bergen81 Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Vi skal på babysvømming i morgen. Det kom litt brått på, for det er siste kurset som starter før sommeren, ellers måtte vi vente til høsten, så da måtte vi bare hoppe på dette kurset. Jeg er helt og fullstendig grønn på dette området. Selve tiden man er inne i bassenget skal nok gå fint, men jeg blir helt stresset med tanke på det som skjer FØR vi kommer inn, jeg. Går veldig sjeldent i svømmehall selv, men vet jo selvsagt at man skal dusjes og vaskes grundig før man bader. Hvordan gjør man det rent praktisk med en tre måneder gammel baby? Hva må man ha med? Er det best å mate henne først? Holder man babyen samtidig som man dusjer? Har aldri dusjet med babyen, men det går vel på et vis? Herregud, føler meg helt teit jeg nå med så mange dumme spørsmål, men erfaringer mottas med takk:)
aragon Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Kommer jo litt ann på om du skal på et sted som er tilrettelagt for babiser el ikke da..... Men du må iallefall ha en badebukse til minsten og håndkle. La babyen ligge på gulvet på et håndkle el evnt på stellebordet i garderoben mens du skifter, skift på babyen. Pakk inn i håndkle og så går dere i dusjen. Man trenger ikke å dusje babyen før de skal ut i vannet, trengte iallefall ikke det er vi gikk. Der var det dessuten tilrettelagt med lekegrinder i dusjområdet slik at babyene kunne ligge der mens vi dusjet, hvis ikke får de ligge på håndkle på gulvet. Etter at dere har svømt dusjer dere sammen. Går så fint så! Lurt at de har spist litt i forkant for de blir veldig slitne de første gangene og blir fort grinete og sovner som regel fort etterpå.
Veronica Mars Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Det kommer til å gå kjempe fint! Hadde det helt likt forrige torsdag, det var min første gang! Bare kom ca en halvtime før, det er fint om du har matet først, babyer skal helst ha litt i magen, så blir det mindre mas. Slik vi har det, så kommer vi inn i en kjempe trang garderobe hvor det er lagt matter på gulvet, da er det bare å skifte på barnet og seg selv, så er det bare en rask tur i dusjen, trengte ikke noen grundig vask, bare en skyll, da holder du bare barnet tett inntil deg, unngå å få hodet til barnet under strålen siden det er første gangen dere dusjer sammen. Du trenger bare ha med deg håndkler og stellesaker, evt skift og badebleier da, er vel mer populært med sånne frotté truser, de pleier vanligvis å selge de der. Vi får iallefall våtdrakter til barna, og da går det bra med badebleier, men vet ikke om det er sånn overalt. Lykke til! Jeg synes iallefall at det er kjempe gøy:)
86frøken & lille krapyl Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Pass på at babyen er mett og uthvilt, men ikke gi mat sånn rett før dere skal bade. Hvertfall ikke mye mat, da går det fort galt.. Ta med håndklær og badetøy til begge to + evt et teppe til å pakke babyen inn i.. Litt avhengig av temperaturen i rommet.. Kan også være greit å ha bilstolen å sette henne i når du skifter/dusjer, ellers funker det fint å ligge på teppe/håndkle på gulvet. Først så skifter du selv og gjør deg klar og så er det babyen sin tur. Ikke ta henne med i dusjen før badinga, da blir hun fort kald før dere skal i vannet (er som regel litt info og greier først). Badinga har du sagt at du mener at skal gå fint, det viktigste der er bare å være rolig og oppmuntrende. Det burde gå bra Når dere kommer opp igjen burde du ta med babyen i dusjen og skylle av klorvann og sånt (evt bade når dere kommer hjem). Så kler du på babyen igjen og evt gir mat hvis det er tid for det, og så kan du selv skifte. De fleste babyer jeg har hørt om blir veldig slitne av en slik halvtime med babysvømming, så jeg tror hun sovner fort etterpå, og da får du tid til deg selv.. Husk forresten å ta med ny bleie til å ta på etter svømminga. Den har jeg nesten glemt noen ganger.. Jeg tror dette skal gå veldig fint, jeg. Var minst like uerfaren og usikker som deg på min første babysvømming, men det gikk helt fint. Lykke til og kos dere masse i morgen!!
nynne78 Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Kjære bergren 81 Gled deg til å begynne på svømmingen! Dette kan bli noe både du og babyen din ser fram til i de ukene kurset varer og kanskje i mange år framover. Jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye, dette kommer til å gå veldig bra! Du kan ta med deg en badebleie eller badebukse som man får kjøpt. Jeg har brukt bleier og det har fungert helt fint. De får du kjøpt i butikken. Ta også med en godt håndkle til babyen og et til deg selv. En dusjsåpe er også greit + dine vanlige toalettsaker og badedrakt/bikini. Prøv å ikke ta med for mye, det er bare stress å bære. Kom i god tid, og har du mulighet til å få babyen til å sove før svømmingen er det veldig fint, ved for eks å gå en tur med vogn. Det kan være greit å være på plass allerede 45 min før timen deres begynner. Babyen kan sove mens du legger inn tingene. Gi gjerne babyen mat før timen om det passer. Som du skriver er det vanlig å dusje før man går i bassenget, men ikke utsett dere for noe mer stress enn nødvendig. Du kan dusje mens babyen ligger på håndkle på gulvet. Om du vil kan du holde babyen i dusjen eller legge den på en matte inne i dusjen og vaske med en mild stråle. Men skulle du ikke få dusjet babyen før eller etter timen tror jeg det går helt fint å skylle av klorvannet når dere kommer hjem. Dersom barnet blir redd i bassenget er det bare å avslutte tidligere enn den avsatte tiden. For en 3 mnd gammel baby er 30 min vannaktivitet utmattende. Lykke til!!!
mamman til to gutter Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Der vi går anbefaler de ikke at vi dusjer babyene før vi bader, men etter bør man dusje pga kloret. Jeg hadde aldri dusjet med mini før vi begynte på babysvømming, men det gikk veldig fint, anbefaler deg å bare skylle med vann og ikke bruke såpe el for da blir han veldig glatt. Så noen over anbefalte deg å ha med bilstolen. Det kan sikkert være et godt tips hvis det er en stor garderobe, men der hvor vi går og helt sikkert mange andre steder også er det en veldig liten garderobe og det blir veldig trangt når noen har med bilstolen inn, så se an det før du har bilstolen i garderoben. Jeg har alltid med to håndkler for da har jeg et tørt til å legge han på og bruke til å tørke i alle sprekker før vi tar på klær igjen. Hvis dere skal gå på kvelden rett før leggetid er det veldig lurt å ha med pysj og ta på den så er det bare mat og så legge når dere kommer hjem.
Lille Lu Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Der vi går holdt de et kort informasjonsmøte for alle sammen den første gangen. Der forklarte de alt - og hvilke regler som gjaldt. F.eks trengte ikke babyen dusje før badinga. Der er også lekegrinder i dusjrommet som vi la fra oss babyen på et håndkle i mens vi dusjet. Veldig greit. De første gangene var det også litt kortere time - normalt 30 min men de første gangene litt kortere. Vi ble rådet til å ikke dusje de med såpe men bare skylle de med vann, både fordi såpe kan gjøre de glatte og det kan være litt skummelt med tanke på at de glepper ut av henda, huff - men også fordi det ikke er nødvendig. Når babyen er dusjet pakker du han/henne inn i et håndkle og legger i lekegrinda mens du dusjer ferdig selv. til babyen tar du med eller kjøper der det barnet skal bade med, bleie, skift, håndduk som du kan tulle barnet inn i.
bergen81 Skrevet 16. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2008 Tusen takk for mange gode svar!! Nå føler jeg meg mye roligere, og gleder meg så smått til i morgen:) Dere er gode å ha når man er en uerfaren førstegangsmamma altså!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå