Gå til innhold

flere som blir irritert? dere som IKKE er sykemeldte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det virkelig grunn nok å sykemelde seg på man er trøtt og uopplagt? vi er da alle det mener jeg.. gravide eller ei..man bør ha eg skikkelig grunn synes jeg. ikke rart det blir mange sykemeldinger. ta heller en egenmelding hvis det blir for ille! (= vi er da ikke syke fordi om vi er gravide.. forstår de med masse kvelme og bekkenløsning, men det er noe helt annet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hvor trøtt og uopplagte de som er sykmeldte for det er? Og sånn til opplysning, det er legen som vurderer som man blir sykmeldt, ikke pasienten.

Skrevet

det er ikke akuratt kjempe vanskelig å få sykemelding idag;P hehe..

Skrevet

kvalme seff:)

Skrevet

Ok, så da skal heller du bestemme hvem som er i stand til å utføre jobben sin skikkelig da, og ikke legene?

Hvordan vet forresten du hvor lite opplagt og trøtte de som er sykmeldt for dette er?

Skrevet

jeg har da vært trøtt og utmatta selv med full jobb, men dette har gått over etter en mnds-tid. man bør ikke legge seg flat med en gang, er det jeg mener. jeg bestemmer ikke hvem som er i stand til å utføre jobbene sine. det jeg prøver å komme fram til er at det er ikke rart at så mange gravide er sykemeldte hvis man skal sykemelde seg med en gang noe stritter litt i mot.

Skrevet

Kjenner jeg blir irritert på deg HI! Er verken "kvelm" eller har bekkenløsning, men er helt utslått for tiden. 6 uker til termin, sover minimalt om natten pga urolig guttunge på 1 år, samt diverse småplager som høygravide får mot slutten. Å arbeide som sykepleier på en hektisk avdeling var ikke så smart. Var så trøtt og uopplagt at jeg nesten var til fare for pasientene. Man klarer ikke å tenke klart når man går rundt i ørska, lett å gjøre feil. Så da er jeg heller hjemme med god samvittighet disse siste ukene.

Skrevet

Nemlig, du bestemmer ikke det. Derfor er det vel heller ikke noe å irritere seg over? La nå legene gjøre jobben sin og sykmelde de som trenger det.

En ting som er mer irriterende enn folk som er sykmeldt på "tynt" grunnlag er folk som ikke har oppdaget stor bokstav etter punktum!

Skrevet

irritert på meg må du bare bli;P du har nå i hvertfall kommet ganske langt i svangerskapet. men å sykemelde seg når man ikke er halvveis en gang er ikke noe jeg synes noe om i hvertfall..

Skrevet

synd for deg;) ikke alle skriver like perfekt vet du.. jeg irriterer meg over denne ene tingen, ikke så mye annet;)

Skrevet

Så jeg som var 10 timer alene på natt, med ansvar for svært syke mennesker, tunge løft og stell og der det lett kan ta 2-3 timer før hjelp kommer jeg ble selvsagt sykemeldt pga. min egen latskap...

Har du vært så kvalm noen gang at du holder på å besvime, men likevel skal bytte på noen som er full av avføring (og tror du babybleier er ille, så vet du ikke så mye!).

Løpe etter klokker som ringer, ta deg av døende mennesker samtidig som du vet at det ligger en annen og skriker i smerter og venter på smertestillende - men skal du gå å risikere at dette andre menneske dør alene???

Neida, jeg gadd bare ikke jobbe nå når jeg var gravid. Jeg var bare litt trett og lat, og har helst lyst å være hjemme på sofaen og se TV jeg.

Du vet ekstremt lite om arbeidslivet, jeg regner med at siden du har en jobb og et svangerskap som er lett og greit - så er det ikke så farlig med oss andre som ikke har det.

Håper du havner på sykehus en gang, og opplever slik en av mine pasienter gjorde at sykepleieren kaster opp rett foran deg fordi hun er gravid! Er ikke noe problem for deg regner jeg med, er bare å tørke opp og fortsette er det ikke????

Skrevet

Har vel litt betydning hva slags jobb folk har da. Ikke alle yrker det passer seg/er lovlig å være trøtt og uopplagt.

Regner med jeg ikke trenger å ramse opp eksempler for deg HI for at du skal forstå?

Skrevet

er da ikke de som er kvalme osv jeg irriterer meg over. jeg kan godt forstå den! har også hatt min byrde med litt kvalme og trøtthet i begynnelsen. jeg snakkes om de som KUN er trøtte, vil sove og føler seg litt mer slitne enn ellers.. angriper overhodet ikke de som ligger og spyr og har vondt!

Skrevet

Trenger ikke skrive perfekt for å ha oppdaget at det skal være stor bokstav etter punktum. Å "glemme" det er ren skjær latskap, og late mennesker liker vi vel ikke?

Skrevet

hehe.. jeg skriver alltid slik på data:) så sånn er det.

Skrevet

Det kunne jo vært kjekt å se HI ramse opp de yrkene hvor det er i orden å være trett og gjøre feil??

En oppfordring til deg babyboom, siden du er så overbevist om at tretthet ikke er en god grunn.

Skrevet

ja det hadde du likt;P da får du vente forgjeves. du skjønte ikke poenget mitt i stad så det er vel derfor:) nå spurte jeg etter de som blir irriterte, men hadde tydeligvis lite hell med meg idag:) var overraskende mye motgang her. men sånn kan det gå.

Skrevet

Kan jo være at det ikke er så mange som tenker som deg da babyboom, siden du ikke fikk noen støtte.

En år ofte "overraskende" motgang når en ikke tenker litt lenger enn sin egen nesetipp...

Overraskende for deg, logisk for meg!

Skrevet

kanskje, kanskje ikke.. men men:) synd at ikke flere tenker litt slik synes jeg. noe må man da få lov å irritere seg over:P

Skrevet

Det kan jo være at mange ikke tenker som deg fordi de har andre forutsetninger enn deg?

Med tråden din får jeg veldig inntrykk av at du har en jobb der det du gjør til en hver tid ikke har de største konsekvensene. Om det i det hele tatt har konsekvenser? Og at din livserfaring ikke gjør det lettere for deg å tenke at det finnes andre grunner enn latskap for å ikke kunne utføre en jobb!

Faktisk så utleverer du deg selv som veldig uvitende og litt "dum".

Blir sur fordi andre er sykemeldt og ikke du? Bunner irritasjonen i at du selv også vil være sykemeldt eller?

Skrevet

Det kreves altfor mye av kvinner i vårt samfunn! Graviditet er ingen sykdom men når en gravid kvinne er sliten og uopplagt så må hun få lov å være hjemme og samle krefter til verdens viktigste jobb: å bære frem barn og føde. Vi betaler enorme skatter og avgifter så vi kvinner må jo få noe tilbake når vi trenger det. Men de som er friske og opplagte kan jobbe så mye de vil! Det er en utrolig mentalitet noen har at vi skal skattes ihjell men når vi er syke så skal vi tåle det og ikke være til byrde for sammfunnet!

Skrevet

Synes det er bedre å sykemelde seg dersom man er trøtt og uopplagt, enn å gå på jobb trøtt og uopplagt, å utføre en dritdårlig jobb bare fordi man ikke skal sykemelde seg.

Det samme tror jeg arbeidsgiveren din også vil mene.

Det går i tap for arbeidet ditt om du kommer der å går rundt som en sløving, og bare yter 40% pga du er trøtt og uopplagt...

Skrevet

BABYBOOM

FIN DEG EIN HOBBY

Skrevet

Du har fått mye motbør her, babyboom. Jeg tenker at du vel irriterer deg over at mange gravide tilsynelatende er sykemeldte uten synlige plager.

Jeg ser også i profilen din at du er veldig ung, født i 1987, og faktisk bare like gammel som min datter. Jeg ble straks litt mer overbærende overfor dine innlegg :-)

Mange irriterer seg gjerne over at noen er sykemeldte, eller uføretrygdet, med såkalt skjulte sykdommer. Hvis vi kan se at noen har en sykdom, som en gipset fot el.l. er det greit, men de med sykdommer og plager som er usynlige for oss andre godtar vi ikke er sykemeldte eller uføretrygdet.

Og så er det jo sånn da, at i oss selv ser vi andre, og det vi kjenner som utmattelse og trøtthet overfører vi til andre. Men hva om "de andre" er mye, mye mer sliten enn du noen gang har vært. Så mye at du egentlig ikke kan forestille deg det? Er det da rettferdig at noen skal være sinna for at de blir sykemeldte? Kanskje er både arbeidssituasjon og hjemmesituasjonen deres helt annerledes enn din, og kanskje er det ikke lengre trygt å utføre arbeidet mens man er såpass utmattet?

F.eks min datter som er like gammel som deg har jo en helt annen hjemmesituasjon enn meg som er 39 år. Hun har ikke et helt hus som skal holdes vedlike, og hun har ikke en så ansvarsfull jobb ennå som jeg har. Veldig mange som er litt eldre enn deg, og gravide, har gjerne både ett, to og tre andre barn hjemme som krever omsorg. Jeg tror ikke det er mulig å forestille seg hvor mye arbeid det kan være med hus, hjem og barn. Og i tillegg skal man altså fungere i en krevende jobb som gravid!!

Jeg tror man heller bør forsøke å tenke sånn at legene har det fulle ansvar med å finne ut om pasienten trenger sykemelding. Selvsagt skjer det utnyttelse av systemet her som overalt ellers, men vi andre må bare ha tillit til at sykemeldingsreglene er kvalitetssikret, og at legene er sitt ansvar bevisst.

Så får vi heller bare være lykkelige så lenge vi holder oss passe friske og raske. Og ikke legge sten til byrden for de som har plager, ved å være irriterte over at de må redusere arbeidsmengden en (tross alt) kort periode i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...