Giftmamma med2jenter Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Min mann har et barn fra før og vil gjerrne ha delt omsorg.. Dvs i praksis har de det, fordi han er hos mor og far annehver uke. Så det er da bidraget han vil oppheve. Så han skrev en ny samværsavtale og leverte til mor om å få delt omsorg. Men dette nektet hun.. Kan hun det?? Vi er vel begge ganske sikre på at hun nekter dette fordi da mister hun pengene hun får hver mnd.. Føler at hun skal ha i pose og sekk, barnefri annenhver uke, men samtidig motta penger.. Jeg blir så frustrert.. Der har de råd til å dra til syden, hun jobber litt, men er sammen med en (eks?!!)narkoman som bare går hjemme og får støtte i hue og ræva, mens enn annen må jobbe ræva av seg for å få det til å gå rundt.. Jeg er ikke så god på dette her,når det kommer til lover og regler om samværsrett osv, så jeg prøver her og kanskje noen her vet hva vi kan gjøre?!!
TurboPrinsessen:-) Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Kan ikke så mye om dette jeg heller, men om han har ungen 50% så skal han jo ikke betale? HVis han kan dokumentere at han har ungen så mye..... eller kanskje det bare kan føre til at han ikke får ha barnet så mye? En jeg kjenner mangler en eneste dag i uken på delt omsorg, men damen nekter å gi han den dagen, for da mister hun bidraget.. hun har jobb og er gift med en som tjener bra.. frustrerende! Hadde det vært omvendt hadde det vel gått bra... Sorry, kan ikke hjelpe deg..
Giftmamma med2jenter Skrevet 16. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2008 Ja, det kan dokumenteres, kanskje snakke med de på NAV. Er utrolig irriterende.. Tusen takk for at du gadd å svare:)
Giftmamma med2jenter Skrevet 16. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2008 De skal vel ha delt barnetrygd mener jeg også at jeg har hørt, og der sitter ho og mottar dobbel barnetrygd i stede..
Giftmamma med2jenter Skrevet 17. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2008 dytter litt jeg, i håp om noen som kan svare meg..
To tette + snart ei med flette Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Om din samboer faktisk har gutten sin annenhver uke så skal han jo ikke betale bidrag og barnetrygden skal dles mellom mor og far! Barnehave/sfo regninger skal deles likt osv... Det jeg ikke vet er om mor kan nekte far å ha delt omsorg, om an alt har barnet 50% og kan dokumentere det vil jeg tro at mor stiller i et litt dårlig lys. Om hun nekter å få det ned på papir tyder det jo på at hun kun er ute etter bidragspengene og evt andre goder hun måtte ha. Ville tatt kontakt med fvk og nav jeg. Forklart saken og fått et møte. Lykke til!!
alvefrøken Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 I prinsippet skal hun ikke nekte.... men i praksis har menn veldig lite å stille opp med dessverre. Er mange triste pappaer og unger rundt om i landet.
Northernlights Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Han kan ta det til retten. Men uansett, hvis mor tjener vesentlig mindre enn far, så må far likevel betale barnebidrag. Iallefall er det sånn reglene er her jeg bor (USA). Dette vet jeg,fordi jeg har hatt 50% daglig omsorg i et par år,før jeg endte opp med 100% i fjor sommer. Og da måtte far betale meg,fordi han tjente over dobbelt så mye som jeg gjør. Jeg betalte ingenting.
Northernlights Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 "Han kan ta det til retten" var en dårlig setning...huff,oversatte rett fra amerikansk. Han kan kjøre en sak mot henne i retten, var det jeg mente. Skaff advokat,og søk full omsorg, om barnet bor i dårlige forhold med mora.
___ Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 Hvis de først har blitt enige om en ordning kan nok ikke en av partene bare kreve å få den endret uten at den andre er enig eller at det går gjennom rettssystemet. En avtale er vel gyldig til en nye avtal eventuelt blir ingått. Det kan jo ikke være sån at hver av partene kan endre avtalen slik de selv vil når de vel.
alvefrøken Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Det som er litt trist, er at fedre sjelden vinner fram i rettssystemet! Det skal litt til for en far og vinne, hvis ikke mor blir regnet som uskikket etc
Northernlights Skrevet 17. april 2008 #12 Skrevet 17. april 2008 alvefrøken,sånn blir det mindre og mindre av. Det er slett ikke umulig for en pappa å få omsorgen,selv om mor er skikket. Som regel er jo begge to skikket,vil jeg tro.
Giftmamma med2jenter Skrevet 17. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 17. april 2008 Takk for mange svar her. Vi har bestilt time hos nav idag.. Så får vi høre. Før så jobbet hun nemlig ingenting, men det har det blitt mer av i det siste.. Så jeg tror de tjener forholdsvis likt. Dermed skal han vel da ikke betale noe i utgangspunktet.. Og moren er vel "skikket" til en vis grad... Dvs hun er sammen med en narkoman, så guttungen på 12 år har sett mer, enn barn på 12 år burde se. Det har vært politirasia der, krangling på kranglig med raserianfall osv..og så satt typen hennes inne nesten et helt år. Så jeg vet igrunnen ikke jeg... Det er ikke akkurat en god oppvekst for et barn. Dermed mener jeg ho ikke har mye vett mellom øra som utsetter ungen sin for dette. Så vi har jo veldig gode grunner for å vinne frem her..
Northernlights Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Hvis barnet er 12 aar, har han rett til aa bli hoert i retten. Hvis han vil KUN bo hos far, skal derfor det taes hensyn til. Lykke til =o)
*Minnie Mus* Skrevet 17. april 2008 #15 Skrevet 17. april 2008 Nå er det faktisk overhode ikke sånn lenger at far bestandig taper i retten da. Faktisk skjer det oftere og oftere at far vinner. Har nettopp vært og hatt en slik runde selv. Hvem bor barnet hos? Hvem har han adresse hos? Retten kan ikke dømme feks mor og far til å ha 50/50, men de kan gi oppimot det. Uansett vil de se an hva som er best for barnet. Jo mer far har barnet, jo mindre bidrag. Faren til sønnen min har han annenhver helg + en dag og betaler minimalt.
Giftmamma med2jenter Skrevet 18. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 18. april 2008 Han er nok av den typen som ikke ville sagt han ville bodd hos oss... da han lissom ikke vil "svikte" mamman sin.. Og jeg forstår jo at det ikke kan være lett for et barn å velge hvem de vil bo hos... Men jeg vet ikke jeg, kanskje han ville gjort det.. Han er veldig opprørsk mot mamman sin om dagen og det er kanskje en måte å regaere på når ting er som det er hos dem.. Vi får se hva som skjer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå