Gå til innhold

Lystgass er vel smertestillende??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg fødte så hadde jeg bare lystgass, men vil likevel ikke si at jeg fødte uten smertestillende!?

Ofte når man ser fødsler på tv e.l. så sier de at man fødte helt uten smertestillende, hadde bare lystgass!? Blir ikke det feil? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lystgass hjelper ikke på alle..

gjorde det bare værre for meg... ble sinnsykt dårlig og spydde som en gris midt oppi alt...

men oksygen derimot hjalp, siden jeg da måtte konsentrere meg om å puste...

men det gjør jo ikke oksygen smertestillende eller?

Skrevet

Lystgass skal hemme smerteresptorene, men det er langt i fra alle det fungerer på. Det regnes nok som smertestillende.

Skrevet

Lystgass fungerer på en måte slik som en likegladsprøyte - den "sperrer" litt for hjernens måte å oppfatte smerte på. Eller.. Man bryr seg liksom ikke så mye om at det gjør vondt. Har fått lystgass i forbindelse med en operasjon av håndleddet tidligere. Jeg hadde bedt om å bare få lokalbedøvelse under den operasjonen, men den lokalbedøvelsen jeg fikk fungerte ikke helt optimalt. Så da legen satte skalpellen mot huden min og gjorde et lite snitt, lå jeg på operasjonsbordet og sa til sykepleieren at jeg kjente det. Og samtidig lo jeg fordi jeg syntes det var vanvittig morsomt at jeg skulle kjenne kniven på håndleddet =/ Det endte med at jeg fikk full narkose til slutt, men fy søren så morsomt jeg hadde det før jeg sovnet =P

Jeg var på fødselsinfo med jordmor på tirsdag. Hun sa at hun følte lystgass og/eller rent oksygen hjalp fordi hun hadde masken å holde i. Hun kunne bruke masken og gassen til å konsentrere seg litt ekstra om pustingen, hvilket gjorde at kroppen hennes tålte mer smerte. Jeg tror nok at det kan stemme ganske bra. Og ikke for det... Hvis man har tro på at noe kommer til å fungere, så gjør det ofte det.

Jeg har planer om å møte fødselen med et så åpent sinn som mulig. Jeg aner ikke hva jeg går til ift smerte og vil derfor ikke gjøre meg opp noen mening ang smertelindring og fødselsstilling før jeg er i situasjonen. Men.. Jeg synes det virker forferdelig avskrekkende med epidural - at de skal sette en nål i ryggen på meg. Kjenner jeg blir uvel bare ved tanken =/ Så jeg håper jeg klarer meg uten epidural...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...