Gå til innhold

Uff. Var hos gynologen i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos gyno til kontroll i dag og hadde ul som viser at jeg kommer til å få en diger baby, hvis han kommer til å vokse i normalt tempo fremover. Han beregnet at babyen kunne komme til å veie mellom 4 og 4 og halv kilo ved termin, men det kom ann på hvor mye han ville legge på seg i uka. Han regnet da utfra gjennomsnitt som er 200 g i uka, men sa at det heller ikke er unormalt at han ikke legger på seg mer enn 100 til 150 g så vi får se.

Gleden i det hele var at han regnet med at han nok ville før termin, så vi får se.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte en gutt på 4310g og 56 cm.

Fødselen var over på 2,5 time og jeg har ikke sydd et sting.

Str på babyen trenger ikke har så mye å si. Det er hodeomkretsen som avgjør sluttfasen på fødselen. Jeg bærer på en stor baby denne gangen også, og er overhode ikke bekymret. =)

Det skal også legges til at jeg er 168cm og veier 54kg uten magen.

Så bare kos deg og nyyyt tida, og gled deg over at gullet hat større forutsetninger for å få en flott start på livet om han har et par hundre ekstra gram på kroppen.

=)

Skrevet

Veninna mi var på ultralyd i uke 32 og fikk vite at beibien kom til å bli rundt 4 kg. Når vesla kom ut - 1 uke etter termin - var hun 2900 gram.

Skrevet

En ting er at de kan beregne feil, men ofte så er det flere uker mellom målingen og fødsel.

Det viser seg at noen legger på seg lite i etterkant mens andre får lite næring og kanskje til og med går ned i vekt.

Så klart det kan avvike fra estimat.

Lykke til går nok helt fint

Skrevet

Min baby ble estimert til det samme som din på ul, men ut kom en liten på 3300g.

Det er mye gjetting, for å si det slik.

Skrevet

jeg hadde ul et døgn før guttungen ble født, fikk beskjed om at han veide ca 2900g, når han ble født veide han 3440g, så de tar mye feil!

Skrevet

Da jeg var på ekstra UL på Ullevål i uke 32 fikk vi beskjed om at de ikke kunne stole på vektberegning i forhold til termin da dette var nokså usikre tall! Så merkelig at de sier så forskjellig. Legen vi var hos var helt tydelig på at det var umulig nesten å forutsi da barn vokste ujevnt og at målene på hodet, lårbein og slikt som de gikk utifra kunne virke misvisende. Er rundt uke 18 at de har flest fakta og forholde seg til for beregninger, etter dette varierer det fra barn til barn...

Har iallefall flere venninder hvor de har feilberegnet ganske så mye (derav en som fikk ei jente på 2.6 som de trodde veide 3.5, ganske betydelig forskjell.. spesielt med tanke på at denne lille frøkna nesten ikke hadde vokst de siste ukene og jevnlig blitt fulgt opp med UL!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...