Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære lille sønn blir 4mnd den 27 april. Han har rund og go, kjempe glad i mat.

Hele tiden har jeg hatt masse mat til han selv, men nå har det virkelig begynnt å minke. Lillen spiser lett 2,5-3 dl i ett måltid!

I dag var vi hos helsesøster, så jeg spurte henne når jeg kunne begynne å gi noe annet enn pupp. Minst 6mnd sa hun, noe annet kom ikke på tale!!

6 mnd? Stemmer det da? I butikken finnes da grøt og noen glass til barn på 4mnd. I sverige har jeg sett grøt til barn på 3mnd.

Hva gjør dere andre? Kan jeg begynne med annen mat synes dere eller vente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare la ham suge ofte så får du mer melk. Det tilpasser seg det, han må bare få lengre tid på puppen:-)

Hvis han derimot ikke legger på seg som han skal - kan det være aktuelt med tillegg av annen mat. Ingen grunn til å gi annen mat så lenge han legger på seg.

Jo oftere og jo lengre han ammer, jo mer mat får du.

Skrevet

Vil jo ikke råde deg til noe annet enn det helsesøster har sagt, da man burde stole på det de sier. Men syns egentlig det er litt opp til deg selv også. Har selv en datter på nå 2,5 år, men som da hun og var 4 mnd begynte å kreve så mye mer.. Var egentlig ikke noe problem da jeg hadde nok i massevis, men fra hun var 3,5-4 mnd virket det liksom som hun manglet noe. Ble ikke helt fornøyd, så jeg spurte på helsestasjonen her jeg bor og de rådet som du sier til å vente til barnet er ca 6 mnd, men at jeg måtte også vurdere selv, da det faktisk var noen babyer som rett og slett krevde litt mer tidligere. Det beste var å begynne med den grøten man blander med morsmelk (eventuellt mme.) og heller gå over til den man bare balnder i vann etter et par mnd. Funket hvertfall helt fint for henne, hun ble mye roligere og virket rett og slett mer fornøyd også.. Men hvis du velger å prøve kan det være greit å blande litt maltekstrakt i grøten så den ikke blir så vanskelig for den vesle kroppen og fordøye. Og husk at det ikke er mye som skal til i begynnelsen. Husker vi begynte ikke med mer enn 3-4 teskjeer.

Skrevet

Nå er jeg av typen som blir litt oppgitt over "rare" råd man får på HS, ammepress og alt det der.. Har ensnupp som fyller 3 i juli.. Jeg fikk aldri helt til ammingen, men ammet til hun var 5 mnd, sammen med morsmelk og MME på flaske.. Vi var desperate etter nattesøvn, og hørte at bare de begynner med grøt, så blir det bedre.. Så hun fikk litt grøt fra da hun var 4 mnd, husker ikke helt når vi begynte med mat fra glass osv, men sikkert ikke så lenge etter..

Som du skjønner, så mener jeg altså at føler du at ditt barn ikke får nok, eler trenger mer, prøv! Jeg kan ikke skjønne at det skal skade på noen måte!

Lykke tiL!

Ps. Vi kommer garantert til å gjøre det samme med nr to som kommer på tirsdag.. Selv om jeg håper at ammingen går bedre dennegangen, kommer jeg hlet klart til starte med falske også ganek kjapt, det gir mamma'n en litt større frihet, noe jeg mener er veldig viktig..

Så da får vi bare se hvordan de går! :o)

Skrevet

Han får mat når han ber om det og får suge så lenge han vil. Lillen spiser i rundt 40min, da er det ikke mer.

Han er 63cm lang nå og veier 6870g, så mager er han jo ikke, men den følsen av at han trenger mer mat gnager meg.

Og når da hun helsesøsteren så på meg som jeg skulle være spedalsk når jeg spurte..blir helt frustrert jeg!

Skrevet

Dette er bare tøv. Vi begynte fra 3,5 - 4 mnd med morsmelktillegg og ganske snart deretter med tynn grøt. Gikk helt fint.

Jeg ble nemlig gravid 2,5 - 3 mnd etter fødsel, og da blir melken sur. Ergo ville ikke lillejenta ha pupp lenger.

Hun er i dag en sunn og sprek frøken på 8,5 mnd. Spiser absolutt alt hun fåt ilbud om - varmt og kaldt. Har aldri hatt noe problemer med maten og at vi begynte tidlig.

Skrevet

Bare begynne og prøve m grøt du:-) jeg begynte tidlig med d.tross hs anbefalt 6 mnd. Merka de ble mer rolig,sov lengre osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...