Gjest Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Hvordan er anfallene deres? Vondt lenge? Hva slags medisiner bruker dere? Lurer på om jeg har migrene... I uken før mensen og den uka jeg har mensen har jeg mye vondt. Begynner gjerne å murre om morgenen, og jeg blir kvalm. etterhvert klarer jeg ikke å se når det er lyst, er nesten så jeg må legge meg under dyna for det er så vondt. Eneste som hjelper er å sove, og har jeg ikke muligheten til det (er alene med ungene 2 uker i strekk) så har jeg så vondt at jeg klarer omtrent ikke reise meg, for da kjennes det ut som hodet skal sprenge... Må nok ha meg en legetime å få noe som hjelper, for jeg plages veldig når det kommer 3-4 anfall på en uke..
Mamma78 til to herlige små:) Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Jeg har migrene, har vondt på den ene siden av hodet. det er dunkende smerter som forverres ved fysisk aktivitet. Altså når jeg går, bøyer meg, går i trapper ol. Jeg har noen tabletter som heter Diclofenac Kalium (tror det staves slik) Er i permisjon og lever rolig og stabilt, derfor lenge siden jeg har hatt behov for å ta de.
Gjest Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 Jeg sliter med sterk migrene, har begynt på blodtryks medisin tar en pille hverdag som forebyggende.Så tar jeg Immigran nesespray når jeg får anfall.Kan bare anbefale deg å gå til legen..
*gruffalo* Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Jeg har en del vondt i hodet, og noen ganger er det skikkelig bankende vondt og blir da kvalm og klarer ikke se i lys. For 2-3 uker siden fikk jeg skikkelig vondt, begynte likt, men hadde ikke sjanse til å sove på natta. Bare verket og følte jeg skulle brenne opp. Lå med kald klut i pannen. Gikk da til legen dagen etter, Fikk migrene-tabletter (imigran) , men var så langt uti anfallet at jeg fikk paralagin forte som jeg skulle ta. Varte i ganske nøyaktig 3 dager (har aldri gjrot det før). Jeg ville gått til legen hvis jeg var deg. Drøyde det selv hele tida, så måtte et skikkelig anfall til før jeg gikk...
*gruffalo* Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Hvordan funker nesespray ift tabletter? Legen spurte hva jeg ville ha, men jeg visste jo ikke det....
Northernlights Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Jeg har det alltid ved eggløsning og dagen før mensen, pluss ved værforandringer,spesielt ved trykkfall i lufta (før torden har jeg det alltid). Tar propranolol (uff,det ser ikke rett stava ut..hehe), for blodtrykket mitt,som er høyt. Men det skal også hjelpe mot migrene. Legen skrev ut elavil også, men jeg la på meg mye denne mnd, og det er en sideeffekt, og da tar jeg heller et par migreneanfall isteden, så den pilla kutter jeg ut. Varierer hvor lenge et anfall varer. Alt fra noen timer, til dager. Jeg blir dessuten veldig sløv rundt anfall (før og etter). Det høres ut som du lider av migrene, utifra det du beskriver.
Medium fikk guttebass Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Hei, jeg har migrene og vet godt hvor ille du har det. Får også anfall med kvalme og oppkast og det varer ofte i flere dager. Første fikk jeg resept på Cataflam av legen, men de fungerte dårlig. Nå bruker jeg Diclofenac Kalium, og det ser ut til å fungere bedre. (Har bare prøvd dem en gang foreløpig, med hell. Gå til legen - det er god hjelp å få! )
___ Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Jeg har en mild form av migrene. Vanskelig å beskrive smerten. Begynner med murring og øker som et bånd som strammer hardt rundt hjernen (selv om jeg heldig vis ikke har forsøkt det), mye av smerten legger seg et sted bak øynene. Samtidig blir jeg kvalm, får problemer med å fokusere blikket og får problemer med å holde balansen. Jeg er for eksempel ikke i stand til å sykle eller lese. Når jeg legger meg ned kan jeg ikke ligge på ryggen men må enten halvsitte eller ligge på siden. Jeg er så heldig at mine anfall er veldig enkle å stoppe. 2 parasett med et glass cola (light) holder hvis jeg bare tar dem tidlig nok, dvs mens anfallet bare er på "murrestadet". Da er jeg som regel helt god igjen på under en time. For meg kommer heller ikke anfallene så ofte, kansje i snitt 2 ganger pr mnd. Det rare var at jeg ikke hadde et eneste anfall i noen av graviditetene og veldig få mens jeg ammet.
Gjest irismor Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Anfallene varierer fra små milde til kraftige harde. Fra ett par timer til 3-4 dager. Bruker maxalt smeltetabletter, fikk et nytt liv med maxalt. Jeg gikk på immigran før, men jo mer anfall jeg fikk jo mer immigran måtte jeg ta. Og jo mer immigran jeg tok jo oftere fikk jeg anfall. Skaff deg en time hos legen så fort som mulig, og få hjelp.
winneboo Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Anfallene mine er veldig forskjellige innimellom. De verste gjør at jeg kaster opp pga sterk hodepine og synsforstyrrelser. De mildere gjør at hodet nesten sprenger men at jeg slipper å kaste opp. Tåler ikke lyd eller lys. Det er jo ypperlig med barn..hehe..Hatt mange vonde dager der ja. Slike anfall hadde jeg 3-4 ganger i uken i ca 8mnd før jeg gikk til legen. Skulle gått mye før, men tenkte ikke så langt. Trodde det bare var pga stress osv. Jeg begynte på forebyggende medisiner fordi jeg hadde anfall såpass hyppig. Så nå tar jeg medisiner hver dag, Selo-Zok heter de. I tillegg tar jeg Almogran som er mot migreneanfall som jeg tar når jeg kjenner at et anfall er på vei. Disse gjør meg sløv og søvning, men heldigvis får jeg sjeldent anfall på dagen, mest om ettermiddagen`\kveld. Nå har jeg anfall kanskje 1-2 ganger i uken, noen uker mindre. Men nå får jeg anfall ved stress spesielt, å noen uker er mer stressende enn andre. Dessuten kan sjokolade gi meg migrene så spiser lite av det. Du har anfall ganske ofte så du blir mest sannsynlig satt på forebyggende medisin, for de anfallsmedisinene skal man helst ta max 2 ganger i uken. Men de hjelper! Uten de så hadde jeg ikke overlevd tror jeg. Gå til legen fort fort!
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 Hmm. Diclifenac er vel ikke rein migrenemedisin???
noLadyjustME Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 Syns også du bør gå tilbake til legen ja, så du får en skikkelig utredning..Er du i tvil om det er migrene spør om du kan få en MR av hode/nakken for å utelukke andre ting:) Jeg har også migrene, og går på Selo-Zok hver dag, og har nå økt til 100mg daglig pga kraftige og veldig ofte anfall-så mye som 2-3 anfall i uken selv etter jeg begynte med medisin:/ Veldig kjipt,slitsom og utmattende! Har også Immigran(nesespray) som funker omtrent annen hver gang etter min erfaring, Relpax også, og får også Pinex forte til å ha i verst tilfelle.. Hos meg dunker det i nakken og hele bakhode opp mot toppen, helt sinnsykt intens smerte som ikke kan sammenlignes med mye annet nei..Kjenner pulsen dundre hvis jeg holder i nakken,brrr...:S Håper du finner utav det, og Lykke til!
Lillesnuppis Skrevet 16. april 2008 #13 Skrevet 16. april 2008 Jeg klarer ikke lys, varme, lukt eller lyder i det hele tatt når jeg har anfallene mine. Våkner med det om morgenen. Hodet har jeg på følelsen skal sprenges, , øynene skal sprette ut eller klarer rett og slett ikke holde dem oppe. Pleier å legge meg i senga med åpent vindu ( ligger nesten med hodet ut av vinduet for å få det kjølig. Spyr masse og er rett og slett jævelig. Anfallene kan være fra 1 dag og opptil 5 dager. ( 5 dager er det meste jeg har hatt ) Prøvd masse medisiner, men ikke noe jeg fikk av legen her hjemme hjalp på meg,. Var i tyrkia på ferie å fikk migrene anfall , så jeg tenkte.. Ja ja det var den derien, men jeg snakka med en kelner som skulle på apoteket om jeg kunne få bli med han så jeg kunne få kjøpt noe for det. han forklarte at jeg hadde vondt i hodet og damen fant frem en pakke med tabletter,. Jeg så på henne å sa bang bang bang og tok meg til hodet. ( eneste måten jeg kunne forklare meg for henne at jeg hadde VELDIG vondt i hodet) dama tok da tilbake den pakka hun hadde lagdt på siken å kom med en ny pakke. Gikk tilbake til hotellet, tok en tablett å la meg ned på litt.. sovna og våkna opp igjen etter ca 45 min... Å tenke seg. Migrenen var borte som dugg for solen. så når jeg er i tyrkia ( som regel hvert år) så handler jeg med meg en 7-8 pakker med disse tablettene. eller så får jeg noen jeg kjenner som skal nedover til å handle med for meg Så heretter bruker jeg kun disse tablettene når jeg kjenner jeg får anfall. Har sjekka med legen og tollere, å det er lovelig å ta med dem inn i landet, men for sikkerhets skyld har jeg med erklæring fra legen min på at dette er migrene tabletter som jeg trenger. Di heter Apranax å er kjempe fine for meg... Kaller dem bare Tyrkerbomber jeg. Disse tablettene finnes i 2 farger. Blå ( som jeg bruker) og orangsje som er litt mildere Så etter tablettene kom inn i huset her så er dagene blitt mye lettere. Må føye på at er ikke hver gang migrenen er borte på 45 min da. Kommer ann på hvor godt den har satt seg før jeg får i meg en tablett Så kom deg til legen å få deg noen tabletter. Hjelper ikke di du får av legen, så legg ferieturen din til Tyrkia og kjøp en pakke å prøv den :-) Men er du veldig plaga så hold deg unna all slags meier produkter og salami pølse, og seff sukker som gjør det bare værre. LYKKE TIL Å HÅPER DET ORDNER SEG FOR DEG
mamman til to gutter Skrevet 17. april 2008 #14 Skrevet 17. april 2008 Migrene trigges ofte av hormoner. Mange blir mer eller mindre plaget når de er gravide. Jeg merket kjempeforskjell når jeg byttet fra p-piiller til p-ring som har mindre hormoner, når jeg brukte p-piller hadde jeg ofte anfall og etter jeg byttet tror jeg at jeg har hatt 2anfall og det er 3år siden (har vært gravid i den tiden,men var heldigvis ikke plaget da). P-piller anbefales ikke hvis man har migrene, så hvis du bruker det ville jeg prøvd å bytte til noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå