Gå til innhold

Hva fenger dere i en bok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis dere leser en bok, hva er det som gjør at dere blir helt oppslukt i den?

Skrivemåten, språket, personene?

Interessant å lese hva dere legger vekt på! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg simpelthen ELSKER bøkene til Henning Mankell om Kurt Wallander. Han skriver utrolig bra og lager mye spenning. Han har en fortellermåte som får meg til å tenke (mange krimbøker avslører drapsmannen nesten med en gang) og jeg får frysninger av å lese om mordene etc.

Mankell har rett og slett en genial måte å få frem en bra krimhistorie på! Han er rett frem i beskrivelsene sine av åsteder etc, dessuten bruker han steder man gjenkjenner seg på, Ystad har jeg vært. Jeg klarer ikke å legge fra meg bøkene.. Har lest stort sett alle om Wallander, og sett filmatiseringen av bøkene.

Skrevet

Språket, tror jeg.

Blir som regel sittende og irritere meg over typisk kiosklitteratur fordi språket blir for enkelt og rett på sak. Trenger lesestoff som stimulerer meg og gir meg noe nytt og forfriskende.

Skrevet

Tror pappa også har lest alle Henning Mankell bøkene. Jeg elsker krim selv, så kanskje jeg også burde ha lest dem? :-)

Skrevet

De anbefales på det varmeste fra meg iallefall ;) Jeg elsker spesielt Brannvegg og Pyramiden. Brannvegg er ca 600 sider, leste den ut på turen fra oslo-kiel på ferie når jeg var fjortis.. ;)

Skrevet

liker Erlend Loe jeg da. mest fordi han har en helt genial måte og fortelle på i sin naviistiske stil. og fordi han har mange orginale og morsome utrykk og ikke er redd for og si det mange tenker.

jeg liker ikke folk

jeg liker ikke det de gjør

jeg liker ikke det de er

jeg liker ikke det de sier

kan en baktekst på en bok være mer genial?

Skrevet

Språket!

Korte, presise setninger.

Hjelper ikke om handlingen er bra hvis setningene er lange og kronglete. Orker ikke Dag Solstad sin stil. Han forteller OM noe som har skjedd, ser ting UTENFRA og tar meg ikke MED INN i handlingen.

Skrevet

Drivet. Som jo blir en blanding av historie, skrivemåte, språk, personer, energi og noe jeg vil kalle x-faktor. Det må gi meg noe og det må samtidig ta noe fra meg for at jeg skal vill lese videre.

Men jeg er en enkel sjel og omstiller forventningene slik at jeg faktisk klarer å lese en typisk dameroman (kiosk) uten å bli skuffa, selv om det ikke er i nærheten av det jeg ser på som god litteratur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...