jeg har en fin eller en fæl kropp.
hmmm? Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 en venninne som har gått hudpleien foreslo hvetekimolje, skulle visst forebygge både strekkmerker og rynker... har ikke prøvd selv, men dette var i alle fall et lite tips for dem som vil prøve
juni08&mars10 Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Ca når begynte strekkmerkene deres å komme?
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Heisann jenter, Jeg tror på dette med smøring innvendig.. Tar derfor tran hver eneste dag -og har ikke fått noen strekkmerker - ennå ... ;o) Er i uke 37. Lykke til med alt fremover! Klem DollyD
Supermamm Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Det finnes en olje fra Clarins som er spesielt for å forebygge strekkmerker. Om den faktisk virker, det tør jeg ikke si noe om. Jeg brukte den på magen sist og fikk ikke et eneste strekkmerke der. MEN jeg fikk alle mulig andre steder:( Innsiden av lår, øverst på rompa og på puppene... Denne gangen har jeg ikke giddet å investere i noe som helst, smører med bodylotion når jeg orker, så får det komme det som kommer. Har heldigvis ikke fått noen nye enda!
lindamalmsten Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Jeg er også redd for å få strekkmerker. Tenkte kanskje det kom mer når man var tynn fra starten av og kroppen strakk seg. Jeg har "bank i bordet" ikke fått noen ennå og er i uke 29. Jeg tar 1 gram omega 3 tabeletter hver dag. Noe jeg har tatt fra før jeg ble gravid og økte dosen etter at jeg ble gravid pga tørr hud. Jeg smører meg også hver dag etter at jeg ble gravid pga svangerskapskløe og tørr hud. Vet ikke om det har uteblitt på grunn av det eller om det er kroppen min som ikke har anlegg for det, nå er det over 2 mnd igjen da og mye kan skje. Fortsetter hvertfall med tran og krem. Lykke til jenter ;o)
humla80 Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Jeg vet ikke men tror det er greit å smøre kroppen innen fra og utenfra. Dem sier jo at en ikke får gjort noen ting til å forhindre strekkmerker at det er veldig genetisk. Men det er jo rett og slett at underhuden sprekker for at man vokser for raskt. Huden følger desverre ikke med... Jeg knasker super omega 3,6 og 9 4- 8 kapsler om dagen. DET ER IKKE FARLIG Å TA FOR MYE AV SLIKT Fish fat 4 kapsler: inneholder EPA, DPA & DHA ZMA : inneholder zink, magnesium og B6 vitamin. Tar 4 før jeg legger meg Smører mage, lår, pupper, rumpe med Weleda fødselsforberedende olje og Decleor krem ( pumpeflaske, den er veldig fin) Men om denne kombinasjonen virker det får tiden vise. Jeg har en del strekkmerker fra før, da jeg var så tynn og la på meg så alt for fort. På rumpa og lårene. Har etter at jeg ble gravid fått noen svake strekkmerker på Puppene, men det er så vidt det synes. Så jeg klager ikke hittil!!! Men en vet jo aldri, kan jo plutselig får sikkelige strekkmerker på slutten. Man iafall så smører jeg meg på innersiden og yttersiden. Bedre å leve i den tro at en forebygger enn at en ikke gjør noen ting.
Bebbiss Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 Har 5 dager igjen til termin, gått opp 20 kg og fått 0 strekkmerker, til tross for at både mamma og søster fikk strekkmerker (og jeg har strekkmerker på rumpe/knær fra tidligere hurtig vekt-økning). Har brukt Body Shop's Body Butter med Brazil Nut på mage og bryster i svangerskapet og har altså sluppet et eneste strekkmerke (så langt i hvertfall).
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Hadde noen strekkmerker fra før av, men ikke fått en eneste en på magen, har bare kommet flere på innsiden av låra og puppene...uff, men sånn er det jo, vi må ofre litt..hehe..bruker og body butter fra body shop, som sagt ikke fått noen på magen, men puppene, de er nesten borte nå og, merkelig...vi får bare leve med det..
Thea Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 Jeg fikk masse strekkmerker sist jeg var gravid - spesielt på magen og puppene. Men etter et års tid var de nesten helt borte! Jeg smurte meg på magen når jeg husket det (ikke ofte). Så kanskje du også er heldig! Nå har jeg mye mere på magen og er redd for at de ikke går vekk siden det virker som de har kommet på samme sted.
lillespiren2:) Skrevet 17. april 2008 #13 Skrevet 17. april 2008 Hei Er det ikke av betydning hvor raskt man blir stor under et svangerskap? venninnene mine som har vært gravide, har alle hatt veldig store mager, og sett helt sprekkferdige ut rett før fødsel. Søstra mi vokste også j.. mye over kort tid, og hun var full av strekkmerker. Det har jo med hudens elastistet å gjøre skulle man tro, og når man blir så stor, er det vel større sjanse for flere strekkmerker? eller? Jeg er selv høy og tynn, og har en liten kul, men ikke et eneste strekkmerke. størrelse på mage, og hvor raskt den vokser må jo ha noe å si??
Gulljenta mi:) Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Tror det der er genetisk. Jeg har ingen strekkmerker ennå, uke 31. Min mor fikk heller aldri strekkmerker etter 3 fødsler.
linda-81 Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 är i uke 40 och har inga strekkmerker alls(trotts vikt økning på 24 kg), det enda jag gjort är att ta kapslar med multivitamin och omega 3 fr. apoteket. Tror kanske det är lite genetiskt också..
Gjest Skrevet 17. april 2008 #16 Skrevet 17. april 2008 Dette med strekkmerker har både med hormoner og generell hudkvalitet å gjøre. Noen får strekkmerker pga hormoner, og da kan strekkmerkene også komme kjempetidlig, uten at magen har blitt så stor. Andre får srekkmerker fordi huden deres ikke er elastisk nok til å tåle belastningen ved å strekkes så mye som den gjør under en graviditet. Strekkmerkene sitter i underhudslaget, hvilket betyr at mye av den smøringen mange gjør ikke betyr noe fra eller til. En vanlig lotion trenger ikke ned i underhudslaget. Dette med indre smøring vet jeg lite om, men jeg tror faktisk mer på det enn på alt man foretar seg av ytre smøring. For min del har jeg alltid ligget høyt på SF-skjemaet i alle mine svangerskap (er nå i mitt 3.). I første svangerskap "eksploderte" puppene fra en C-cup til en F-cup. Jeg har aldri smurt huden spesielt mot strekkmerker, kun med vanlig bodylotion etter hver dusj. I første svangerskap la jeg på meg 20 kg, i mitt andre 15 kg, og hittil er jeg oppe i + 12 kg. Så langt har jeg ikke fått ett eneste strekkmerke. Derfor tror jeg heller ikke noe på at det har noe å si hvor stor magen er, med mindre man har en hudkvalitet som ikke tåler å tøyes. På den annen side vil man da trolig få strekkmerker, selv om magen ikke blir så stor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå